کد خبر: ۲۲۲۲۲۴
۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۱/۱۹

۲ سناریو واقع بینانه و بدبینانه از تورم با فاصله زیاد از هدف ۲۰ درصدی بانک مرکزی!
تحلیلگر بازارسرمایه اعلام کرد:

۲ سناریو واقع بینانه و بدبینانه از تورم با فاصله زیاد از هدف ۲۰ درصدی بانک مرکزی!

تحلیلگر بازارسرمایه با اشاره به ۵ پیش بینی از تورم ایران، دو سناریو واقع بینانه و بدبینانه از این متغیر در سال جاری را اعلام کرد که با هدف ۲۰ درصدی بانک مرکزی فاصله معناداری دارد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیررضا اعلاباف با اشاره به اهمیت تورم و انتظارات تورمی به‌ عنوان یکی از محرک‌های بازار سرمایه، درباره آینده  این متغیر در سال‌ جاری به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: میانه نرخ رشد اقتصادی ایران از سال ‌۱۹۷۹ حدود ۲.۶۵ درصد و طی ۱۰ سال‌ میلادی گذشته حدود ۲‌ درصد بود  و به‌صورت انباشته به حدود ۲۶‌ درصد می‌رسد که در مقایسه با منطقه و کشور‌های همسایه عملکرد بسیار ضعیف‌تری نشان ‌داده‌ است.

نرخ رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده سال ‌۲۰۲۴ طبق آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) حدود ۳.۷ درصد است که در مقایسه با متوسط ۲.۹‌ و ۲.۶ درصدی خاورمیانه و جهان بهتر بوده و در مقایسه با اقتصاد‌های در حال‌ توسعه آسیا با ۵.۲ درصد، عدد ضعیف‌تری به‌شمار می‌رود و از میانه تاریخی نیز بالاتر است.

در آخرین بروزرسانی گزارش IMF این عدد از ۲.۵ درصد قبلی افزایش پیدا کرده که ناشی از بهبود تولید و صادرات نفت است که در صورت وقوع سناریو‌های بدبینانه و تشدید تنش‌ها و محدودیت‌ها نرخ رشد اقتصادی تحقق‌ یافته می‌تواند از پیش‌ بینی‌ها پایین‌تر باشد. همچنین پیش‌بینی سال ‌۲۰۲۵ حاکی از رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی است.

با مطالعه این پیش‌بینی‌ها و روند گذشته‌نگر تغییرات تولید ناخالص داخلی ایران می‌توان نتیجه گرفت بخش عمده رشد اقتصادی بالاتر از میانگین سال ‌۱۴۰۲ مدیون رشد تولید و صادرات نفت به سطوح بالای ۳‌ میلیون بشکه و ۱.۲‌ میلیون بشکه در روز است که در تحت‌کنترل نگه‌داشتن نرخ ارز و همچنین کاهش نیاز دولت به استقراض (سینیورژ) از بانک‌مرکزی و رشد منابع پایه‌پولی و ایجاد تورم پولی کمک شایانی کرده است. هرچند با این وجود منابع بودجه ‌به‌طور کامل تحقق پیدا نکرده و کسری‌ بودجه از این محل ادامه دارد.

حال با فرض تداوم وضعیت فعلی می‌توان انتظار تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده و کنترل نسبی تورم را داشت اما ابهامات زیادی در این‌خصوص به‌ویژه با در نظرگرفتن انتخابات پیش‌روی آمریکا و امکان تغییر سیاست‌ها وجود دارد که می‌تواند ضمن کاهش قابل‌توجه رشد اقتصادی، باعث اوج‌گیری مجدد تورم و جهش ارزی شود. میزان صادرات نفت ایران در ماه مارس به ۱.۶‌میلیون بشکه رسیده‌است.

سه روش‌ تخمین انتظارات تورمی و ۵ پیش بینی از تورم ایران

اندازه‌گیری انتظارات تورمی در علم اقتصاد به ۳ روش انجام می‌پذیرد که عبارتند از نرخ تورم سربه‌سری یا breakeven inflation rate که از اختلاف بازده تا سررسید ‌اسمی اسناد خزانه ۱۰‌ساله عادی و بازده تا سررسید ‌واقعی اوراق TIPS در آمریکا حاصل می‌شود.

روش نظرسنجی یا poll از فعالان اقتصادی و تحلیلگران که نمونه آن در داخل ایران گزارش اجماع تحلیلگران است و سومی هم روش های پیشرفته اقتصادی و اقتصادسنجی است.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول : برآورد‌های صندوق بین‌المللی پول از نرخ تورم ایران در دو سال جاری و آینده میلادی ۳۲.۵ و ۲۵‌ درصد است.

پیش‌بینی بانک جهانی: طبق گزارش این بانک از چشم‌انداز اقتصادی ایران، نرخ تورم پیش‌بینی‌ شده سال ‌جاری برابر با ۳۵.۸‌ درصد و سال ‌آینده هم برابر با ۳۲.۳ درصد است.

پیش‌بینی اجماع تحلیلگران بازار سرمایه: بر اساس آخرین به‌روزرسانی گزارش اجماع تحلیلگران، نرخ تورم پیش‌بینی‌شده برای سال جاری ۴۰‌ درصد است.

پیش‌بینی وب‌سایت trading economics : طبق مدل‌های اقتصادی این منبع، نرخ تورم پیش‌بینی‌ شده ایران در سال جاری و آینده میلادی حدود ۳۲‌ و ۳۰‌ درصد است.

پیش‌بینی بانک‌مرکزی: بر اساس گزارش‌های غیر‌رسمی بانک‌مرکزی به‌نظر می‌رسد نرخ تورم پیش‌ بینی‌شده توسط سیاست گذار پولی برای سال ‌۱۴۰۳ حدود ۳۵ تا ۴۰‌ درصد باشد.

با لحاظ اجماع و میانگین پیش‌بینی‌های منابع معتبر مختلف از نرخ تورم موردانتظار برای سال‌۱۴۰۳ و اعمال نظر کارشناسی تحلیلگر به‌نظر می‌رسد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در سال‌ پیش‌ رو به‌ طور میانگین ۳۵ الی ۴۰‌ درصدس در سناریوی واقع‌بینانه باشد.

منظور از این نرخ صرفا تورم میانگین کل ایران بر مبنای روش شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI است که شامل سبدی از کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار بوده و برخی اقلام نظیر مواد خوراکی (گوشت قرمز و...) نرخ تورم به‌مراتب بالاتری را می‌توانند تجربه کنند و حتی شهر‌ها و استان‌های مختلف نرخ تورم متفاوتی دارند.

همچنین در سناریوی بدبینانه نرخ تورم می‌تواند در بازه ۴۵ الی ۵۰‌ درصدی قرار گیرد. این در حالی است که هدف‌ گذاری بانک‌مرکزی کانال ۲۰‌ درصدی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ