کد خبر: ۷۴۰۴۰
۰:۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸

مهمترین مصوبات کمیسیون تلفیق در لایحه 97 و درباره بانک ها، اوراق ،صندوقها و....
لاریجانی اعلام کرد:

مهمترین مصوبات کمیسیون تلفیق در لایحه 97 و درباره بانک ها، اوراق ،صندوقها و....

رئیس مجلس مصوبات مهم از گزارش کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی بودجه۹۷ را تشریح کرد و عیال‌واری دولت را مهمترین مشکل کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی درنشست علنی دیروز مجلس که مربوط به بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 بود اظهار داشت: در مورد راه‌آهن فکر می کنم مجلس گام مهمی در این زمینه برداشته و اجازه ورود 7 میلیارد فاینانس به راه آهن داد که 15 درصد آن پس از طی مراحل قانونی از صندوق توسعه ملی گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: این گشایش بزرگی در زمینه حمل و نقل ریلی ایجاد می‌کند که بستگی به همت و اراده دولت دارد، امیدوارم سال آینده بخش‌های مختلف از نظر راه آهن توسعه یافته و یکی از مشکلات در این زمینه حل شود.

مصوبه مهم برای بانک ها

این مقام مسئول با اشاره به بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌ها توضیح داد: کاری که مجلس تصمیم گرفت بانک‌ها راحت‌تر می‌توانند کار کنند و بخش‌هایی که جایی طلبکار و از جایی بدهکار بودند می‌توانند تهاتر کنند، کار بسیار بزرگی برای روان‌سازی در امورات تولید صورت می‌گرفت، بانک‌ها نیز می‌توانند وام بهتری بدهند و بخش‌های اقتصادی که کار تولیدی می‌کردند و به جایی بدهکار و از جایی طلبکار بودند از این گرفتگی درمی‌آیند.

گام های با اهمیت برای اوراق و صندوق ها

لاریجانی با بیان اینکه کار مهم دیگری که در مجلس انجام شده در زمینه اوراق بود،گفت: همه ما می‌دانیم برای دولت‌ها درست نیست از اوراق استفاده کنند اما چاره‌ای نبود، کاری که مجلس انجام داد این بود که برای اوراق‌ها سقفی در نظر گرفت، در کمیسیون تلفیق سقف این اوراق کاهش پیدا کرد و در صحن علنی نیز ما تأکید کردیم که نباید از سقف قانون برنامه ششم انتشار اوراق افزایش یابد.

وی با اشاره به صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: اکثر صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکل است، کاری که قرار بود سامان پیدا کند این بود که صندوق‌های بازنشستگی سرپا شوند و مشکلات آنها حل شود. این تصمیمی که در کمیسیون تلفیق گرفته و در صحن علنی تصمیم‌گیری شد در سقف 50 هزار میلیارد در 3 ردیفی که گفته شد برای سازمان تأمین اجتماعی که برای کارگران است و افراد تابع آن و هم سایر صندوق‌ها وضع سامان‌یافته‌ای پیدا کنند، فکر می‌کنم گام مهم و اولیه خوبی بود که سال آینده اگر دولت آن را به جایی برساند تکمیل می‌شود و صندوق‌ها بعد از دو سال می‌توانند سرپا شوند و باری که روی دوش بودجه انداخته، برداشته شود.

رئیس مجلس درخصوص وضع بازنشستگان گفت: دولت رقمی را برای ترمیم حقوق بازنشستگی گذاشته بود که در کمیسیون تلفیق به این رقم اضافه شد و به نظر من جا دارد که به این بخش بیشتر توجه کنیم و در برگشتی به کمیسیون ملاحظه به وضع بازنشستگان صورت گیرد.مصوبات دیگری که در آینده خواهیم داشت امور معمول است، 14.5درصد از درآمدها را باید به شرکت‌ نفت بدهیم ، 3 درصد برای مناطق نفتی ، 2 درصد برای مناطق کمتر توسعه یافته که موضوعات متعارفی است یعنی اگر از شما سوال کنند آیا این لایحه بودجه به بقیه چالش‌ها توجه مهمی کرده به نظر من ما پاسخ روشنی نداریم.

عیال‌واری دولت ؛ مهمترین مشکل کشور

لاریجانی با اشاره به چند مورد بسیار اساسی توضیح داد: مهمترین مشکل عیال وار بودن است، بخش‌های اجرایی ما فربه است و پولی برای عمران باقی نمی‌ماند، این گیر عمده ما است. سوال این است که ما چه کار کرده‌ایم؟ در قانون برنامه نوشته‌ایم ظرف 5 سال 15 درصد باید بخش جاری کوچک شود و در انتهای سال دوم 5 درصد، تنها کاری که کمیسیون تلفیق در این زمینه انجام داد این بود که این بند از قانون برنامه اجرا شود اما سوال این است که چگونه اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه اجرای این بند از قانون برنامه ششم ساده نیست، ادامه داد: این کار احتیاج به تفاهم بین مجلس و دولت دارد و کار ساده‌ای نیست که بخش جاری کوچک شود.ما تاکنون به این موضوع ورود نکرده‌ایم و تا مشکل کوچک شدن دولت را که جزو سیاست‌های کلی است انجام نشود سال‌های بعد همین وضع است، گاهی ما می‌گوییم استخدام کنیم و دولت عیال‌وارتر می‌شود، فکر می‌کنم از جمله موضوعاتی است که باید کمیسیون تلفیق با دولت فکر کند که چگونه می‌توان دولت را کوچک و چابک کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشورهای دیگر نیز چنین مشکلاتی داشته‌اند، گفت: چند سال گذشته در لهستان برای بیش از 1.5 میلیون نفر از جمعیت دیوانی‌ فرمولی درست کردند تا کارکنان مازاد حداقل حقوق را دریافت کنند و تسهیلاتی در نظر گرفته شد تا این افراد کارآفرینی کنند و بار را از روی دوش دولت کم کردند، من اعتقاد دارم کمیسیون تلفیق و دولت در این زمینه به جمع‌بندی برسند تا دورنمایی برای آینده در زمینه کوچک شدن بدنه دولت داشته باشیم.

لایحه بودجه 97 دورنمایی برای حل مشکل آلودگی هوا ندارد

لاریجانی با اشاره به آلودگی‌های شهرهای بزرگ از جمله تهران و تعطیلی مدارس اظهار داشت: این سوال مطرح است چه دورنمایی برای رفع آلودگی هوا ارائه می‌شود، تصویری که در تبصره 18 گزارش کمیسیون تلفیق بودجه از لایحه بودجه سال 97 ارائه شده حل مشکل آلودگی هوا نیست، این تبصره مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند با دوگانه سوز کردن 15 هزار تاکسی، با برقی کردن 50 هزار موتورسیکلت مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

وی تأکید کرد: در تهران 2.5 میلیون موتورسیکلت وجود دارد ، هر موتورسیکلت بین 4 تا 6 برابر ماشین آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، اگر شما می‌خواهید مشکل آلودگی هوا را حل کنید باید بگویید چه کاری کنیم تا مردم به سمت خرید موتورسیکلت برقی بروند و چه اقدامی داشته باشیم تا تجهیزات کارخانه‌ای تولید موتورسیکلت برقی به ایران وارد شود. زمانی که هزینه تمام شده موتورسیکلت برقی 7 میلیون تومان می‌شود نه کارخانه‌دار آن را تولید می‌کند، نه کسی به فکر تعویض موتورسیکلت می‌افتد بنابراین ما باید تشویقی در نظر بگیریم تا این مشکل برطرف شود.اگر نتوانیم مشکل موتورسیکلت‌ها را حل کنیم و خودروهای فرسوده را از سطح شهرها جمع نکنیم آلودگی هوا در آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

رییس مجلس افزود: شهرداری می‌گوید برای متروی تهران 2500 واگن کم دارند، باید با آنها جلسه‌ای بگذاریم تا ببینیم آیا مشکل با در نظر گرفتن فاینانس حل می‌شود یا خیر، یا چه کمکی مجلس می‌تواند به آنها بکند و چه اجازه‌هایی به آنها بدهیم تا مشکل آلودگی هوا را برطرف کنند. 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار غبارهای مناطق جنوبی در نظر گرفته شده که امیدواریم در این زمینه عملکرد درستی ارائه شود اما برای بقیه مناطق و آلودگی‌های دیگر هیچ دورنمایی در بودجه سال 97 به طور دقیق ارائه نشده، نمی‌گویم هیچ راهکاری دیده نشده اما این راهکارها حلال نیست یعنی سال آینده همین وضع را خواهیم داشت.اگر برنامه 5 ساله توسعه را دنبال کنیم 50 درصد آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه مبحث پسماند در همه شهرها مشکل دارد، گفت: پسماند ماده بی قیمتی نبوده و طلای کثیف است و ارزش دارد اما برای ما تبدیل به نقمت شده به خصوص در شهرهای شمالی و جنوبی که سطح آب زیرزمینی بالا بوده و مصیبتی برای مردم ایجاد کرده لذا باید به فرمولی برسیم که چه تسهیلاتی به آنها بدهیم که پسماند مشخص شود سال آینده 30 درصد، سال بعد تر 30 درصد حل می شود.در دنیا پسماند در صورت مجزا بودن از خانوارها خریداری می شود که هم برای خانوار ارزش دارد و هم برای کسی که آن را تبدیل به کمپس یا برق می کنند لذا باید برای این مسأله به فرمولی برسیم که هنوز دورنمایی برای آن مشخص نیست.

سرمایه گذاری خلاف 15هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی در بانک ها

وی با بیان اینکه مشکل عمده اشتغال است که در تبصره 18 آمده،گفت: آیا به این بند وقوف دارید و آیا واقعا از این تبصره بیش از یک میلیون شغل ایجاد می شود؟ در این تبصره آمده 15هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در بانک ها به نرخ صفر گذاشته شود که همین اشکال سیاست های کلی دارد و نمی توان انجام داد لذا مشکل اشتغال در این تبصره حل نشده و باید منابع آن تأمین شود که دولت چگونه این کار را انجام دهد چرا که بخشی از منابعی که در حال حاضر گذاشته شده، پیش از طرح در صحن باید برطرف شود.

این مقام مسئول درباره فضای مجازی اظهار داشت: بخش بزرگی از مشکلات این حوزه بحثی بود که دولت آن را به عنوان ابرچالش مطرح کرد، فضای مجازی تحولی در زندگی فردی و اجتماعی ایجاد می کند که باید پرسید چه امکانی از مجلس می خواهید که شرایط را تغییر دهید و به بخش زیادی از افراد صاحبنظر در این زمینه مجال فعالیت دهید که این موضوع روشن نیست.

فاصله عجیب واردات و صادرات در مناطق آزاد

لاریجانی با بیان اینکه صادراتی نبودن ایران یکی از مهم ترین مشکلات است،گفت: یکی از مهم ترین مشکلات این است که وارداتی شده ایم و مناطق آزاد نیز برای واردات استفاده می شود و کالاهای صادراتی آن کم است چنانچه طبق آخرین گزارش ها متوجه شدیم فاصله عجیبی میان واردات و صادرات از مناطق آزاد وجود دارد.

وی ادامه داد: تا زمانی که صادرات راه نیفتد مشکل ما حل نمی شود لذا باید مشخص شود برای صادرات چه در نظر گرفته ایم که جز مبلغ اندکی به عنوان مشوق صادراتی نیست که آن هم با این ردیفی که گذاشته شده به محض اینکه نوبخت برای یارانه و سایر جاها به مشکل بخورد باید از این محل کم کند که چاره ای هم ندارد.پشتوانه دائمی باید برای بخش صادرات وجود داشته باشد که صادرکننده انگیزه برای کار داشته باشد و تا زمانی که صادرات راه نیفتد مشکل اشتغال حل نمی شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: برخی محصولات در ایران تولید می شود که استاندارد بوده و به اندازه کافی نیز هست اما کالاهای نامرغوب تر از خارج وارد می شود لذا باید همینجا درباره این موضوع تصمیم بگیریم و متن منقحی در کمیسیون تلفیق تدوین شود که خیالت دولت نیز راحت شود لذا واردات محصولات نامرغوب بازارهای ایران را خراب کرده که باید منعی برای آن بگذاریم که در حال حاضر خط راهنما برای این موضوع وجود ندارد.

موضوع یارانه ها

لاریجانی با اشاره به موضوع یارانه ها عنوان کرد: دولت لایحه ای درباره این موضوع داد که گفت 23 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی به مردم داده می شود که به این معنا است که تقریبا حدود 40 درصد افرادی که یارانه می گرفتند باید حذف شوند که طریقه حذف آن را سوال کردیم که نوبخت گفت با مجلس تصمیم گیری شود که الان سوال این است که تصمیم چه بود.

وی افزود: دولت گفت مواردی که می تواند احصاء کند همان حدود 5 میلیون نفر است که ما هم قبول داریم که به اغنیا نباید یارانه داده شود و متعلق به طبقات پایین جامعه است از این رو کمیسیون 23 هزار میلیارد تومان را به 30 هزار میلیارد تومان افزایش داد و شروطی گذاشت که این یارانه به روستاییان، کمیته امداد امام، بهزیستی و حاشیه نشینان داده شود و اگر کس دیگری هم درخواست داشت، باید دارایی های آنها مشخص شود.

این مقام مسئول گفت: دولت در این زمینه معتقد بود سرکشی به حساب مردم درست نیست لذا بین دولت و مجلس اختلاف وجود دارد و هنوز این موضوع حل نشده چرا که یارانه را نمی توان با اختلاف حل کرد البته این حرف دولت هم درست نبوده چون هنوز تصمیمی گرفته نشده، یارانه موضوعی نیست که مجلس چیزی تصویب کند که دولت نتواند اجرا کند و باید به نوعی تصویب شود که اجرایی باشد و همه باید از آن حمایت کنیم.

لاریجانی با اشاره به بحران آب گفت: در مجلس تصویب شد برای آبخیزداری منابعی گذاشته شود و برای آبیاری تحت فشار منابع افزایش پیدا کند اما باید دید با این مسائل مشکلات حل می شود پس وزارت نیرو باید بگوید برای آینده چه برنامه ای دارد لذا اگر امروز درباره این مسائل درست تصمیم گیری نشود در روزهای دیگر نمی شود.

وی تصریح کرد: اگر چالش های مختلف در ایران است باید ببینیم برای بودجه که تا یک سال دیگه سند اجرایی است چه تصمیمی گرفته ایم که احتیاج به سازوکارهای دیگری دارد که با 5 دقیقه مخالف و موافق صحبت کردن مشکل حل نمی شود و ممکن است مجبور شویم جلسه غیررسمی گذاشته و برای همه این مسائل به صورت دقیق صحبت شود و راهکار ارائه شود و حداقل بگوییم سال آینده 10 درصد قدم برداشته ایم تا مشکلات حل شود.

قاچاق یکی از مشکلات عمده کشور

رئیس مجلس یکی از مشکلات عمده را قاچاق دانست و گفت: در دولت ستادی وجود دارد که با این مسائل مبارزه می کند اما سوال این است که چه امکاناتی می خواهند که سال آینده بدانیم قاچاق به میزانی کم شده از این رو صرفا تصمیم گیری های معمول با تعداد زیادی تذکر و اخطار نمی تواند مسائل را حل کند پس به کار بیشتر نیاز داریم.

لاریجانی خطاب به رئیس کمیسیون تلفیق گفت: در مورد بودجه شرکت های دولتی باید حداقل شرکت های بزرگ را از نظر درآمد، هزینه و سایر موارد مورد بررسی قرار داده و گزارشی از نتایج آن به مجلس ارائه دهید تا در پی آن یک سرزندگی ایجاد شود.نباید در مجلس بدون اطلاع از این موارد تبصره ها و بندهای لایحه بودجه به تصویب برسد،مجلس به این موارد وقوف کامل دارد و می تواند در این مورد پاسخگو باشد و اگر جایی اشکالی وجود دارد به رفع آن ها بپردازد.مورد مسئله آب و ارزش افزوده در حال بررسی است و نتیجه آن تا ابتدای سال آینده اعلام می شود.

وی طی پیشنهادی به نمایندگان تاکید کرد: باید به کمیسیون تلفیق فرصتی داده شود به این شیوه که روی چالش های مهم کار کنند و اگر لازم بود در مجلس پیرامون بررسی موضوعات مختلف جلسات غیررسمی برگزار شود و با حضور وزرای مربوطه به این مهم برسیم که به طور مثال در مورد موضوع قاچاق با اعتبارات تصویب شده می توانند این معضل را به طور کامل برطرف سازند در چنین شرایطی به طور قطع به آن ها کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ