کد خبر: ۵۱۶۴۰
۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۳/۲۴

راهکارهای بهبود شرایط کارگزارن بورس از نگاه دبیر کل کانون و تکذیب یک شایعه
در گفت و گو با بورس پرس اعلام شد:

راهکارهای بهبود شرایط کارگزارن بورس از نگاه دبیر کل کانون و تکذیب یک شایعه

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با تکذیب یک شایعه،برنامه های مدنظر را معطوف به چند قسمت دانست و گفت: این برنامه ها به صورت حمایت از کارگزاران عضو کانون، آموزش و کمیته سازش و کارهای حقوقی مرتبط با کارگزاران مطرح می شود.

روح الله میرصانعی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، ضمن رد شایعه کناره گیری از سمت فعلی دبیرکلی کانون کارگزاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای بهبود شرایط کارگزاران اندیشیده شده، گفت: کل برنامه های کانون معطوف به چند قسمت است که به صورت حمایت از کارگزاران عضو کانون، آموزش و کمیته سازش و کارهای حقوقی مرتبط با کارگزاران مطرح می شود.

وی ادامه داد:در بحث حمایت از کارگزاران، کانون سعی در ارتباط موثر بین کارگزاران و سازمان بورس به عنوان نهاد قانون گذار و ناظر بازار سرمایه دارد. بر همین اساس، دغدغه های اجرایی را به نهاد ناظر و دغدغه های نظارتی را به کارگزاران مجری منتقل خواهد کرد تا بتواند تعامل موثری بین کارگزاران و سازمان بورس برقرار شود.

این مقام مسئول افزود: در همین راستا،‌ بسیاری از حمایت های کانون از صنعت کارگزاری در کارگزاران پیدا می کند. برای مثال، ورود کانون در کمیته تنظیم مقررات و گرفتن نظر کانون توسط سازمان برای قوانینی که بخواهند تدوین کنند. همچنین، مشکلاتی که توسط کانون در خصوص مقرارت جاری که نیاز به اصلاح و یا تعدیل دارد به سازمان منتقل می شود. بسیاری از بخشنامه ها، مقررات، رویه ها و ضوابط که مشکلاتی را برای صنعت کارگزاری و کارگزاران ایجاد می کند، توسط کانون به سازمان منتقل میشود. از سویی دیگر، سعی کانون بر این است که با برطرف کردن مشکل کارگزاران‌، فضای راحتتری را برای فعالیت این صنعت فراهم کند.

میرصانعی گفت: در خصوص این مورد حدود 10-12 کارگروه در کانون شکل گرفت و از اعضای کانون در این کارگروه ها حضور دارند و این کارگروه ها در حوزه های مورد نشر ورود می کنند و با بررسی موضوعات،‌ پیشنهادهایی را مطرح می کنند و جلساتی را در این زمینه با سازمان برگزار می کنند. همچنین،‌ هیئت مدیره و دبیر کل نیز در کمیته های مختلف حضور دارند که این موارد در راستای پیشبرد منافع صنعت کارگزاری و کل بازار سرمایه است.

آمادگی کانون برای تدوین گواهینامه های حرفه ای

میرصانعی با پرداختن به موضوع آموزش به عنوان دومین قسمت از برنامه های حمایتی کانون از کارگزاران بیان کرد: یکی از وظایف کانون،‌ ارتقای دانش مالی و یا دانش کارگزاری پرسنل شرکت های کارگزاری است. در این خصوص، گروه های آموزشی در کانون کارگزاران به صورت مداوم برگزار می شود.

وی افزود: تا حدودی در حوزه گواهینامه حرفه ای بخشی از کار به کانون منتقل شده است و خود کانون حدود 4-5 گواهینامه حرفه ای تدوین کرده است که در حال حاضر دوره های آموزشی آن ها در حال برگزاری است. درصدد هستیم تا در تعامل با سازمان، دیگر گواهینامه های حرفه ای که مرتبط با  صنعت کارگزاری است را تحویل بگیریم و برگزارکننده آزمون ها و اعطاکننده گواهینامه ها باشیم،‌زیرا در دیگر کشورها نیز نهاد ناظر در این بخش ها ورود ندارد و تشکل های خود انتظام این کارها را بهتر انجام میدهند.

میرصانعی با بیان اعلام علاقه مندی کانون برای رتبه بندی کارگزاران افزود: در ابلاغیه اخیر سازمان، اعطای مجوز کارگزاران دیگر منوط به رتبه آن ها نبوده و منوط به سرمایه شرکت های کارگزاری خواهد بود. بر همین اساس، گام اول برای انجام ندادن رتبه بندی توسط سازمان بورس برداشته شده است. کانون کارگزاران به عنوان تشکل خود انتظام صنعت کارگزاری، آمادگی رتبه بندی کارگزاران و تعیین ملاک های این رتبه بندی ها و اجرای کامل آن را دارد. بنابر این اگر سازمان علاوه بر اعلام موافقت ضمنی، موافقت نهایی خود را نیز اعلام کند،‌ کانون در این زمینه شروع به کار خواهد کرد.

دبیرکل کانون کارگزاران در خصوص سومین بحث حمایتی که کمیته سازش است، ‌تصریح کرد: طبق قانون هر اختلافی بین فعالان بازار اتفاق بیفتد، قبل از ورود به هیئت داوری باید در کمیته سازش کانون ها، اقدام به حل و فصل آن موضوع شود. طبیعی است که کمیته سازش کانون کارگزاران یکی از پرمراجعه ترین کمیته سازش ها است. تقریبا هفته ای دو جلسه برگزار می شود و اعضای کمیته سازش به شکایت کارگزاران، مشتریان علیه کارگزاران و یا سرمایه گذاران علیه ناشران به دلیل عدم پرداخت سود و دیگر مواردی از این قبیل موضوعات میپردازند. در همین راستا،‌ حدود 60-70 درصد از این موارد در کمیته سازش کانون، حل و فصل می شود و مابقی به هیئت داوری ارجاع داده می شود.

بررسی قوانین بازار سرمایه با کمک کارگزاران

این مقام مسئول در پاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر تشکیل کمیته کارگزاران با نمایندگان مجلس که پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گردهمایی «بررسی شرایط اقتصادی و چشم انداز بازار سرمایه» برای اصلاح قوانین بازار سرمایه پیشنهاد داده بود گفت: تمام قوانینی که در مجلس بررسی و تدوین می شود مربوط به بازار سرمایه نمی شود. برخی از قوانین آن در برخی از مواد خاص به بازار سرمایه برمی گردد. برای مثال، یکی از بندهای قانون مالیات بر ارزش افزوده به خدمات بازار سرمایه، مثل معافیت ها مربوط می شود.

میرصانعی افزود: معافیتی که قانون برای نظام بانکی در نظر گرفته این است که کلیه خدماتی که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری داراری مجوز ارائه می دهند از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. در صورتیکه برای بازار سرمایه کلیه خدمات معاف از مالیات نیستند و صرفا به خدمات معاملات تسویه اوراق بهادار و چند مورد جزئی دیگر مانند سبدگردانی و غیره اشاره کرده است. در صورتیکه نظر ما این است که همانطور که با بازار پول رفتار می شود با بازار سرمایه نیز رفتار شود تا خدماتی که کلیه نهادهای مالی و تشکل های خود انتظام که دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، ارائه می دهند از مالیات ارزش بر افزوده معاف شوند.

وی ادامه داد: بنابراین تنها یک یا دو بند از آن قانون به ما مربوط است و در این موارد اعلام نظر خواهیم کرد. موضوعی دیگری که پورابراهیمی در آن گردهمایی عنوان کرد، قانون بازار اوراق بهادار بود که برای آن هم کمیته ای تشکیل شده است. در مرحله اول این موضوع باید تعامل با سازمان صورت گیرد، پیشنهاد بعد از آن به شورا می رود، شورا تصویب می کند و در مرحله بعد به هیئت وزیران میرود و در نهایت با تصویب هیئت وزیران به مجلس می رود. همچنین موضوعات پیشنهادی در حال حاضر در سازمان بورس است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ