کد خبر: ۲۲۲۲۲۷
۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۱/۱۹

جذب سرمایه ۲۴‌ میلیارد‌ دلاری بورس عربستان و فرصتی که از دست ایران رفت!

جذب سرمایه ۲۴‌ میلیارد‌ دلاری بورس عربستان و فرصتی که از دست ایران رفت!

عضویت بورس عربستان در شاخص بورس کشورهای در حال توسعه منجر به جذب ۲۴‌ میلیارد‌ دلار سرمایه شد اما بورس ایران به دلیل عدم‌ عضویت این فرصت را از دست داد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بلومبرگ، بورس عربستان به عنوان بزرگ‌ترین بازار سهام با بیشترین میزان نقدینگی در خاورمیانه شناخته می‌شود که میزبان آرامکو بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان است و با وجود اینکه تا چند سال‌پیش تحت‌ تسلط شرکت‌های پتروشیمی و بانک‌ها بود اما در حال حاضر میزبان طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها در حوزه‌های سلامت، خرده‌‌‌‌‌فروشی و برق است.

براساس این گزارش، نسبت قیمت به درآمد این شاخص طی سال‌ ۲۰۲۳ بطور متوسط ۱۷.۵ بود که بالاتر از ۵۰‌ درصد از بازارهای عضو شاخص بورس کشورهای در حال توسعه است. همچنین از زمان عضویت بورس سعودی در شاخص بورس کشورهای در حال توسعه، سهم این بازار در شاخص از ۱.۵‌ به ۵.۱‌ درصد افزایش یافت.

بورس عربستان طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ با پذیرش شرکت‌های جدید، ۱۱.۵‌میلیارد دلار سرمایه جدید جذب کرد. طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌ای محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان و امکان رشد بورس این کشور، انبوه مشاوران و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری غربی را مجذوب کرده‌ است. بورس عربستان سال ‌۲۰۱۹ به شاخص بورس کشورهای در حال توسعه اضافه شد و ۲۴‌ میلیارد‌ دلار سرمایه جذب کرد.

مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل نقدینگی بسیار پایین بورس عربستان و اتکای بیش‌‌‌‌‌از حد اقتصاد آن به سوخت‌های فسیلی برای زمانی طولانی از این بازار رویگردان بودند. تحریم روسیه و خارج‌شدن بورس این کشور از شاخص بورس کشورهای در حال توسعه و در ادامه، افول بورس چین و از دست‌ رفتن جذابیت این بازار برای سرمایه‌گذاران موجب دیده‌شدن بورس عربستان شد.

اصلاحات پیوسته اقتصادی عربستان و طرح توسعه ۲۰۳۰ این کشور نیز به جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی دامن زد. جذب سرمایه خارجی توسط بورس عربستان، رشد ۱۱‌ درصدی برای این بورس در سال‌ گذشته به ارمغان آورد. این بورس سال ‌۲۰۲۳ بیش‌‌‌‌‌ از ۳‌ میلیارد دلار سرمایه خالص خارجی جذب کرد با این‌وجود سهم این بازار در سبد سرمایه‌گذاران بازارهای درحال‌توسعه همچنان ناچیز است. شرایط کنونی بورس عربستان را می‌توان مشابه وضعیت بورس چین در دهه ‌۲۰۰۰ دانست.

یکی از دلایل جذابیت کنونی بورس عربستان برای سرمایه‌گذاران خارجی، عملکرد ضعیف بورس چین و خروج سرمایه‌گذاران از آن بازار است. با وجود اینکه هند یکی از اصلی‌ترین نفع‌‌‌‌‌برندگان این تغییرات بود، غیاب روسیه در شاخص بازارهای نوظهور جایگزین‌‌‌‌‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاران علاقه‌‌‌‌‌مند به بازارهای سهام نوظهور باقی نگذاشت.

اما بورس ایران این فرصت به دلیل عدم‌ عضویت در شاخص بازارهای نوظهور از دست داد. از سویی عملکرد درخشان مجموعه آرامکو و اخبار مثبت این شرکت موجب جذب بیشتر سرمایه‌گذاران به بورس عربستان نیز شده‌ است. شاخص تاسی بورس سعودی از آغاز سال ‌۲۰۲۴ حدود ۵.۵۵‌ درصد رشد داشته که نشان از استمرار رشد این بازار در سال‌ جدید است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ