کد خبر: ۲۲۱۸۴۸
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳

درخواست بررسی فوری توقف تخصیص یا کاهش میزان اعتبار اعطایی به کارگزاری‌ها
دبیرکل کانون کارگزاران خطاب به رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

درخواست بررسی فوری توقف تخصیص یا کاهش میزان اعتبار اعطایی به کارگزاری‌ها

دبیرکل کانون کارگزاران با توقف ناگهانی تخصیص یا کاهش میزان اعتبار اعطایی به کارگزاری‌ها از سوی ۵ بانک طرف قرارداد، خواستار بررسی و دستور فوری رئیس سازمان بورس شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عظیم ثابت دبیرکل کانون کارگزاران بورس طی نامه‌ای به مجید عشقی رئیس سازمان بورس، اعلام کرد: طبق مستندات حاصل از شرکت‌های کارگزاری، اکثر بانک‌های طرف قرارداد این شرکت‌ها نظیر سامان، تجارت، شهر، ملی و پارسیان به صورت ناگهانی اقدام به توقف تخصیص یا کاهش میزان اعتبار اعطایی به کارگزاری‌ها کرده و درخواست تسویه اعتبارات تخصیص داده شده قبلی را دارند.

این در حالی است که بر اساس بخشنامه ۲۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بانک مرکزی، اعطای تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط بلامانع بوده و حداکثر مجموع تسهیلات اعطایی به هر شرکت کارگزاری در سطح بانک‌ها معادل ۵ برابر حقوق صاحبان سهام شرکت کارگزاری بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت‌ها است.

طبق آخرین اطلاعات در دسترس، مجموع اعتبارات اعطایی فعلی بانک‌ها در صنعت کارگزاری حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان، مجموع حقوق صاحبان سرمایه شرکت‌های کارگزاری طبق آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان و میانگین ضریب اعتباری صنعت کارگزاری حدود ۳.۹ است.

بنابراین صنعت کارگزاری به رغم داشتن حسن سابقه در تسویه دیون به بانک ها تنها از حدود یک چهارم ظرفیت قانونی استفاده کرده است. با عنایت به موارد مطروحه و با در نظر گرفتن اینکه تسویه اعتبارات با این روش نیازمند فروش دارایی مشتریان اعتباری است و این موضوع منجر به خروج پول از بازار سرمایه، اثر مستقیم بر روند معاملات بازار و نارضایتی مشتریان اعتباری از بازار سرمایه و شرکت‌های کارگزاری خواهد بود. از دستورات لازم جهت بررسی موضوع و انجام اقدامات مقتضی را مبذول کنید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ