کد خبر: ۲۱۳۱۰۵
۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۵/۲۲

پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش بیشتر قیمت نفت در ۲۰۲۳

پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش بیشتر قیمت نفت در ۲۰۲۳

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: کاهش عرضه جهانی به دنبال افت تولید اوپک و متحدان و افزایش تقاضای جهانی می‌تواند قیمت نفت را در سال ۲۰۲۳ بالاتر ببرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: ذخایر نفتی 2.2 و 1.2 میلیون بشکه در روز در سه ماهه سوم و چهارم سال 2023 کاهش پیدا می‌کند و احتمالاً قیمت نفت را بالاتر خواهد برد. کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس با بهبود حساسیت‌های اقتصاد کلان و اوج تقاضای جهانی برای نفت همزمان شده است.

بر اساس این گزارش، اوپک و متحدان در ائتلاف اوپک پلاس کاهش تولید را از اواخر 2022 جهت حمایت از بازار نفت آغاز و تا سال 2024 تمدید کردند. عرضه جهانی نفت در ماه ژوئیه 910 هزار بشکه در روز کاهش یافته که بخش زیادی از آن مربوط به کاهش تولید عربستان می‌شود اما صادرات نفت روسیه روی 7.3 میلیون بشکه در ژوئیه ثابت بود.

پیش بینی می‌شود رشد تقاضا در سال آینده میلادی تا یک میلیون بشکه در روز کند شود که مهمترین عوامل آن شرایط بی‌ثبات اقتصاد کلان، آرام شدن روند بهبودی از بحران کرونا و ادامه استفاده از خودروهای برقی خواهد بود.

پیش بینی آژانس بین المللی انرژی از تقاضای جهانی 150 هزار بشکه در روز نسبت به ماه گذشته پایین آمده و طبق پیش‌بینی اوپک نیست. اوپک روز پنجشنبه اعلام کرد تقاضا برای نفت 2.25 میلیون بشکه در روز در 2024 رشد خواهد داشت. پیش‌بینی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در مورد تقاضا در 2023 تفاوت چندانی با هم ندارند.

این آژانس انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال 2023 بالغ بر 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که نتیجه رشد سفرهای هوایی در تابستان، افزایش استفاده از نفت برای تولید برق و بالا رفتن فعالیت‌های پتروشیمی در چین خواهد بود. متوسط تقاضا در سال 2023 برابر با 102.2 میلیون بشکه در روز و بیشتر رشد تقاضا مربوط به چین خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ