کد خبر: ۵۰۹۶۹
۲۳:۱ - ۱۳۹۶/۲/۳۱

ترانس پسیفیک: بدون آمریکا ادامه می دهیم

ترانس پسیفیک: بدون آمریکا ادامه می دهیم

کشورهای عضو قرارداد تجارت آزاد ترانس پسیفیک توافق کردند به رغم خروج آمریکا از این قرارداد چند جانبه، بدون آمریکا به اجرای آن ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دیلی استار، وزرای کشورهای عضو قرارداد تجارت آزاد ترانس پاسیفیک در نشست ویتنام اعلام کردند: علی رغم خروج آمریکا از این قرارداد به اجرای آن بدون حضور این کشور ادامه خواهند داد.

این قرارداد که با پیشنهاد آمریکا در زمان ریاست جمهوری اوباما شکل گرفت اما پس از روی کار آمدن ترامپ از سوی این کشور طرد شد.

تاد مک کلی وزیر بازرگانی نیوزیلند اعلام کرد: در صورت تطابق استانداردهای زیست محیطی و اشتغال کشورها، آنها می توانند به عضویت این قرارداد در بیایند.

وی با اشاره به تمایل دولت جدید آمریکا به امضای قراردادهای دو جانبه و خروج از قراردادهای تجارت آزاد چند جانبه تأکید کرد: علی رغم اقدام ترامپ در خارج کردن آمریکا از این قرارداد،‌درها برای بازگشت آمریکا به جمع کشورهای عضو قرارداد تجارت ترانس پسیفیک باز است.کشورهای عضو باید اهمیت عضویت در این قرارداد را درک کنند.

این قرار داد هم اکنون 11 عضو دارد و کشورهایی نظیر ژاپن نسبت به خروج آمریکا از این بلوک به شدت واکنش نشان دادند و حتی تلاش کردند تا با مذاکره‌، آمریکا را مجاب به ادامه حضور در شراکت ترانس پسیفیک کنند که در این زمنیه موفقیتی حاصل نشد.

از زمان خروج آمریکا در ماه ژانویه از این قرارداد، ژاپن و نیوزیلند، تلاش های گسترده ای را برای زنده نگهداشتن این قرارداد انجام داده اند.

نکته قابل توجه این است که با توجه به قوانین این قرارداد، کشورهای عضو برای اجرای و تغییر قوانین آن به حضور آمریکا نیاز دارند و از سوی دیگر بدون حضور آمریکا بزرگی این قرار داد به شدت تقلیل خواهد رفت.

بنا به اعلام بانک جهانی، بدون حضور آمریکا، مجموع بزرگی اقتصادهای کشورهای عضو این قرارداد تنها 13.5 درصد کل اقتصاد جهان خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ