کد خبر: ۲۲۱۸۳۸
۱۰:۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳

ظرفیت های نهفته عملیاتی و روانی رشد بورس + پیش بینی شاخص ۲.۲ میلیونی
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

ظرفیت های نهفته عملیاتی و روانی رشد بورس + پیش بینی شاخص ۲.۲ میلیونی

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ظرفیت های نهفته عملیاتی و روانی برای رشد بورس، پیش بینی کردند شاخص‌ ظرفیت حرکت تا محدوده ۲.۲‌ میلیون واحد را دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ظرفیت های نهفته عملیاتی و روانی برای رشد بورس و مقایسه روند اسفند با مدت مشابه سال قبل در گفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند شاخص‌ ظرفیت حرکت تا محدوده 2.2‌ میلیون واحد را دارد.

سعید مشکات: دلیل شلوغ‌ بودن صف‌‌‌‌‌های فروش را نیاز سنتی به نقدینگی در اسفند هر سال‌ دانست. به‌تدریج و با نزدیک‌شدن به انتهای سال ‌به‌دلیل تاخیر دو‌ روزه در تسویه و فرارسیدن ایام تعطیلات فروش‌ها کم می‌شود تا جایی‌که عملا فروشی اتفاق نمی‌افتد و تا چند روز آینده فشار فروش‌ها کم خواهد شد.

سال‌گذشته دلار رشد داشت و دلار نیما به تبعیت از آن رشد کرد و افزایش دلار نیمایی بورس را بالا آورد و فروردین و اردیبهشت پررونق بود. اکنون نرخ بهره تقریبا در تعادل با نرخ بهره سال‌گذشته است و تفاوت بسیاری ندارد. دلار نیمایی جای رشد دارد اما مانند سال‌گذشته جای رشد بسیار ندارد. سال‌گذشته محرک دلار نیما در فروردین و اردیبهشت بازار را به حرکت درآورد اما در چند ماه آینده محرک دلار نیما آنچنان قوی‌ نیست.

البته همین‌ درصد هم اثر مثبت دارد اما سال‌گذشته این عدد بزرگتر بود. همان‌طور که در اسفند به‌صورت سنتی بازار با فشار فروش همراه است در فروردین هم از عرضه‌ها خبری نیست و سمت فروش ضعیف است و به‌صورت تاریخی در فروردین ماه رشد دارد. چنانچه در ماه ابتدایی سال‌آینده ریسک سیاست گذار بر بازار تحمیل نشود به‌صورت سنتی رشد خواهد داشت.

سلمان نصیرزاده: انتظار می‌رود بورس پله‌پله تعدیل شده و بالاتر بیاید اما سرعت رشد بالا نیست و با داده‌های فعلی هنوز پیامی برای رشد یک دست، ممتد و ادامه‌دار وجود ندارد. با‌ این وجود ظرفیت های نهفته عملیاتی و روانی وجود دارد. ظرفیت های نهفته بحث افزایش نرخ ارز و کاهش شکاف نرخ ارز محاسباتی شرکت‌ها نسبت به بازار آزاد است و اگر این نرخ پله‌ پله رشد کند در بعد روانی بازار کمک می‌کند تا این ظرفیت نهفته از حالت بالقوه به فعلیت برسد.

نکته بعدی که به سال‌جدید و مخصوصا نیمه اول سال‌آینده موکول می‌شود ظرفیت روانی تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. به احتمال زیاد تاییدیه وزارت اقتصاد برای تجدید ارزیابی خودرویی‌ها خواهد آمد و تجدیدارزیابی هلدینگ‌ها هم آغاز می‌شود که آن‌هم می‌تواند کمک کند اما همه اینها در حد ظرفیت است و هرقدر تاییدیه بگیرد سرعت رشد بازار را شدت می بخشد.

از طرف دیگر عامل سرعت گیر مهمی پیش‌روی بازار است و آن‌هم سیاست گذار و دولت است. فضای رکودی که سیاست گذار بر عرصه اقتصاد حاکم کرده قطعا بر بورس اثرگذار است و انتشار اوراق که طی هفته اخیر رخ‌داد نیز نشان می دهد سیاست انقباضی همچنان پابرجا است. از طرفی سیاست‌های ضد‌ و نقیض دولت در عرصه اقتصاد نیز همچنان به‌عنوان تهدید برای بورس وجود دارد که روند رشد را کند می‌کند. به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل ظرفیت رشد تا محدوده 2.2‌ میلیون واحد را دارد و بعد از آن مقداری اصلاح خواهیم‌ داشت.

حسن حسین‌نیا: بورس در هفته‌جاری رونق نسبی هفته گذشته را ادامه داد البته در دو روز ابتدایی هفته یکی از بدترین وقایع سال‌های اخیر در سامانه معاملاتی فرابورس اتفاق افتاد که بطور حتم نمره منفی را در کارنامه مسئولان بخش‌های مربوطه لحاظ می‌کند. نتیجه قطعی دو روزه سامانه معاملات به‌هم خوردن نظم معاملاتی و نوعی سردرگمی سهامداران بود که از دوشنبه به روند هفته قبل برگشت و معاملات نسبتا مناسبی از اخبار و شنیده‌ها در دو صنعت خودرو و بانک متاثر می‌شد.

اخبار تجدید ارزیابی و تغییر مدیریت و افزایش قیمت در محصولات خودروسازان در کنار فروش دارایی‌ها در بانکی‌ها و اراده مدیریتی در برخی بانک‌های خصولتی جهت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به رونق نسبی معاملات بورس کمک‌کرده و البته فروش بلوک سنگین شاراک که در سال‌های اخیر همواره با شکست مواجه می‌شد بالاخره انجام شد و از این منظر با توجه به وجه جابجا شده می‌توان تبعات آن را در هفته‌های آینده در رونق زیرمجموعه‌ های "وبانک" رصد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ