کد خبر: ۷۱۹۷۷
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷

برنامه اصلاحات اقتصادی عربستان در دست انداز نارضایتی عمومی

برنامه اصلاحات اقتصادی عربستان در دست انداز نارضایتی عمومی

اقدام دولت عربستان برای واریز میلیاردها ریال سعودی به جیب مردم این کشور که با هدف کاهش نارضایتی عمومی صورت می گیرد، نشان دهنده مشکلات پیش روی ریاض برای اصلاح ساختار اقتصادی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بلومبرگ، مقامات سعودی گفته اند میلیاردها دلار یارانه برای کمک به شهروندان آسیب دیده از قانون مالیات بر ارزش افزوده و افزایش قیمت حامل های انرژی پرداخت خواهند کرد. این اقدام که با هدف کاهش نارضایتی عمومی صورت می گیرد، نشان دهنده مشکلات پیش روی ریاض برای اصلاح ساختار اقتصادی این کشور است.

ملک سلمان روز گذشته در چند دستور حکومتی اقدام به افزایش حقوق کارمندان دولت کرد و بدین ترتیب بخشی از تلاش ها برای کاهش هزینه های دولت را فعلا کنار گذاشت. وی دستور داده، 5 هزار ریال سعودی (1333 دلار) پاداش به سربازان سعودی حاضر در جنگ یمن پرداخت شود، و به کارمندان دولتی نیز برای مدت یک سال، یارانه ماهانه هزار ریالی در نظر گرفته است. دولت همچنین قرار است پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را در برخی بخش ها خود بر عهده بگیرد.

این اقدامات احتمالا موجب کاهش انتقادات مطرح شده اخیر در شبکه های اجتماعی و کانال های تلویزیونی نسبت به افزایش هزینه ها خواهد شد، اما در عین حال یارانه های اعلام شده نشان می دهد چگونه حاکمان ریاض برای یافتن یک نقطه توازن میان ضرورت اجتناب از ایجاد ناآرامی های اجتماعی و برداشتن گام های ضروری جهت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی با دشواری مواجه اند.

نارضایتی ها از رشد قیمت ها به شهروندان عادی محدود نبوده است. نیروهای امنیتی هفته گذشته 11 شاهزاده را نیز که به عدم پرداخت قبض آب و برق معترض بودند بازداشت کردند. به گفته دادستان کل عربستان، این شاهزاده ها تا زمان رسیدگی به پرونده به زندان منتقل شده اند.

اعتراضات موجب شده تا مقامات سعودی تاریخ هدف گذاری شده برای رفع کسری بودجه دولت را از سال 2019 به سال 2023 منتقل کنند و سیاست افزایش قیمت حامل های انرژی را به صورتی آهسته تر پیش ببرند. بن سلمان سال گذشته بعد از اعتراضات عمومی تصمیم دولت مبنی بر کاهش دستمزد کارکنان دولت را لغو کرد.

سعود القحطانی مشاور دیوان سلطنتی عربستان در پیامی توئیتری اعلام کرد: یارانه های اخیر بیش از 50 میلیارد ریال سعودی برای دولت هزینه خواهد داشت. برخی مقامات همچنین از شرکت های خصوصی خواسته اند تا برای کاهش تنگناهای مالی کارکنان در اثر افزایش قیمت های اخیر، آنها نیز به کارمندان یارانه پرداخت کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ