کد خبر: ۲۲۲۰۳۹
۰:۰ - ۱۴۰۳/۱/۸

عملکرد ۱۲ ماهه فرابورس در تامین مالی، ارزش معاملات، عرضه های اولیه و ...
برای سال ۱۴۰۲ بررسی شد:

عملکرد ۱۲ ماهه فرابورس در تامین مالی، ارزش معاملات، عرضه های اولیه و ...

عملکرد ۱۲ ماهه فرابورس در سال ۱۴۰۲ در تامین مالی، ارزش معاملات، عرضه های اولیه، صندوق ها و صنایع پیشرو بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سال گذشته حدود 375 هزار میلیارد تومان تأمین مالی به 4 روش‌ عرضه اولیه، انتشار اسناد خزانه، پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه شرکت‌ها در فرابورس رقم خورد که با رشد 55 درصدی در مقایسه با مدت مشابه قبل روبرو شد.

بررسی هر یک از روش‌های تامین مالی در فرابورس حاکی از آن است، عرضه اولیه با رشد 168 درصدی و پذیره‌نویسی با افزایش 58 درصدی در مقایسه با سال 1401 روبه‌رو شده‌اند.

جزییات معاملات سال گذشته

بر اساس این گزارش، سال 1402 حدود 1.8 میلیون میلیارد برگه انواع دارایی مالی، شامل سهام و اوراق به ارزش 17 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که رشد 44 و 61 درصدی در مقایسه با 1401 نشان می‌دهد.

همچنین طی 241 روز کاری سال گذشته بیش از 3.6 میلیون و 600 هزار سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی در بازارهای فرابورس حضور داشتند که نسبت به سال ماقبل 21 درصد رشد را ثبت کرد. در این مدت 755 نماد اصلی در بازارهای فرابورس پذیرش یا درج شدند که افزایش 14 درصدی را ثبت کرد.

بررسی نمادها طی آخرین روز معاملاتی سال نشان می‌دهد 99 شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرش‌شده و درج‌شده بازار اول، 92 شرکت در بازار دوم و 5 شرکت در بازار نوآفرین قرار دارند.

تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در فرابورس به 105 صندوق رسید که نسبت به سال ماقبل 38 درصد بیشتر شد.

جذاب‌ترین صندوق‌های سال

105 صندوق حاضر در بازارهای فرابورس شامل صندوق‌های قابل معامله، صندوق در صندوق، جسورانه، املاک و مستغلات، بخشی و خصوصی هستند. سال گذشته در میان انواع صندوق‌های حاضر در فرابورس، بیشترین رشد ارزش معاملات متعلق به صندوق املاک و مستغلات بود که با 3 نماد معاملاتی، رشد 239 درصدی ارزش معاملات را نسبت به سال 1401 تجربه کرد.

9 صندوق بخشی هم به گردونه معاملات صندوق‌ها اضافه شد که ارزش معاملات این صندوق‌ها به 5.4 هزار میلیارد تومان رسید. دو صندوق بخشی صنعت دارو و بیمه برای نخستین‌بار از درگاه فرابورس راهی بازار سرمایه شدند.

80 صندوق قابل معامله در فرابورس معاملاتی به ارزش 734 هزار میلیارد تومان را ثبت کردند که رشد 104 درصدی را نسبت به 1401 نشان می‌دهد. 6 صندوق خصوصی فعال نیز رشد 68 درصدی ارزش معاملات را تجربه کردند.

رشد 249 درصدی ارزش معاملات در بازار ابزارهای مشتقه

نگاهی به ارقام ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد در میان هشت بازار فعال در فرابورس، بیشترین رشد ارزش معاملات متعلق به بازار ابزارهای مشتقه بود که با افزایش 249 درصدی به 2 هزار میلیارد تومان رسید.

بیشترین رشد ارزش معاملات در میان بازارهای سهامی متعلق به بازار دوم با افزایش 80 درصدی بود و بیش از 200 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌ها داد و ستد شد.

ارزش معاملات در بازار اول نیز طی این مدت 58 درصد بالا رفت و 231 هزار میلیارد تومان معاملات ثبت شد.

نگاهی به ارزش معاملات انواع ابزارهای تامین مالی

جزییات معاملات ابزارهای مالی فرابورس نشان می‌دهد، ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به بیش از 742 هزار میلیارد تومان رسیده که رشد 106 درصدی را تجربه کرد.

ارزش معاملات برگه‌های سهام طی این مدت 610 هزار میلیارد تومان بود که افزایش 53 درصدی را رقم زد. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز رشد 59 درصدی را تجربه کرده و اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز 40 درصد رشد را به ثبت رساند.

ETF ها برنده بودند

ارزش بازار فرابورس 9 درصد بالا رفت و تعداد سهام و اوراق مشمول بازار نیز رشدی 28 درصدی داشت. بیشترین رشد ارزش بازار متعلق به ETFها بود که دو برابر و تعداد اوراق آن‌ها نیز 150 درصد بیشتر شد. تعداد کل سهام نیز طی این مدت رشدی 27 درصدی داشت.

65 درصد معاملات خرد در اختیار 10 صنعت

طی سال گذشته در حالی ارزش معاملات خرد سهام بیش از 2.3 میلیون میلیارد تومان بود که گروه‌های محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی، بانک‌ها، انبوه‌سازی، محصولات غذایی، بیمه، خودرو، عرضه برق، گاز و بخار و زراعت و خدمات وابسته حدود 65 درصد از ارزش معاملات خرد سهام را در اختیار گرفتند.

جزییات عرضه‌های اولیه

سال گذشته 26 عرضه اولیه در فرابورس انجام شد که 12 عرضه اولیه به روش ترکیبی، 10 عرضه اولیه به روش گشایش نماد و 4 عرضه اولیه به روش حراج بود. در مجموع ارزش بازار کل عرضه‌های اولیه 1402 فرابورس در روز عرضه 163 هزار میلیارد تومان بود.

بازار اول 36 درصد بزرگ‌تر شد

پرونده سال برای بازارهای فرابورس در حالی بسته شد که شاخص کل فرابورس با رشد 4 درصدی در سطح 25.3 هزار واحد قرار گرفت. همچنین ارزش کل بازار نیز با افزایشی 9 درصدی به 2.4 میلیون میلیارد تومان رسید.

بررسی ارقام ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نشان می‌دهد بازار دوم با سهم 41 درصدی، بیشترین ارزش بازار را در میان سایر بازارها در اختیار دارد. پس از آن بازار ابزارهای نوین مالی با در اختیار داشتن 27 درصد از ارزش کل بازار فرابورس، رتبه دوم را از آن خود کرد. بازار اول فرابورس، 36 درصد بزرگ‌تر شد و با ارزش 391 هزار میلیارد تومانی، 16 درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ