کد خبر: ۵۱۱۴۲
۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۳/۶

درآمد روزانه ایران از توافق اوپک ۱۵میلیون دلار بیشتر شد
در سه‌ماه نخست ۲۰۱۷:

درآمد روزانه ایران از توافق اوپک ۱۵میلیون دلار بیشتر شد

در سه‌ماه نخست ۲۰۱۷ بیشترین رشد درآمد فروش نفت در میان کشورهای عضو اوپک به ایران تعلق گرفت که بیش از ۱۵ میلیون دلار در روز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،بازار نفت در هفته گذشته زیر سایه اجلاس اعضای اوپک برای تمدید یا عدم تمدید توافق کاهش تولید بود. با شروع نشست اوپک در روز پنجشنبه، قیمت نفت در معاملات این روز افزایش یافت. شاخص برنت با ۵۵ سنت افزایش، به 54.51 دلار در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا نیز با ۵۱ سنت افزایش، به 51.87 دلار افزایش یافت. با قطعی‌شدن تمدید توافق، قیمت سبد نفتی اوپک افزایش یافت اما دو شاخص دیگر در پایان هفته نسبت به هفته قبل کاهش یافتند.

سه شاخص اصلی قیمت نفت

قیمت نفت برنت دریال شمال در اواخر روز جمعه ‌به ۵۱دلار و ۸۰ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته یک‌دلار و ۳۰ سنت افت نشان می‌دهد. شاخص نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت نیز در همین زمان ۴۹دلارو ۱۰ سنت معامله شد که نسبت به مدت مشابه هفته قبل، ۸۳ سنت کاهش یافته است. همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان در روز پنجشنبه به ۵۱دلار و ۲۴ سنت رسید که این رقم در پی اعلام تمدید توافق اوپک، نسبت به روز مشابه هفته قبل، یک‌دلارو ۳۷ سنت افزایش یافته است.

تمدید توافق کاهش تولید و آثار آن

اعضای اوپک در نشست صدوهفتادودوم برای دومین بار در شش ماه گذشته توافق کردند سطح تولید را روزانه یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.اعضای غیراوپک (شامل ۱۱ کشور از جمله روسیه، قزاقستان، عمان، آذربایجان و مکزیک) نیز توافق کردند بار دیگر تولید را تا سطح ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند که عمده این افزایش بر عهده روسیه است. این تصمیم در پی عدم تأثیرگذاری عمده توافق ماه ژانویه بر قیمت‌ها گرفته شده است. قیمت نفت که پس از تصمیم نشست گذشته اوپک حتی تا مرز 60 دلار هم بالا رفته بود در ماه گذشته به زیر 50 دلار سقوط کرد تا زمزمه کاهش دوباره تولید اعضای اوپک بار دیگر به گوش برسد.

البته برخی کارشناسان معتقدند به دلیل افزایش تولید در سایر مناطق و عدم پایبندی برخی اعضا ممکن است این توافق نیز چندان بر قیمت‌ها اثرگذار نباشد. به عنوان مثال با وجود تمدید توافق کاهش تولید، بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس در گزارشی اعلام کرد با وجود بهبود شرایط بازار نفت در پی توافق اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت، احتمال بازگشت مازاد عرضه به بازار نفت (با افزایش تولید نفت شیل) در سال آینده میلادی وجود دارد.

براساس هدف‌گذاری اعضا در نشست اخیر اوپک، متوسط تولید سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۸ قرار است به متوسط تولید پنج‌ساله برسد. بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در سطح سه‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار بشکه باقی خواهد ماند به این معنی که متوسط تولید نفت ایران در ۹ ماه آینده نباید از این میزان فراتر رود.

همچنین کشورهای نیجریه و لیبی همانند گذشته به دلیل شرایط ویژه، از طرح کاهش تولید مستثنا شده‌اند.در این نشست، درخواست کشور گینه استوایی برای عضویت در اوپک مطرح شد و این کشور به عنوان چهاردهمین عضو این سازمان پذیرفته شد. اوپک در شش دهه فعالیت کشورهای مختلفی را به عنوان عضو پذیرفته که با این تصمیم، گینه استوایی جدیدترین عضو این سازمان خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد بیشترین رشد درآمد حاصل از فروش نفت در میان اعضای اوپک در سه‌ماهه نخست سال 2017 نسبت به سه‌ماهه پایانی سال قبل به ایران تعلق داشته است.

به گزارش بلومبرگ، بیشترین رشد درآمد فروش نفت در میان کشورهای عضو اوپک در سه‌ماهه نخست سال 2017 نسبت به سه‌ماهه پایانی سال 2016 به ایران تعلق دارد که این رقم بیش از 15 میلیون دلار در روز بوده است. همچنین بر اساس این گزارش، اوپک با وجود کاهش تولید از 33.3 میلیون بشکه به 31.9 میلیون بشکه‌ در روز، در سه‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، تقریبا روزانه 75 میلیون دلار بیشتر درآمد داشته است.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات‌هنری‌هاب به عنوان شاخص برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به بیست‌وششم می‌ به سه‌دلارو ۲۴ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته ۱۱ سنت رشد نشان می‌دهد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ