کد خبر: ۱۹۵۶۲۸
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۷/۱۲

نتیجه دو مجمع کشتیرانی مشخص شد / مهمترین برنامه ها از زبان مدیرعامل

نتیجه دو مجمع کشتیرانی مشخص شد / مهمترین برنامه ها از زبان مدیرعامل

مجمع سالانه و فوق العاده کشتیرانی برگزار و با تصویب صورت های مالی و تطابق اسسانامه ، ۲۹۰ تومان سود برای هر سهم توزیع شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجمع سالانه شرکت کشتیرانی یکشنبه 10 مهر با حضور 82.8 درصد سهامداران برگزار و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به خرداد 1401 و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از 4049 ریال سود محقق شده هر سهم 2900 ریال معادل 72 درصد برای هر سهم توزیع شود.

براین اساس، سود سهامداران حقیقی سجامی 24 آبان به شماره حساب معرفی شده و سهامداران حقیقی فاقد سجام از 17 دی با مراجعه به شعب سراسری بانک تجارت و ارائه کارت ملی و اعلام کد بورسی پرداخت می شود.

صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردان های دارای کد سجامی 24 آبان و سود صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردان های فاقد کد سجام و سهامداران حقوقی، متعاقباً از طریق کدال اطلاع رسانی خواهد شد.

همچنین مجمع فوق العاده با حضور 81.6 درصد سهامداران برگزار و تطابق اساسنامه با نمونه اساسنامه سازمان بورس، تصویب شد.

گزارش مدیرعامل از عملکرد سال مالی منتهی به خرداد

محمدرضا مدرس‌خیابانی مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ برای این مجموعه حمل‌ و‌ نقل دریایی پُررونق بوده، اعلام کرد: طی سال گذشته ناوگان کشتیرانی ایران بالغ بر ۷۱۹ هزار TEU کانتینر را حکل و جابجا کردند که نسبت به سال ۹۹ از ۶۹ درصد رشد برخوردار بود. ضمن اینکه در بخش حمل کالای فله نیز بالغ بر ۱۴.۵ میلیون تُن کالا جابجا شده که این رقم نیز نسبت به سال ۹۹، رشد ۲۸ درصدی را به ثبت رساند.

گروه کشتیرانی سال گذشته در مجموع بالغ بر ۲۶.۷ میلیون تن بار حمل کرد که این رقم، بیانگر رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال ۹۹ و ثبت رکوردی تاریخی در حوزه حمل بار از سوی ناوگان بود. از میزان تناژ حمل فوق بالغ بر ۱۰.۳ میلیون تن کالای صادراتی بود که ۹ درصد رشد را تجربه کرد. همچنین بالغ بر ۸.۶ میلیون تن کالای وارداتی حمل شد که نسبت به سال قبل ۷۴ درصد رشد داشت.

درآمد ریالی این گروه از این میزان حمل بار، ۳۸.۲ هزار میلیارد تومان بود. درآمد عملیاتی نسبت به سال ۹۹، رشد ۱۵۱ درصدی داشت که رکوردی تاریخی در بخش درآمدی بشمار می‌رود و با توجه به روند سال جاری، رکورد تاریخی سال قبل در سال جاری تکرار خواهد شد. سال گذشته بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار درآمد کسب شد در حالی‌ که این رقم در سال ۹۹ به ۷۷۰ میلیون دلار محدود شده بود. ضمن اینکه سود خالص ارزی گروه در سال ۱۴۰۰ نیز ۴۷۰ میلیون دلار بود که نسبت به ۲۹ میلیون دلار سال ۹۹، رشد بسیار قابل توجهی داشت.

حاشیه سود ۲۸ درصدی در سال مالی ۱۴۰۰

حاشیه سود در سال مالی گذشته ۲۸ درصد و یکی دیگر از دستاورد‌ها ساماندهی بدهی‌های معوقه‌­ که از دوره‌ های گذشته باقی مانده بود. بر این اساس با سازماندهی، ساماندهی و شفاف سازی تاکنون ۶۲۰ میلیون دلار از بدهی‌ها بازپرداخت شد و گروه کشتیرانی به عنوان یکی از مشتریان خوش حساب بانک­ ها و صندوق توسعه ملی مطرح شد.

بخش اعظم هزینه‌ها مربوط به تامین سوخت مورد نیاز کشتی­‌ها است. سال گذشته ۳۶۸ هزار تُن سوخت به ارزش ۲۵۲ میلیون دلار برای ناوگان خریداری شد که بخش بسیار بزرگی از این حجم سوخت در داخل تولید و به ناوگان تحویل شد که این اقدام وزارت نفت و پالایشگاه‌ها، شایسته تقدیر است.

این گروه بر تأمین نیاز‌ها از داخل اصرار دارد و ۸۰ درصد از نیاز‌های ناوگان از تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود که از این طریق از خروج ۳۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری شده و در این راستا، قرارداد ساخت دو فروند شناور رو-رو کانتینری و دو فروند شناور چندمنظوره با سازندگان داخلی کشتی منعقد شده است. همچنین دو دستگاه لندینگ کرافت نیز خریداری شده که تعمیرات آنها در یارد‌های داخلی انجام خواهد شد. تمامی این شناور‌ها نسبت به راه‌اندازی و توسعه فعالیت‌ها در کریدور شمال-جنوب در این مسیر به ناوگان ملی کشتیرانی ملحق می‌شوند.

همکاری‌هایی با شرکت‌های دانش بنیان در راستای تولید سوخت کم سولفور در جنوب صورت داده‌ و در کنار آن در زمینه‌های تولید قطعات و تعمیرات نیز با این شرکت‌ها همکاری می شود. قرارداد خرید ۴۰ هزار و ۸۰۰ TEU کانتینر با تولیدکنندگان داخلی منعقد شده که  ۲۰.۷ هزار TEU تحویل ناوگان شد.

تعمیرات ادواری شناور‌ها و تأمین نیروی انسانی

شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز که شرکت مشترک گروه کشتیرانی و ایزوایکو است در این زمینه بیش از پیش فعال شده و هرگونه تعمیرات شناور‌های که در داخل امکان انجام داشته باشد را در کنار دیگر یارد‌های تعمیراتی بر عهده گرفت که امید است با بروزرسانی امکانات و تجهیزات این شرکت تعمیرات کشتی به زودی تمامی تعمیرات شناور‌ها در داخل انجام شود.

با بهره‌گیری از مؤسسه با سابقه آموزشی گروه کشتیرانی نسبت به تربیت کادر دریایی مجرب اقدام شده و اکنون تقریباً تمامی ۳۶۷۸ نیروی دریایی گروه کشتیرانی از جوانان غیور و توانمند ایرانی هستند.

توان بخش فنّاوری اطلاعات

شرکت فنّاوری اطلاعات گروه از جمله شرکت‌های دانش بنیان مجموعه است که نزدیک به ۲۰ سال است نرم افزار‌های مورد نیاز ناوگان را تولید و تامین می‌کند. علی‌رغم تمام حملات سایبری که تاکنون صورت گرفته در این زمینه مشکلی پیش نیامده و امنیت سایبری در بالاترین سطح تامین شده است.

شفافیت مالی را از جمله مهم‌ترین دستاورد‌های این شرکت طی سال‌های اخیر است. طی دو سال اخیر تمامی شرکت‌های گروه حسابرسی شده‌اند در کنار آن پرونده‌های مالیاتی نیز با موفقیت مختومه شدند.

ارتقای فرآیند جذب محمولات ترانزیت خارجی از طریق جاده و ریل در راستای گسترش این کریدور عملیاتی شده ضمن اینکه در جهت تقویت بندر چابهار نیز، خط مستقیم کانتینری از این بندر به بنادر هند ایجاد شد.

بروزرسانی برنامه جامع راهبردی گروه کشتیرانی از دیگر اقدامات حوزه بازار است. کشتیرانی از معدود شرکت‌هایی است که سند راهبردی ۵ ساله‌ دارد که پویا است و هر سال و بر اساس تجربه و نیازها، بازنگری و روزآمد می‌شود.

برنامه‌ های آتی

برنامه توسعه گروه کشتیرانی به نحوی است که برای خرید و ساخت ۸۰ فروند شناور اقدام خواهد شد، ضمن اینکه ۶۵ هزار کانتینر خریداری می‌شود و ساخت دو فروند شناور ۴۰ هزار تُنی در کشتی سازی‌های داخلی نیز انجام خواهد گرفت. همچنین احداث یارد لجستیک کانتینر در بندر چابهار و خرید واگن مورد نیاز جهت تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی و مواردی از این دست که منجر به توسعه ناوگان خواهد شد در دستور کار قرار دارند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ