کد خبر: ۴۲۰۹۶
۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۴

بدهی‌ دولت به بانک‌ها محرمانه و فقط وزیر به رئیس جمهور اعلام می کند
مدیرکل بدهی‌های وزارت اقتصاد:

بدهی‌ دولت به بانک‌ها محرمانه و فقط وزیر به رئیس جمهور اعلام می کند

مدیرکل بدهی‌های وزارت اقتصاد با بیان اینکه بدهی‌های دولت به بانک‌ها با گزارش سازمان حسابرسی مشخص می‌شود گفت: بدهی دولت به بانک‌ها محرمانه است و فقط توسط وزیر اقتصاد به رئیس جمهور ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، بانک مرکزی رقم بدهی‌های دولت به بانک‌ها در پایان سال گذشته را 119 هزار میلیارد تومان و در مهر ماه امسال 134 هزار میلیارد تومان محاسبه کرده اما حمید پورمحمدی معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی 5 خرداد ماه امسال رقم کل بدهی دولت به بانک‌ها تا پایان سال 92 را 36 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مطالبات سال‌های 93 و 94 هنوز حسابرسی نشده است. 

این رقم اعلام شده، براساس نتایج بررسی‌های سازمان حسابرسی بوده در حالی که در گزارش متغیرهای پولی و بانکی بانک مرکزی رقم کل بدهی‌های دولت (به استثنای شرکت‌های دولتی) در پایان سال 92 بیش از 72 هزار و 800 میلیارد تومان درج شده است.

مهدی بنانی مدیر کل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت اقتصاد در پاسخ به سوال رقم دقیق بدهی دولت به بانک‌ها چقدر است و وزارت اقتصاد کدام رقم را مبنا قرار داده، اظهارداشت: هیچ کدام ملاک نیست، رقم مبنا برای ما رقمی است که سازمان حسابرسی اعلام می‌کند.

وی در واکنش به این نکته که بانک مرکزی هم رقم حسابرسی شده را اعلام می‌کند، گفت: خیر، فکر نمی‌کنم، رقمی که مد نظر وزارت اقتصاد است، رقمی است که پس از حسابرسی ویژه سازمان حسابرسی مشخص شده است.

بنانی در پاسخ به این سوال که رقم بدهی‌های دولت به بانک‌ها چقدر است، بیان کرد: ارقام بدهی دولت به بانک‌ها محرمانه است و فقط توسط وزیر اقتصاد به رئیس جمهور ارائه می‌شود.رقم محاسبه شده اختلاف زیادی یا چند برابری با رقم اعلام شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ندارد و یک مقدار بیشتر است.

وی تصریح کرد: نمی‌دانم بانک مرکزی چگونه رقم بدهی‌های دولت به بانک‌ها را مشخص می‌کند. احتمالا از طریق صورت‌های مالی است که بانک‌ها ارائه می‌کنند اما همه آنچه را که بانک‌ها ارائه می‌دهند مورد تایید سازمان حسابرسی قرار نمی‌گیرد. 

بنانی در پاسخ به سوال آیا ممکن است این تفاوت، ناشی از محاسبه جریمه دیرکرد بدهی‌های دولت باشد، گفت: جریمه دیرکرد را تا آنجایی که می‌دانم سازمان حسابرسی تایید نمی‌کند.

بنا بر این گزارش، تاکنون رقم بدهی‌های دولت از سال 92 از سوی سازمان حسابرسی اعلام نشده که به نظر می‌رسد در راستای محرمانه بودن بدهی‌های دولت به بانک‌ها است. 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۴
1
0
پاسخ
توی هیچ کشوری که اقتصادش حساب و کتاب دارد و شفاف است بدهی دولت به هیچکدام از بخشها محرمانه نمیماند. این که جواب نشد که به خورد ملت میدهید! هر کجا هر چیزی در اقتصاد این مملکت محرمانه اعلام شد بعدا بوی دروغ و فساد و دستکاریهای آماری از آن بلند شده. مردم خواستار شفافیت تمام عیار مسائل اقتصادی دولت هستند. این حق را به منشور حقوق شهروندی پس از برجامی دولت تدبیر و امید نیز بیفزایید!
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ