کد خبر: ۲۱۲۱۵۰
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۴/۱۸

نظر رئیس سازمان بورس در مورد اثر مثبت تجدید ارزیابی دارایی ها رد شد
از سوی کارشناس بازار سرمایه:

نظر رئیس سازمان بورس در مورد اثر مثبت تجدید ارزیابی دارایی ها رد شد

کارشناس بازار سرمایه، نظر رئیس سازمان بورس در مورد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها را رد کرد و این رویه را یکی از بی‌کیفیت‌ ترین انواع تامین مالی دانست!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن رضایی‌پور د ر واکنش به استقبال مجید عشفی از تجدید ارزیابی شرکت ها و واقعی شدن هزینه‌های شرکت‌ها و صرف سود برای توسعه به دنیای اقتصاد اعلام کرد: تجدید ارزیابی یکی از موضوعات مهم در بازار سرمایه است. بدین صورت که سرمایه‌گذار نسبت به اطلاعات شرکت‌های مورد نظر، دسترسی کامل و جامع دارد.

سهامداران با توجه به این اصل مهم می‌توانند با مراجعه به سامانه کدال صورت‌های مالی شرکت‌های مورد‌نظر را بررسی کنند. انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها فارغ از آنکه اطلاعات شرکت‌ها را نمایان می‌کند وضعیتی را بوجود می‌آورد که سرمایه‌گذار در جریان یکی از ابتدایی‌ترین حقوق سهامداری نیز قرار می‌گیرد.

مجددا مباحثی از سوی رئیس سازمان بورس در مورد تجدید ارزیابی و کمک به واقعی‌تر شدن هزینه شرکت‌ها و از سوی دیگر حرکت "خساپا" به سمت تجدید ارزیابی پس از طی مراحل قانونی مطرح شد که باید از جوانب مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.

برخی سیاست گذاری‌ها از سوی دولت سبب شده برخی صنایع و سهامداران با ضرر و زیان مهلکی دست به گریبان باشند. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها معمولا یکی از بی‌کیفیت‌ ترین نوع افزایش سرمایه محسوب می‌شود. افزایش سرمایه‌ای که در این الگو مورد شناسایی قرار می‌گیرد با توجه به اینکه هر ۵ سال یک بار باید تکرار شود عایدی مثبتی برای شرکت به همراه ندارد.

شرکت‌ها دارایی را نسبت به تورم بروز رسانی می‌کنند تا عملیات شفاف نمایش داده شود. به این ترتیب با توجه به وضعیت تورمی حاکم بر اقتصاد، شرکت‌ها نیاز دارند ارزش دارایی‌ها را در معرض نمایش قرار دهند و بروز رسانی کنند. با‌ این‌ حال در سال‌های اخیر که ایران درگیر نوسانات افزایشی تورمی بود برخی شرکت‌ها در مسیر زیانده بودن حرکت کردند اما سهام این دسته از شرکت‌ها با افزایش قیمت مواجه شده است.

قبل از آنکه تجدیدارزیابی‌ها در صورت‌های مالی منتشر شود، بازار نسبت به ارزش‌گذاری قیمت سهام وارد عمل شده و قدم به قیمت‌گذاری ارزش سهم گذاشته است. به این نوع از تجدید ارزیابی، نامرئی نیز گفته می‌شود.

در این بین میزان سودآوری در مورد خودروسازان حایز اهمیت بوده و نحوه اعمال مدیریت در این بخش نشان می‌دهد فناوری‌های منسوخ مورد استفاده در این صنعت ارزش افزوده خودروسازان را بطور چشمگیری مورد هدف قرار داده است. با توجه به اینکه تولید خودرو متاثر از سیاست‌ های تثبیتی و دستوری است این امر به عنوان عاملی کلیدی سبب شده تا بازار خودرو نتواند رضایت و انتظارات سهامداران را برآورده سازد. در چنین شرایطی سرمایه‌گذار انگیزه کافی برای ورود به بازار ندارد.

روند اعمال سیاست گذاری‌های مختلف در بخش عرضه خودرو طی ماه‌های گذشته و تداوم ابهامات حول محور عرضه خودرو به‌ وضوح نشان می‌دهد آنچه در این بازار می‌گذرد تا چه میزان تحت‌تاثیر تدابیر سیاست گذاران است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ