کد خبر: ۲۱۴۹۸۶
۰:۰ - ۱۴۰۲/۸/۲

پنج هدف عمده شستا تا افق ۱۴۱۴، پیش بینی درآمد و سود و برنامه تجدید ارزیابی
مدیرعامل اعلام کرد:

پنج هدف عمده شستا تا افق ۱۴۱۴، پیش بینی درآمد و سود و برنامه تجدید ارزیابی

مدیرعامل شستا با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی از پنج هدف عمده برای چشم انداز ۱۴۱۴، پیش بینی درآمد و سود تلفیقی و اصلی و برنامه تجدید ارزیابی با رقم قابل توجه تا پایان سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم بازیان در نشستی خبری با بیان اینکه شستا در قالب ۹ هلدینگ اصلی و سه هلدینگ وابسته در ۱۷ صنعت مشغول فعالیت است، اعلام کرد: یکی از اقدامات تحولی در سال جاری، افزایش سرمایه بابت ارتقای ذخایر در سرمایه گذاری خواهد بود.

سهم شستا در معاملات،تولید ناخالص داخلی و صادرات

شستا به عنوان هلدینگ پیشرو، ۸ درصد از کیک بازار در حوزه معاملات را به خود اختصاص داده است. همچنین سهم بیش از یک و چهار درصدی از تولید ناخالص داخلی و صادرات تولیدات در جریان تراز تجاری را در اختیار دارد. شستا بیش از هزار نوع محصول در شرکت های تابعه تولید می کند که حوزه دارو با ۷۵۰ نوع محصول بیشترین سهم را دارا است و ۲۰ محصول استراتژیک و برطرف کننده نیازهای اساسی هم در مجموعه تولید می شود.

شستا دارای ۱۷۰ و ۱۰۰شرکت مدیریتی و غیر مدیریتی است که ذینفعان اصلی عملکرد آن ۴۷ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی هستند. طبق عملکرد تولید گروه، ۲۲ شرکت ثبت رکورد تولید، ۳۹ شرکت ثبت رکورد تولید ۵ سال اخیر، ۱۹ شرکت تولید بیش از ۱۰۰ ظرفیت اسمی،  ۳۶ شرکت تولید بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت عملی و ۴۵ شرکت افزایش تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتند. ۱۳۷ محصول جدید در شرکت‌های مدیریتی شستا تولید شده که منجر به شناسایی ۱۱۶۳ میلیارد تومان درآمد جدید شد.

سهم ۴۵ درصدی حوزه نفت،گاز و پتروشیمی از پرتفوی

۴۵ درصد پرتفوی به حوزه نفت،گاز و پتروشیمی و ۱۸ درصد به گروه مالی صبا تامین که در حوزه سرمایه گذاری فعالیت دارد، متعلق است. همچنین در حوزه های ارتباطات و معادن ۷ درصد، سیمان و توسعه انرژی و دارویی ۶ درصد و دامپروری ۴ درصد پرتفوی را تشکیل می دهند. ۴۷ درصد پرتفوی به لحاظ ارزش بازار  نیز به حوزه نفت،گاز و پتروشیمی تعلق دارد.

کسب بازدهی ۶۴ درصد و قرار گرفتن در صدر چهار مجموعه

بازدهی سهام شستا در سال مالی منتهی به خرداد ۱۴۰۲ در بین چهار مجموعه سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری امید ، صندوق بازنشستگی کشوری و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با ۶۴ درصد در صدر بود.

برنامه شستا در افق ۱۴۱۴، پیشران، هوشمند و چابک در اقتصاد دانش بنیان و سرمایه‌گذاری با بالاترین نرخ بازده و تامین ۱۸ درصدی تعهدات سازمان تامین اجتماعی و شریک برتر سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود.

پنج هدف عمده برای چشم انداز ۱۴۱۴

بر این اساس، اهداف کلان راهبردی تنظیم شده که پنج هدف عمده شامل افزایش سه برابری سهم شستا از بازار سرمایه و تولید ناخالص داخلی، رشد سه برابری نرخ بازدهی شستا، افزایش سطح جهانی شدن شستا، افزایش ثروت صاحبان سهام و افزایش سهم از ایفای تعهدات مستمری هستند.

برنامه پنج ساله راهبردی تا افق ۱۴۰۶ با آسیب شناسی و تحلیل جوانب مختلف، بررسی چالش ها، فرصت ها و تهدیدها، مقایسه با مجموعه های متناظر داخلی و خارجی تنظیم شده و در این راستا ۱۲ راهبرد تحول تحت عنوان سند برنامه تحول شستا تدوین شد. این سند در قالب برنامه یک، دو و پنج ساله برای هلدینگ ها و شرکت ها پایه ریزی شده و به زودی برای ۱۶۳ شرکت تابعه رونمایی می شود. اولین خروجی برنامه تحولی، خروج از بلاتکلیفی است.

شستا در جریان سرمایه گذاری، ۸۴ پروژه در مجموعه های وابسته را دنبال می کند که ارزش آنها بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است. سال مالی قبل بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در ۱۴ شرکت صورت گرفت.

عرضه اولیه ۱۵ تا ۲۰ زیرمجموعه و جذب و ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی

یکی از اقدامات تحولی ورود شرکت های زیرمجموعه به بازار سرمایه است که عرضه اولیه ۱۵ تا ۲۰ شرکت از جمله افق تامین انرژی توس، آنتی بیوتیک سازی ایران، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین، خدمات ارتباطی رایتل و ... در دستور کار است و ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی موجود را جذب خواهد کرد.

برنامه ۱۸ شرکت در حال تسویه شامل خدمات مهندسی سیمان فارس و خوزستان ، پترو سینا ،فرش گیلان، گسترش بازرگانی داروپخش، الکترونیک سیرجان، مهندسی و بازرگانی پارس، خدمات پارس، سرمایه‌گذاری لاستیکی سهند، پلیکا، شاخص، قند سحر ماکو، سولیران، سیما سلامت تامین ایرانیان، شفا تامین ،توسعه سلامت الکترونیک هدی، سپهر پرداز رسا، بازرگانی یمین گستران تکین و توسعه صنعت شیمیایی هم به مرحله انحلال نهایی رسید.

پیش بینی درآمد عملیاتی و سود تلفیقی و اصلی

پیش بینی می شود شستا در بودجه تجمیعی در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی و ۷۰ هزار میلیارد تومان سود بسازد. شرکت اصلی نیز برآورد شده سود ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای سال مالی جاری محقق سازد که نسبت به سال مالی قبل ۲.۵ برابر خواهد شد. طبق برنامه ریزی ها تا پایان سال ۱۴۰۳ هیچ شرکت زیانده و مشمول ماده ۱۴۱ نحواهیم داشت.

برنامه تجدید ارزیابی با رقم قابل توجه تا پایان سال

تجدید ارزیابی برای هلدینگ سیمانی، دارویی، پتروشیمی در دستور کار قرار دارد و شستا نیز در صورت موافقت سهامدار عمده برنامه افزایش سرمایه قابل توجهی از محل تجدید ارزیابی تا پایان سال خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ