کد خبر: ۲۲۰۶۳۸
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۸

نگران نوسانات دلار باوجود ‌مرکز مبادله ارز نباشید‌/ عدم نیاز به بخش غیر رسمی!
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه بهشتی:

نگران نوسانات دلار باوجود ‌مرکز مبادله ارز نباشید‌/ عدم نیاز به بخش غیر رسمی!

یک اقتصاددان اعلام کرد: بازار آزاد ارز ظرفیت چندانی نداشته و با وجود ارز ۲۸.۵ هزار تومانی و مرکز مبادله ارز و طلا نباید نگران نوسان در بازار غیررسمی بود!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین صمصامی به فارس اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب تقاضاهای ارز و طلا از طریق مرکز مبادله ارز و طلا پوشش داده شده و به نظر می‌رسد نیازی به وجود بخش غیررسمی نیست .

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارزف هرگونه خرید و فروش ارز باید از طریق صرافی‌های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی باشد و بازاری غیر از این رسمیت ندارد. زمانی که دولت ارز ۲۸.۵ هزار تومانی برای کالاهای اساسی پرداخت می‌کند جای نگرانی برای نوسان در بازار غیررسمی وجود ندارد. زیرا اغلب نیازها از طریق مرکز مبادله ارز و طلا پوشش داده می‌شود اما متاسفانه زمان نوسان برخی کارشناسان تاکید دارند نرخ پایه باید هم راستا با بازار غیر رسمی حرکت کند. در حالی که این موضوع کاهش قدرت خرید را به دنبال دارد.

اغلب نوسانات ارز در طول سال‌های گذشته در زمستان اتفاق رخ داده و نزدیک‌ترین گرانی ارز به سال گذشته برمی‌گردد که تا بیش از ۶۰ هزار تومان قیمت هر دلار افزایش و پس از مدتی کاهش یافت. زمانی که بانک مرکزی ارز ارزان‌تر در اختیار تولیدکنندگان و متقاضیان قرار می‌دهد باید نهادهای نظارتی دیگر وارد عمل شوند تا قیمت کالاها نیز بر اساس همان نرخ باشد.

تنش‌های منطقه‌ای موجب بروز نوسانات در نرخ ارز شده و به نظر می‌رسد اگر بانک مرکزی سیاست‌ها را در این زمینه تقویت و شرایطی را فراهم کند که بازار غیر رسمی قاچاق شناخته شود و فعالیتی در آن صورت نگیرد این وضعیت در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی باید سیاست تثبیت نرخ ارز را به طور کامل اجرا کند و شرایط به سمت ارز تک نرخی رود.

همچنین باید سیاست‌های بازگشت نرخ ارز حاصل از صادرات نیز به درستی اجرا شود. به این دلیل که اغلب بنگاه‌های تولیدی از انرژی یارانه‌ای بهره می‌برند و باید ارز را به کشور بازگردانند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ