کد خبر: ۲۲۰۶۶۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۹

کمک ۴ میلیارد‌ دلاری از دو صنعت حمل‌ و نقل و مسکن در قبال نفت یا گواهی
رییس صندوق توسعه ملی:

کمک ۴ میلیارد‌ دلاری از دو صنعت حمل‌ و نقل و مسکن در قبال نفت یا گواهی

رییس صندوق توسعه ملی از دو کمک دو‌ میلیارد دلاری برای صنعت حمل و‌نقل و طرح نهضت ملی مسکن و در قبال نفت یا گواهی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی غضنفری در آیین امضای قرارداد سپرده گذاری 2 میلیارد‌ دلاری به منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن گفت: پیشتر مقرر شده بود این سپرده گذاری نزد تمام بانک ها سپرده گذاری شود اما طبق مصوبه شورای عالی مسکن این‌ وظیفه صرفا به بانک‌مسکن سپرده شد.

وی افزود: نرخ سود این سپرده دو درصد بوده و‌ بانک مسکن وظیفه دارد با نرخ‌های مرسوم به متقاضیان ارایه کند و سه سال بعد منابع را به صندوق توسعه ملی برگرداند. از‌ محل سودارزی این سپرده گذاری بانک‌مسکن نسبت به ارایه وام ارزان تر و کاهش‌نرخ سود برای حوزه مسکن اقدام‌ خواهد‌کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین 2 میلیارد دلار برای کمک به صنعت حمل و نقل عمومی اختصاص یافت و در قبال آن نفت و یا گواهی نفتی از سوی صندوق توسعه تحویل گرفته خواهد شد.

غضنفری توضیح داد: نرخ سود مانده موجودی سپرده های ارزی صندوق 8 درصد بوده و در قرار داد فعلی پارکینگ منابع ارزی صندوق از بانک‌مرکزی با نرخ  یک درصد به بانک‌ مسکن با نرخ 2 درصد منتقل شد. برای خروج این‌ منابع از طریق وام دهی از پارکینگ بانک‌ مرکزی تلاش می شود. از ابتدا هم برای جا به جایی منابع ارزی که مصرف‌ نمیشود اوراقی درخواست‌ نشده بود.

به گفته وی برای این سپرده گذاری ارزی نیازی به اذن رهبری نبوده و از قبل هم وام با تخفیف طبق مصوبه هیبت امنا ارایه می‌شد. این درحالی است که برای دو‌ میلیارد دلار دوم که مرتبط با هزینه های دولتی و وزارت مسکن است اذن رهبری اخذ شد. هم اکنون 15 تا 20 میلیارد دلار منابع نزد بانک مرکزی موجود است که برای خروج این منابع از بانک مرکزی در راستای توسعه و پیشرفت، پیگیری می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ