کد خبر: ۲۲۰۵۰۹
۱۱:۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳

تکلیف پالایشگاه‌های بورسی و دولتی در عرضه ۲۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان
طبق لایحه بودجه سال آینده و با مصوبه مجلس:

تکلیف پالایشگاه‌های بورسی و دولتی در عرضه ۲۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان

ساز و کار عرضه ۲۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان پالایشگاه‌های بورسی و دولتی و طرح توسعه پالایشگاه آبادان با مصوبه مجلس و طبق لایجه بودجه مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1403 با ردیف‌های "س ، ژ و ش" تبصره 7 ماده واحده لایحه موافقت کرد.

براساس این گزارش، وزارت نفت طبق بند س از ابتدای سال آینده مکلف است معادل 20 هزار میلیارد تومان نفت خام از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت را در اختیار پالایشگاه‌های بورسی و دولتی قرار دهد و معادل آن مواد اولیه قیر (وکیوم‌باتوم) با 50 درصد قیمت بها بازار ( بورس کالا) به صورت ماهانه در اختیار وزارت راه و به نمایندگی از دستگاه‌ها قرار دهد.

وزارت نفت این مبلغ را در حساب‌های فی‌مابین خود و خزانه‌داری، اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه می‌کند. همچنین باید مابه‌تفاوت آن با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پالایش و پخش، جبران و اعمال حساب شود. در صورت کاهش قیمت قیر، مقدار قیر تحویلی به وزارت راه افزایش می‌یابد.

طبق بند ژ و مربوط به منابع درآمدی حاصل از فروش تولید مازاد بر برنامه پیش بینی شده پالایشگاه آبادان برای اجرای مرحله دوم طرح توسعه به شرکت دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت اجازه داده شد فرآورده‌های این پالایشگاه آبادان مازاد بر برنامه مصوب تولید (معادل 370 هزار بشکه در روز دریافت خوراک) را تا سقف 230 میلیون یورو به فروش رسانده و پس از واریز به‌حساب شرکت نزد خزانه‌داری، وجوه حاصل را صرف بازپرداخت تعهدات طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه کند.

در صورت افزایش خوراک دریافتی پالایشگاه آبادان به بیش از 430 هزار بشکه در روز، فروش فراورده‌های نفتی تولیدی از این محل تا سقف مبلغ 470 میلیون  یورو مازاد بر سقف مبلغ تعیین شده در صدر این بند، صرفاً برای تأمین منابع مالی اجرای مرحله دوم طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه مجاز است. در صورت استفاده از تأمین مالی خارجی برای تکمیل این طرح، دولت مکلف به ارائه تضامین مربوط به بازپرداخت تسهیلات مربوطه است.

 

طبق ردیف ش هم تعرفه گاز تأسیسات گردشگری و صنایع دستی و آب‌درمانی‌ها و هتل ها مشابه تعرفه خدمات خواهد بود. تعرفه برق موارد موضوع این بند در مناطق فاقد گاز برابر تعرفه مصارف عمومی در قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق در نظر گرفته می‌شود. ‌‌‌‌‌‌‌


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ