کد خبر: ۶۸۷۵۲
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۹/۹

اثر آزادسازی یک محصول پالایشگاه ها بر شاخص و بورس کالا و بازار
مدیر بازرگانی شرکت نفت جی بررسی کرد:

اثر آزادسازی یک محصول پالایشگاه ها بر شاخص و بورس کالا و بازار

مدیر بازرگانی شرکت نفت جی اثر آزادسازی قیمت وکیوم باتوم بر پالایشگاه ها، بازار عرضه و تقاضا، شاخص بورس و کارمزد معاملات بورس کالا را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حیدریان درباره تصمیم اخیر مبنی بر مبادله محصول وکیوم باتوم پالایشگاه ها با ارز آزاد واثر آن بر شرکت های پالایشی به اگزیم نیوز گفت: با توجه به اختلاف قیمت ارز آزاد و مبادله ای، آزادسازی قیمت این محصول ضروری بود. چرا که فروش قیر با نرخ هایی پایین تر از منطقه انجام می شد و این موضوع به نفع تولیدکنندگان داخلی قیر نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از قیرسازها با آزادسازی نرخ وکیوم باتوم مخالف هستند، ادامه داد: افزایش نرخ های اخیر به دلیل رشد قیمت نفت و ارز در داخل کشور رخ داده است. از این رو این گروه بیشتر موافق اجرای آزادسازی قیمت وکیوم باتوم به صورت مرحله ای بودند، اما در حال حاضر تعیین قیمت وکیوم باتوم براساس ارز آزاد انجام شده و از زمان آزادسازی تاکنون حدود 50 هزارتن وکیوم باتوم با رقابت های اندکی خریداری شده و از این رو بازگشت به بازار سابق منطقی و درست نیست.

ابن مدیر با بیان اینکه آزادسازی قیمت وکیوم باتوم به صورت مقطعی بر بازار صادرات قیر تاثیر گذاشته، گفت: برای بازارهای شرق آسیا به صرفه است که از سنگاپور و کره جنوبی، قیر مورد نیاز خود را تهیه کنند، اما این موضوع بر روند صادرات قیر ایران نمی تواند تاثیر منفی بر جای بگذارد؛ چرا که حجم صادرات قیر ایران به بازارهای شرق آسیا اندک است.

حیدریان با بیان اینکه آزادسازی قیمت دیگر فرآورده های نفتی نیز ضروری است، تاکید کرد: آزادسازی قیمت وکیوم باتوم به تنهایی بر صنعت پالایشگاه های کشور تاثیر چندانی ندارد.

به گفته وی با توجه به رقابت شدید در بازار صادراتی، تعیین قیمت وکیوم باتوم براساس ارز مبادله ای، سبب می شد تا منافع زیادی به جیب خارجی ها روانه شود و احتساب نرخ وکیوم باتوم براساس ارز آزاد ضروری بود.

اثر آزادسازی بر کارمزد معاملات بورس کالا

حیدریان در پاسخ به این سوال که برخی انتقادها نسبت به آزادسازی قیمت وکیوم باتوم در بورس کالای ایران به افزایش کارمزد معاملات باز می گردد، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: با توجه به اینکه کارمزد معاملات پیش از آزادسازی قیمت وکیوم باتوم و پس از آن، تغییر زیادی نداشته، بعید است این موضوع دستاویز مناسبی برای انتقاد باشد.

وی با اشاره به اینکه پیش از آزادسازی قیمت وکیوم باتوم، این کالا با سقف قیمت معامله می شد و وکیوم باتوم با قیمت پایه معامله می شود، گفت: این موضوع نشان می دهد بازار به ثبات رسیده و نگاهی هم به معاملات وکیوم باتوم پس از آزادسازی قیمت ها هم نشان می دهد که تفاوتی در ثبت قیمت های خرید رخ نداده است.

رشد شاخص بورس ارتباطی به آزادسازی قیمت وکیوم باتوم ندارد

مدیربازرگانی نفت جی به رشد شاخص بورس بعد از آزادسازی قیمت وکیوم باتوم اشاره کرد و گفت: موضوع رشد شاخص بورس اوراق بهادار نیز یکی دیگر از دستاویزهای منتقدان به آزادسازی قیمت وکیوم باتوم بوده اما ذکر این نکته ضروری است که صورت های مالی پالایشگاه بندرعباس از دلایل رشد شاخص در ماه آذر بوده است، کما اینکه آزادسازی قیمت وکیوم باتوم با توجه به اینکه بزرگترین شرکت های قیر ساز کشور، نفت پاسارگاد در فرابورس و نفت جی هم بورسی نیست، نمی تواند بر شاخص بورس اوراق بهادار تاثیر داشته باشد.

حیدریان گفت: از سوی دیگر نگاهی به آمار تولید وکیوم باتوم نشان می دهد روزانه 20هزار تن وکیوم باتوم در 7 پالایشگاه کشور، بدون احتساب لاوان و کرمانشاه تولید می شود و از این رو ایران، 7 میلیون تن وکیوم باتوم قابل تبدیل به قیر در سال دارد که در حدود 3 تا 3.5 میلیون تن از آن اختصاص به صادرات دارد.

وی ادامه داد: بنابراین نتایج تولید وکیوم باتوم و قیر و میزان صادرات قیر به کشورهای دیگر نشان می دهد آزادسازی قیمت وکیوم باتوم نمی تواند بر شاخص بورس اوراق بهادار تاثیری آنچنانی داشته باشد و از این رو رشد اخیر شاخص ارتباطی با این موضوع نداشته است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ