کد خبر: ۲۲۰۶۲۸
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۸

اثر تنش‌های سیاسی بر افزایش۱۰ درصدی دلار از زبان معاون اسبق بانک مرکزی

اثر تنش‌های سیاسی بر افزایش۱۰ درصدی دلار از زبان معاون اسبق بانک مرکزی

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: سه موضوع تنش با آمریکا، تنش‌های منطقه و جنگ غزه دست در افزایش حدود ۱۰ درصد دلار موثر بودند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کمال سیدعلی در رابطه با دلایل افزایش نرخ ارز که منجر به دلار 56 هزار تومانی شده به ایلنا اعلام کرد: در شرایط عادی دلیل افزایش نرخ ارز در چهار چوب عدم توازن منابع و مصارف بوده و در روال عادی نوسان نرخ ارز بر اساس کمبود ارز در بخش‌های مختلف رخ می‌دهد اما امروز مشکل عدم توازن منابع و مصارف احساس نشده و می‌توان گفت منابع و مصارف جوابگو هم هستند.

نرخ ارز با دو عامل نرخ تورم و نوسانات بین‌المللی دچار نوسان می‌شود و نرخ تورم در این بخش تاثیر خاص دارد. به غیر از این عامل اثرگذاری نرخ تورم در ایران عامل دیگر بر نوسان نرخ ارز وجود دارد که تنش‌های سیاسی بود.

بنابراین انتظارات تورمی تحت تاثیر تنش‌های سیاسی با اخبار سیاسی که عامل دیگری در نوسان نرخ ارز محسوب می‌شود، حرکت کرده و شبیه به دورانی که با هر سخنرانی و اقدامی از سوی ترامپ نرخ ارز در ایران تغییر می‌کرد، است.

عامل دیگر راحتی انجام انتقال ارز از سوی کشورهای همسایه بوده که افزایش فروش نفت در روز بیش از یک میلیون بشکه مشاهده شد. از این رو تقریبا این میزان عرضه ارز پاسخگوی مصارف بود.

سه موضوع تنش با آمریکا، تنش‌های منطقه و جنگ غزه دست به دست دادند که این افزایش حدود 10 درصد نرخ ارز با احتساب نرخ دلار اتفاق بیفتد و بر روی افزایش نرخ ارز در ایران موثر باشد. البته نباید اثرگذاری نرخ تورم بر نوسانات نرخ ارز را فراموش کرد و با تورم بیش از 40 درصد در ایران، افزایش نرخ ارز غیرقابل پیش بینی نبود.

عوامل اقتصادی در افزایش نرخ ارز اثر گذار بوده و با این نرخ تورم، افزایش نرخ ارز پیش‌ بینی می‌شد. البته ممکن است که در مقطعی با افزایش تزریق ارز و درآمد بیشتر ارزی، نرخ ارز را ثابت نگه داشت. کمااینکه طی 9 ماه گذشته نرخ ارز ثابت بود و باید توجه داشت افزایش 10 درصدی نرخ ارز در شرایط تورم بیش از 40 درصد افزایش قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ