وی در مورد مزایای خوراک گاز توضیح داد: قیمت خوراک مایع برخلاف خوراک گاز تحت کنترل بازارهای بین المللی است. از سوی دیگر ریسک خوراک مایع در فرآیند پتروشیمی بالاتر از ریسک خوراک گاز بوده و هزینههای تعمیراتی خوراک مایع نیز بیشتر است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ظرفیت دیگر تاپیکو حضور در همه پتروشیمیهاست، اظهار داشت: بیش از ۵۵ تا ۶۰ درصد سود سالانه تاپیکو از شرکتهای غیرمدیریتی تاپیکو است. این باعث میشود که آسیب پذیری این شرکت تحت تاثیر تکانههای یک محصول خاص نباشد. از سوی دیگر 5 درصد خط لوله غرب در اختیار تاپیکو قرار دارد.
پیوندی با بیان اینکه ۸.۵ درصد از هلدینگ خلیج فارس در اختیار تاپیکو است، ادامه داد: افزایش سرمایه ۳۸۰۰ میلیارد تومانی تاپیکو در مجمع صاحبان سهام با اکثریت آرا به تصویب رسید.
وی با اشاره به بدهی تاپیکو به سازمان خصوصی سازی، گفت: در راستای تلاشهایی که در مجموعه تاپیکو، شستا، سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه صورت گرفت، این بدهی با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تهاتر شد.
مدیرعامل تاپیکو با تاکید بر اینکه این شرکت نیازمند اصلاح ساختار بود،عنوان کرد: اصلاح ساختار سازمانی در بالای سازمان تاپیکو ایجاد شد و معاونت های برنامه ریزی،نظارت بر امور شرکتها،منابع مالی و تامین منابع و نظارت بر پروژهها راه اندازی شد.
پیوندی از انتقال ساختمان تاپیکو طی دو الی سه ماه آینده خبر داد و افزود: برنامه دیگر تاپیکو برای اصلاح ساختار جذب ۳۰ تا ۳۵ نقطه از دانشگاههای ایران جهت آموزش و تربیت یک مدیر ثابت برای تاپیکو است.
وی با بیان اینکه پروژههای تاپیکو طی سالهای ۹۶، ۹۷ و ۹۸ وضعیت خوبی خواهد داشت به پروژه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پروژه خلیج فارس بزرگ ترین پروژه تاپیکو محسوب میشود، زیرا ۴۹ درصد این پروژه متعلق به تاپیکو است. ستاره خلیج فارس میعانات گازی ۹ فاز پارس جنوبی را مصرف خواهد کرد و مشتری دائم پارس جنوبی میشود. از سوی دیگر با توجه به این که متوسط مصرف بنزین کشور ۷۰ میلیون لیتر اعلام شده ستاره خلیج فارس با تولید ۳۶ میلیون بنزین یورو ۴ نیمی از بنزین را تامین خواهد کرد.
این مقام مسئول تاکید کرد: بنابراین حق این پالایشگاه است که طبق بند ۱۲ و ۱۳ قانون رفع موانع تولید نسبت به پالایشگاههای دیگر از 5 درصد تخفیف خوراک بیشتری بهرهمند شود.پروژه سیراف مانند ستاره خلیج فارس یک پروژه ملی نیست و بنزین تولید نمیکند البته برای تامین مالی ستاره خلیج فارس ممکن است از صندوق توسعه ملی هم کمک بخواهیم.
پیوندی در مورد حضور تاپیکو در پالایشگاه آناهیتا نیز گفت: اصرار نداریم از پالایشگاه آناهیتا خارج شویم، اما چنانچه بخش خصوصی قدرت خرید سهم ما از پالایشگاه آناهیتا را داشته باشد،سهم را خواهیم فروخت.
مذاکره با یک شرکت انگلیسی برای تولید بنزین یورو ۵ در سیراف
وی از مذاکره با یک شرکت انگلیسی به نام UOP برای تولید بنزین یورو ۵ در پالایشگاه سیراف خبر داد و گفت: یک واحد از 8 واحد پالایشگاه سیراف متعلق به تاپیکو است. من به تبدیل کاندنسیت به نفتا قانع نیستم و در حال مطالعه تبدیل نفتا به پلیالفین هستم. همچنین در حال مذاکره با یک شرکت انگلیسی به نام UOP برای تولید بنزین یورو ۵ از پالایشگاه سیراف هستیم.
مدیرعامل تاپیکو با اشاره به پروژه پالایشگاه مرجان گفت: تاپیکو در افزایش سرمایه پروژه مرجان شرکت کرده و سرمایه این پروژه از ۴۶۰ میلیارد تومان به ۸۶۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه سالهای ۹۷ و ۹۸ بهترین سال برای صادرات متانول است، افزود: ۳۳ درصد پروژه مرجان متعلق به تاپیکو است که تا پایان سال ۵۰۰ هزار تن از این پروژه به محصولات تاپیکو اضافه میشود. همچنین پتروالفین فناوران GTPP است و من GTPP را کنار دریا قبول دارم به همین دلیل فاز دوم پروژه پتروالفین فناوران زودتر از فاز اول انجام میشود، زیرا سال آینده به ۱.۵ میلیون تن متانول دسترسی داریم.
انتهای پیام