کد خبر: ۴۹۸۱۰
۱۰:۸ - ۱۳۹۶/۲/۲۶

راه حل بسیاری از مشکلات بازار/ سوء استفاده برخی بزرگان از تابلو معاملات بلوکی
کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

راه حل بسیاری از مشکلات بازار/ سوء استفاده برخی بزرگان از تابلو معاملات بلوکی

کارشناس بازارسرمایه با اعلام حل بسیاری از مشکلات بازارسهام با کاهش حساسیت ها به شاخص گفت: برخی سهامداران بزرگ از تابلو معاملات بلوکی سوء استفاده می کنند و با انجام برخی معاملات، نوسان قیمت های عجیبی اتفاق می افتد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا کدیور مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه معین ملت درباره برنامه اصلاحاتی سازمان بورس از جمله تغییر رویه توقف نمادها و حذف حجم مبنا و استفاده از دامنه نوسان پویا به سنا گفت: حذف محدودیت های مهم بازار مثل حجم مبنا و دامنه نوسان می تواند باعث شود بازار سرمایه به سمت واقعی تر شدن متغیرها و افزایش شفافیت حرکت کند.

وی ادامه داد: حذف حجم مبنا، تغییرات دامنه نوسان و بازنگری در قانون بازگشایی و توقف نمادها می تواند اتفاق مثبتی برای افزایش نقد شوندگی و شفافیت بازار سرمایه باشد.

این مدیرعامل با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات بازار سرمایه حساسیت اهالی بازار سرمایه به شاخص است، اظهار داشت: در صورتی که این حساسیت به شاخص در بین فعالان بازار کاهش یابد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

کدیور حذف محدودیت ها را باعث افزایش نقد شوندگی و پویایی بازار دانست و افزود: در بازارهای مالی دنیا نیز چنین محدودیت هایی وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار اندک است .

وی با اشاره به عملکرد تابلوی معاملات بلوکی هم گفت: تابلوی معاملات بلوکی برای افزایش شفافیت معاملات بازار سرمایه راه اندازی شد، اما برخی سهامداران بزرگ و حقوقی با مذاکراتی خارج از بازار و نقل و انتقال های توافقی در این تابلو باعث نوسان های غیر عادی قیمت سهام می شوند.

وی با تاکید بر اینکه تابلوی معاملات بلوکی برای انتقال همه معاملات بلوکی به این تابلو طراحی شد اما برخی سهامداران بزرگ از این تابلو سوء استفاده می کنند، افزود: با مذاکرات برخی سهامداران بزرگ و انجام برخی معاملات در این تابلو، نوسان قیمت های عجیبی در سهام اتفاق می افتد.

وی همچنین به برخی از محدودیت های این تابلو اشاره کرد و گفت: در تابلوی معاملات بلوکی باید ارزش معاملات بیش از دو میلیارد تومان باشد و چنین محدودیت هایی باعث کاهش نقدشوندگی این تابلو و سوء استفاده برخی سهامداران می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه معین با تاکید بر اینکه  کاهش حساسیت بر شاخص بورس و رفع محدودیت های قانونی در بازار سرمایه می تواند به عمیق تر شدن بازار کمک کند، تاکید کرد: در همه بازارهای دنیا شاخص بورس نماگری است که فعالان اقتصادی به آن نگاه می کنند و نوسان شدید این متغیر همیشه مهم و تیتر یک اخبار است اما منظور از حساسیت رفتاری است که  باعث کنترل رقم شاخص شود.

کدیور گفت: در همه بازارهای مالی دنیا بازار بدون محدویت نوسان های طبیعی خود را طی می کند و همه فعالان اقتصادی پیگیر روند شاخص هستند و هیچ حساسیت یا دخالتی در روند آن ندارند اما گاهی در بورس ایران بازیگران بازار به خصوص سهامداران بزرگ و حقوقی سعی می کنند با معاملات مذاکره ای شاخص را کنترل کنند که این موضوع در صورت انجام به ضرر بازار سرمایه خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ