کد خبر: ۵۱۰۸۶
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۳/۳

۵ سناریوی برای آینده توافق نفتی اوپک در آستانه نشست فردا

۵ سناریوی برای آینده توافق نفتی اوپک در آستانه نشست فردا

نشست پراهمیت اوپک فردا با ۵ سناریوی احتمالی برای سرنوشت توافق نفتی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اویل پرایس، با وجود اینکه تفاهم نظری درباره نتیجه توافق بر روی تمدید کاهش تولید نفت حاصل شده، چند سناریوی احتمالی وجود دارد که ممکن است در نشست هفته جاری اوپک اتفاق بیافتد.

1.عدم تمدید

عدم تمدید فاجعه بارترین سناریو برای قیمت‌های نفت خواهد بود زیرا اوپک طرح کاهش تولید را رها کرده و به تولید کامل بازمی‌گردد. در شرایطی که بازارهای نفت از اشباع عرضه لطمه دیده اند، بازگشت این سازمان به تولید بالاتر باعث ریزش قیمت‌های پایه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و برنت می‌شود و ممکن است قیمت‌ها به محدوده ۴۰ دلار و یا حتی پایین‌تر از آن سقوط کند. با این همه بدبینانه‌ترین سناریوی ممکن، حداقل احتمال وقوع را دارد.

2.تمدید ۶ ماهه

تمدید توافق کنونی به مدت شش ماه دیگر، تا این اواخر احتمالی‌ترین سناریوی مطرح شده بود. ذخایر جهانی نفت بالا مانده و تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال 2017 برای پایین آوردن سطح ذخایر به متوسط ۵ ساله احتمالا کافی نخواهد بود. در شرایطی که بازارها انتظار بیشتری دارند، تمدید شش ماهه توافق در مقطع کنونی مایوس‌کننده خواهد بود و احتمال به کاهش قیمت‌های نفت منجر می‌شود.

3.تمدید ۹ ماهه

بازار اکنون انتظار دارد توافق کاهش تولید تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ تمدید شود و چنین اقدامی، تا حدودی مایه آسودگی خاطر سرمایه گذاران خواهد بود. اما از آنجا که تمدید ۹ ماهه توافق مبنای انتظارات کنونی بازار شده، در صورت محقق شدن این سناریو، افزایش چشمگیر قیمت‌ها بعید خواهد بود.

4.تمدید ۹ ماهه + پیوستن کشورهای بیشتر

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان به پیوستن تولیدکنندگان بیشتر به توافق جدید اشاره کرده است. وی در تعطیلات پایان هفته گذشته گفت: ما بر این باوریم که توافق جدید با همین میزان کاهش و احتمالا با اضافه شدن یک یا دو تولیدکننده کوچک حاصل خواهد شد.

اضافه شدن چند تولیدکننده کوچک حمایت روانی اندکی برای این توافق فراهم می‌کند اما احتمالا تعادل میان عرضه و تقاضا را تغییر نخواهد داد. این نتیجه احتمالا به افزایش چند دلاری قیمت‌های نفت منجر می‌شود.

5.تمدید ۹ ماهه همراه با کاهش بیشتر تولید

این سناریویی است که نباید از آن غافل شد. بسیاری از سرمایه گذاران چنین احتمالی را پیش بینی می‌کنند.

یک منبع اوپک اخیرا به رویترز گفت: این سازمان سرگرم بررسی کاهش بیشتر تولید است و همه گزینه‌ها مطرح هستند. کاهش بیشتر تولید می‌تواند در اشکال مختلف متعددی انجام گیرد. ممکن است با محدودتر شدن سهمیه تولید هر کشور، سهمیه تولید گروهی ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز پایین‌تر آورده شود.

اگر روی چنین موضوعی توافق شود، تاثیر قوی‌تری بر قیمت‌ها خواهد گذاشت و بلافاصله قیمت‌های نفت افزایش چشمگیری پیدا خواهند کرد. یک راه دیگر کاهش بیشتر تولید، حذف معافیتی است که به لیبی و نیجریه داده شده بود. هر دو کشور از مشارکت در توافق اولیه کاهش تولید معاف شدند و با افزایش تولید، از رشد بیشتر تولید در آینده نزدیک خبر دادند. اما با توجه به مشکلات اقتصادی و امنیتی که لیبی و نیجریه دارند، معلوم نیست این کشورها با محدود شدن تولید موافقت خواهند کرد.

اوپک همواره تمایل به غافلگیری داشته بنابراین احتمال وقوع هر یک از این سناریوها یا نتایج دیگر وجود دارد. از سوی دیگر اوپک انتظاراتی را ایجاد کرده که تحقق کمتر از آن، یاس بزرگی به شمار خواهد رفت.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ