کد خبر: ۲۲۲۱۸۲
۰:۰ - ۱۴۰۳/۱/۱۸

پیش بینی این هفته بورس و تحلیل اثر ریسک نظامی و سیاسی اخیر
سه کارشناس بازارسرمایه اعلام کردند:

پیش بینی این هفته بورس و تحلیل اثر ریسک نظامی و سیاسی اخیر

سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برطرف شدن ریسک سیاسی و نظامی اخیر، وضعیت این هفته بورس را با تکیه بر متغیرهای دورن و برون سازمانی پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام در حالی طی دو هفته اول سال جدید با نوسانات مثبت و سپس منفی به روند کجدار و مریز سال قبل ادامه داد که سه تحلیل گر با بررسی عوامل مختلف درون و برون سازمانی، وضعیت بورس در هفته جاری را به دنیای اقتصاد اعلام کردند.

پیش بینی روند صعودی بازار تا پایان فصل بهار

ایمان رئیسی: بازار سهام اول سال را خوب شروع کرد اما به سبب تعطیلات حجم معاملات پایین بود. بنابراین وضعیت اصلی بازار را باید از این هفته پیگیری کرد. روند قیمتی کامودیتی‌ها و افزایش قیمت دلار و به‌تبع آن افزایش نرخ دلار نیما می‌توانند محرک‌های بازار در حرکت بعدی باشند. از طرفی دیگر گروه خودرو در حال تغییراتی است و به‌نظر می‌رسد این گروه نقش زیادی در حرکت صعودی بعدی بازار سرمایه داشته‌ باشد. 

در گروه‌های مختلف بازار هم به‌ نوعی پول چرخش دارد و به‌نظر می‌توان فروردین خوبی را برای بازار متصور بود و شاخص می‌تواند اعداد مثبتی را تا پایان فصل بهار شاهد باشد. در بلندمدت نیز به‌نظر می‌رسد وضعیت بازار تغییرات مثبتی داشته‌ باشد. مخصوصا در گروه‌های کامودیتی‌محور و گروه پالایشی به‌ دلیل داغ بودن قیمت نفت.

هیجانات ناشی از ریسک سیاسی اخیر در بازار سرمایه فروکش کرده و از این هفته بازار طبق شرایط تحلیلی می‌توان شاهد رشد قیمت ها بود. در کوتاه‌ مدت هم تغییر نرخ بنزین به‌ عنوان ریسک مثبت برای بازار مطرح است.

تنها امید و ریسک بسیار سنگین جامانده‌ ترین بازار

محمد خبری‌زاد: بورس در حال‌حاضر با ریسک‌های متعددی مواجه است و در این میان هر از گاهی ریسک جنگ نیز به این بازار تحمیل می‌شود اما بازار به ریسک سیاسی اخیر واکنش شدیدی نشان نداد و اگرچه منفی شد اما منفی‌ها زیاد نبود و سهام بزرگ کمی مدیریت شدند. بازارهای موازی مانند سکه، دلار و... مثبت شدند ولی همچنان بازار سرمایه جامانده‌ ترین است و هنوز مشکلات قدیمی از جمله نرخ بهره وجود دارد.

در این میان تنها امید بازار به این است که نرخ دلار شرکت‌ها مقداری رشد کند و که در این صورت اگر بانک‌ مرکزی هم از سیاست نرخ نیمای 40 هزار‌ تومانی کوتاه بیاید، اثرات ریسک‌های سیاسی، مالی، اقتصادی و... تا حدودی خنثی خواهد شد ولی تا زمانی‌که این اتفاق نیفتد هر صعودی، کوتاه‌ مدت است و نزول‌ها به بهانه‌های مختلف رخ خواهد داد.

اگر اتفاقات روزهای اخیر هم نبود، بورس به هر حال مثبت نمی‌شد. چون مشکلات هنوز پابرجا بوده و به‌رغم اینکه احتمالا گزارش‌های سه‌ماهه زمستان و 12 ماهه سال قبل بسیار بهتر نسبت به سایر فصول خواهند بود اما همچنان بازار درگیر این است که دلار نیما فاصله زیادی با دلار بازار آزاد دارد و جذابیت بازارهای موازی بسیار بیشتر بوده و باعث می‌شود پول جدیدی وارد بازار سرمایه نشود و سهامداران باقی‌مانده و وفادار نیز ممکن است عطای این بازار را به لقای آن ببخشند و از این بازار خارج شوند.

این ریسک بسیار سنگین و فعلی بورس بوده و امید است بزودی اتفاقی در این‌خصوص بیفتد تا وضعیت بازار سرمایه مقداری بهتر شود اما با این وضعیت نیازی به ریسک جنگ نیست و چنین موضوعی نمی‌تواند اوضاع را بدتر کند. چون اوضاع بد هست و باید فکری به حال تغییر دلار نیمای و رشد سود آوری شرکت‌ها و ورود پول به بورس کرد. در غیر‌ این‌ صورت بازار سرمایه جذابیتی برای پول‌های جدید نخواهد داشت.

عدم وقوع اتفاقات عجیب در بورس آبدیده 

ابراهیم سماوی: با توجه به اتفاقات و مناقشات اخیر منطقه و در سوریه، تنش کم‌نظیری در منطقه رخ داده و در وهله اول دلار بازار آزاد از 64 هزار و سکه از 45 میلیون‌ تومان عبور کرد. طبیعتا وقتی اقتصادی دچار ریسک، مخصوصا از نوع ریسک سیستماتیک می‌شود، نقدینگی به سمت گزینه‌های سرمایه‌گذاری کم‌ ریسک که از ریسک‌های سیستماتیک متاثر نیستند مانند دلار و طلا هجوم می‌برند.

در نگاهی ویژه به بازار سهام مشاهده می شود شاخص طی دو روز آخر هفته قبل 0.45‌ درصد ریزش داشت که این مقدار کاهش، زیاد نبود. در ابتدای این اتفاق و در سه‌شنبه بیش از 90‌ درصد سهام در محدوده منفی معامله شدند اما این وضعیت به مرور کاهش یافت و بسیاری از سهام در محدوده صفر تابلو قرار گرفتند.

از سوی دیگر بورس ریسک‌های سیستماتیک مخصوصا از این جنس را در سال‌های گذشته بارها تجربه کرده و آنقدر جدی نبوده‌ که بتوانند روند کلی بازار سرمایه را دچار مخاطره کنند. بنابراین سرمایه‌گذاران انتظار ندارند اتفاقات عجیبی با این درگیری‌ها رخ دهد. به همین دلیل جای نگرانی نبوده و پیش‌بینی می‌شود شاخص با کمی کاهش روبرو باشد و اقبال، آرام‌ آرام به این بازار برگردد. هرچند باید به‌صورت لحظه‌ای اخبار را رصد کرد و منتظر واکنش ایران به این موضوع نیز بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ