کد خبر: ۵۷۷۷۰
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۶/۳

اپل نرم افزارهای ایرانی را تحریم کرد

اپل نرم افزارهای ایرانی را تحریم کرد

شرکت اپل اعلام کرد: بر اساس تحریم های آمریکا، نرم افزار فروشگاهی اپ نمی تواند میزبان، توزیع کننده و یا طرف شراکت تجاری نرم افزارها یا توسعه دهندگان ایرانی مرتبط با برخی تحریم های آمریکا باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از نیویورک تایمز، شرکت آمریکایی اپل به صورت رسمی در ایران حضور ندارد و به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، آیفون های تولید شرکت اپل دارای نمایندگی فروش قانونی در این کشور نیستند و اپل از فروشگاهی که نرم افزارهای جانبی گوشی های این شرکت در آن به فروش می رسد، پشتیبانی نمی کند.

این مسئله موجب شده تا میلیون ها ایرانی که از گوشی های آیفون قاچاق استفاده می کنند نتوانند نرم افزارهای مورد نظر را نصب کنند. این مسئله موجب شده تا هزاران نرم افزار طراحی شده برای کاربران ایرانی که باید از طریق اپ استور عرضه شوند نیز با محدودیت مواجه شود.

اکنون اپل شروع به مقابله جدی با نرم افزارهای ایرانی کرده است. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که اپل در هفته های گذشته اقداماتی را برای حذف نرم افزارهای چینی غیرقانونی دور زدن فیلترینگ و دسترسی بدون محدودیت به اینترنت در این کشور آغاز کرده است.

اپل روز پنجشنبه نرم افزار تاکسی آنلاین اسنپ را از فروشگاه خود حذف کرد. در هفته های اخیر بسیاری از نرم افزارهای ایرانی فعال در زمینه تحویل غذا، خرید اینترنتی و سایر خدمات نیز حذف شده اند.

شرکت اپل در پیامی به توسعه دهندگان ایرانی که نرم افزارهای آنها از این اقدامات متاثر شده گفته،بر اساس تحریم های دولت آمریکا، نرم افزار فروشگاهی نمی تواند میزبان، توزیع کننده و یا طرف شراکت تجاری نرم افزارها یا توسعه دهندگان ایرانی مرتبط با برخی تحریم های آمریکا باشد.

تام نئومایر سخنگوی شرکت اپل صحت این پیام را تایید کرده و از اظهارنظر بیشتر خودداری کرده است.

تقی زاده موسس نرم افزار سرویس سفارش انلاین غذا گفت: نرم افزار وی جزء نرم افزارهایی بوده که از این فروشگاه حذف شده است.به سختی تلاش می کنیم و باید همیشه بجنگیم و حالا این مشکل پیش امده... هیچ یک از دارندگان آیفون در ایران دیگر نمی توانند نرم افزارهای محبوب را دانلود کنند. تصور کنید شما در آمریکا نتوانید نرم افزار اوبر را دانلود کنید.

وی به صورت آنلاین به این اقدام شرکت اپل اعتراض کرده و کمپینی را در توییتر کلید زده تا از این طریق شرکت اپل را تحت فشار قرار دهد.

گوگل تا زمانی به توسعه دهندگان نرم افزارهای اندرویدی اجازه می دهد نرم افزارها را در ایران عرضه کنند که این نرم افزارها به فروش گذاشته نشوند. این شرکت آمریکایی ظاهرا اقدامی مشابه اپل در مورد نرم افزارهای ایرانی در دستور کار قرار نداده است.

وقتی پای فناوری وسط می آید، تحریم های آمریکا علیه ایران به بهانه برنامه هسته ای امری پیچیده است. دولت اوباما محدودیت های شرکت های فن آوری آمریکایی در زمینه اراه خدمات اینترنتی به ایران را کاهش داد تا از این طریق جریان آزاد اطلاعات در ایران را تشویق کند.

دولت ترامپ تغییراتی کلی در تحریم ها ایجاد کرده و در ماه جاری میلادی قانون تحریمی جدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشته است. مشخص نیست آیا دولت آمریکا قصد دارد تحریم های جدیدی را در زمینه شرکت های فناوری علیه ایران به اجرا بگذارد یا نه.

شرکت اپل در ماه فوریه به توسعه دهندگان ایرانی نرم افزارهای سیستم آی او اس گفته بود هرگونه گزینه خرید را از نرم افزار حذف کنند تا توزیع این نرم افزارها مشمول قانون تحریم های آمریکا نشود. ایران در واکنش به تحریم ها، سیستم پرداخت آنلاین داخلی یعنی شاپرک را راه اندازی کرده است. بعد از درخواست اپل تقریبا تمام نرم افزارهای ایرانی از جمله اسنپ سیستم فروش را به شاپرک، خرید نقدی یا سایر شیوه های پرداخت منتقل کرده بودند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ