کد خبر: ۲۲۲۵۲۹
۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۲/۱

رشد بورس در گرو سه عامل + مشکلات  و محرک های بازار در سال جاری
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

رشد بورس در گرو سه عامل + مشکلات و محرک های بازار در سال جاری

سه تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی روند معاملات هفته گذشته، رشد بورس را در گرو سه عامل دانسته و مشکلات و محرک های بازار در سال ‌جاری را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی روند معاملات هفته گذشته، رشد بورس را در گرو سه عامل دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، مشکلات بورس در سال ‌جاری را اعلام کردند.

محمد خبری‌زاد: بورس هفته‌ گذشته در کش و قوس ریسک ژئوپلیتیک و نظامی بود. احتمالا هفته‌ جاری بازار به تداوم حمایت‌ها نیاز دارد تا ریسک‌ها به حالت ثابت برسند. اگر دامنه به حالت عادی برگردد، صندوق‌های حمایتی و سهامداران عمده باید از سهم‌ها حمایت کنند. یکی از نکات قابل‌توجه هفته گذشته مصاحبه رئیس سازمان بورس بود که بعد از تمدید دوره دوم به رسانه ملی آمد و انتقاداتی از سیاست‌های اتخاذی توسط نهادهای مختلف و مرتبط با بازار سرمایه از جمله بانک‌مرکزی کرد و تمام ریسک‌هایی که به بازار و شرکت‌ها تحمیل‌شده، اعلام شد و جای امیدواری دارد امکان تغییر تصمیمات علیه بورس وجود دارد.

از طرفی با توجه به رشد قیمتی فلزات در بازار جهانی، اگر ریسک‌های سیاسی کاهش یابد به‌عنوان یکی از عوامل رشد بورس درنظر گرفته می شود. به‌ نظر می‌رسد همچنان ریسک‌ها وجود دارند و هفته‌جاری هم به شرط حمایت هفته‌ای خنثی باشد. بازار برای رشد در ادامه منتظر سه خبر است. یکی انتشار صورت‌های مالی زمستان شرکت‌ها در زمستان است تا موتور محرک رشد باشد. دوم بحث تحولات منطقه  است که امید می رود مختومه شود و مورد سوم شایعات رشد نرخ دلار نیما است و به‌نظر می‌رسد اختلاف 70‌ درصدی قرار است کاهش یابد. اگر این موارد رخ دهد، شاخص جهش مطلوبی خواهد داشت و کمی از عقب‌افتادگی‌ها از بازارهای رقیب را جبران می کند.

برزو حق‌شناس: بورس در یکی از شدیدترین ریسک‌های سیستماتیک ممکن قرار گرفته است. سایه ریسک سیاسی قوی‌‌‌‌تر از دوره‌‌‌‌های گذشته بسنگینی می‌کند و با لحاظ این ریسک پیش‌بینی روند معاملات دست‌کم در کوتاه‌مدت دشوار است. با مداخله معقول سازمان بورس به وسیله محدودسازی دامنه‌ نوسان و تزریق هزار ‌میلیارد‌تومان به صندوق تثبیت ضربه واکنش بازار سهام به این مسئله تا حدودی گرفته‌شد.

اکنون فرصت‌ها و چالش‌های مشخصی پیش‌رو است. فرصت در شرایط فعلی رشد دلار رشد است تا بورس با فاصله زمانی از این رشد منتفع و عقب‌ ماندگی نسبت به دلار و تورم جبران شود. بنابراین ریسک سیستماتیک موجود اگر کاهش یابد، بازار سهام حرکت مناسبی خواهد کرد و سود مطلوبی به سرمایه‌ گذاران می‌دهد.

مشکل فعلی کم و زیاد شدن این ریسک است و سایه آن همچنان وجود دارد. یکی دیگر از فرصت‌ها در شرایط فعلی تشدید فاصله دلار آزاد و نیما است که به بیشترین فاصله تاریخی رسیده و این موضوع برای شرکت‌های صادراتی اذیت‌ کننده است. اگر دلار نیز در روزهای آینده رشد کند کلیت بازار از این موضوع منتفع خواهد شد.

اگر ریسک سیستماتیک کمرنگ شود، بورس مثبت می شود. در میان‌مدت که ریسک سیاسی کمتر و احتمالا قیمت دلار در سامانه نیما نیز مقداری رشد خواهد کرد، می‌توان بازار مطلوبی داشت. اگر با گذشت زمان ریسک سیستماتیک تقویت شود، حتی رشد دلار در سامانه نیما هم نمی‌تواند کمک کند. البته بانک‌مرکزی به‌شدت در‌برابر رشد نرخ دلار در سامانه نیما مقاومت می‌کند و این اتفاق را باعث تحریک تورم می‌داند. بطور کلی فعلا ناآرامی‌ها و احتمال تشدید درگیری‌ها بزرگ‌ترین ریسک در میان‌مدت است و با برطرف شدن بازار می‌تواند رشد مناسبی داشته‌باشد.

ایمان رئیسی: هفته گذشته بازار تحت‌تاثیر اخبار پیرامون درگیری ایران و اسرائیل و ریسک‌های این موضوع قرارگرفت. البته با دامنه‌نوسان محدود یک‌ درصدی صندوق‌های طلا نشان‌دادند بعد از باز‌شدن دامنه‌ نوسان نیز هیجان وجود دارد. با رسیدن به پایان هفته کم‌کم بحث‌های مالیاتی بازار خودنمایی کرد. بند س تبصره ‌۶ قانون بودجه ‌مشخصا در کنار موضوع اعتبار و تامین مالی کار‌‌گزاری‌ها، مشکلات بورس در سال ‌جاری هستند که هدایت نقدینگی را نه‌تنها تسریع نمی‌کنند بلکه میل به بازار‌های سفته‌بازی و دلالی را افزایش می‌دهند.

بعد از ریزش سال ‌۹۹ با تثبیت قوانین بازار سرمایه و ارائه افق دید حداقل ۵‌ ساله می‌توان به بازگشت سرمایه در سال‌ جاری امیدوار بود اما با تغییرات سالانه قوانین شاهد فرار سرمایه از بورس خواهیم بود. روند بازار در هفته جاری تحت‌تاثیر این موضوعات است و اتفاق خاص می‌تواند افزایش نرخ دلار نیمایی باشد که مشخص‌شده تعدادی شرکت‌ها در محاسبات فروش در بورس‌کالا با دلار بیش از ۵۰‌ هزار‌ تومان کالا می‌فروشند. همچنین افزایش نرخ گروه خودرویی محرک بعدی است که همیشه چشم بازار به این گروه بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ