کد خبر: ۷۵۶۲۰
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱

علل عدم واگذاری استقلال و پرسپولیس و سهام دولت در ایران خودرو و سایپا
رییس سازمان خصوصی سازی مطرح کرد:

علل عدم واگذاری استقلال و پرسپولیس و سهام دولت در ایران خودرو و سایپا

معاون وزیر اقتصاد با تشریح واگذاری جایگاه های سوخت،مخابرات،هلدینگ خلیج‌فارس،آلومینیوم المهدی و همزال،درخصوص ۲ واگذاری سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا و دو تیم استقلال و پرسپولیس توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، میرعلی اشرف پوری‌حسینی در پنل ماهیت بخش خصوصی در اقتصاد با اشاره به واقعیت تلخ بخش خصوصی در ایران اظهار داشت:بخش خصوصی در ایران بیشتر از افراد شکل گرفته تا گروه‌ها و تشکل‌ها. متأسفانه همه برای کار شراکتی و اقتصادی یکدیگر را قبول ندارند و شریک تجاری خوبی برای هم نیستیم. 

وی با طرح این سؤال که چند شرکت خصوصی با سهامداران متعدد می‌شناسید، تصریح کرد: روحیه گروهی شکل نگرفته و معمولاً شرکت‌هایی که سهم مدیریتی مساوی دارند ناموفق هستند.

این مقام مسئول با اشاره به واگذاری جایگاه‌های سوخت که بخشی از اموال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود،گفت: 200 جایگاه برای واگذاری داشتند که حدود هزار میلیارد تومان می ارزید و به جای اینکه کل آن را یکجا بفروشیم تک تک فروختیم ،بطورمیانگین برای هر جایگاه 5 نفر در مزایده شرکت کردند شرایط به گونه‌ای بود که درآمد برخی جایگاه‌ها از هزینه‌ کمتر بود حتی جایگاهی داشتیم که زیان‌ده بود اما با رقابت از ما خریدند حتی با نرخ بالاتر از قیمت کارشناسی که مدنظر قرار گرفت. برخی نیز زودتر از موعد اقساط مبالغ را تسویه کردند.

پوری‌حسینی به واگذاری مخابرات اشاره کرد و گفت: این شرکت در سال 88 حدود 8.3 هزار میلیارد تومان به شرکتی به نام توسعه اعتماد مبین که بخشی از آن مربوط به نیروهای مسلح و بخشی دیگر مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام است،قیمت‌گذاری و فروخته شد . یک ماه پس از برنده شدن در مزایده حتی نام این شرکت به ثبت رسید و هیأت مدیره تشکیل داد.

وی با بیان اینکه بلوک 17 درصدی هلدینگ خلیج‌فارس بالای 9 هزار میلیارد تومان بود و در دولت یازدهم فروخته شد، گفت: این بلوک به زیرمجموعه تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نفت که خصولتی هستند و بخش خصوصی واقعی نیستند واگذار شد.

ماجرای واگذاری هرمزال و المهدی

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت‌ها بخش خصوصی را برنمی‌تابند چرایی این داستان را طولانی توصیف کرد و گفت: دو شرکت آلومینیوم المهدی و همزال را فروختیم که نزدیک به 250 هزار تن در سال تولید آلومینیوم دارند و در ایران بزرگترین هستند. تصادفا کسی که این دو را خرید که بخش خصوصی واقعی بود. 73 درصد سهم المهدی و صد درصد هرمزال با قیمت پایه حدود 2 هزار میلیارد تومان بود که برنده شد.

پوری‌حسینی با تشریح ابعاد واگذاری این دو شرکت تصریح کرد: قرار بود نزدیک به 900 میلیارد تومان از بدهی‌ها را در قالب وام و فاینانس بپردازد و مابقی را با سود اقساط به دولت پرداخت کند. از وقتی که این بخش خصوصی برنده شد من به عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی 23 بار دادگاه رفتم و از همه جا حمله کردند. 

وی تأکید کرد: ریشه این مسأله چه بود؟ هیأت مدیره‌ای که کرباسیان رئیس ایمیدرو در آنجا گذاشته بود افرادی بودند که نمی‌خواستند این شرکت‌ها را از دست بدهند و به همه جا اعم از بیت رهبری، سازمان‌های نظارتی، بازرسی، دیوان محاسبات نامه نوشتند و 50 رونوشت داشت که المهدی را به ثمن بخس فروختند و تنها یک انبار 75 میلیارد تومان وجود دارد که در قیمت‌گذاری محاسبه نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به پیچیدگی‌ها و مدل‌های متنوع برای قیمت‌گذاری تصریح کرد: شرکت المهدی در وهله اول باید دارایی‌های خود را اعلام می‌کرد و پس از آن حسابرسی و قیمت‌گذاری می‌شد از عمد خود آنها این موضوع را پنهان کرده بودند و کارشناس حسابرس نیز علم غیب نداشت. هیأت مدیره‌ای که خود مجرم بود و دارایی را کتمان کرده بود به عنوان کثافت‌کاری به دنبال پرونده‌سازی و تأیید خلاف سازمان خصوصی‌سازی و سازمان حسابرسی بود. 

پوری‌حسینی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی علیه آنها شکایت کرده اما بارها در سازمان بازرسی بازجویی شدند و به دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی احضار شدند، بعداً قانع شدند که در هیأت داوری سازمان خصوصی‌سازی از اتهامات مبرا شده اما آنها به دادگاه تجدیدنظر اعتراض کردند و در آنجا هم مبرا شدیم.

استقلال و پرسپولیس به دلایل سیاسی واگذار نشد

وی به موضوع واگذاری دو تیم محبوب استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: در اوایل دولت یازدهم یکی از کارها واگذاری سرخابی‌ها بود و در این رابطه کمیسیونی تشکیل شد تا همه جوانب را بررسی کند و پس از یک سال گفتند مشکلی نیست واگذار کنید. در قیمت‌گذاری اوضاعی داشتیم، مزایده اول، دوم پوچ در آمد و در بخش مزایده سوم چون موضوع واگذاری 20 درصد از سهام به هواداران بود به مشکل خورد در نهایت مزایده چهارم با استقبال روبه‌رو شد و 4 پاکت آمد. دست آخر هیأت واگذاری صلاحیت این افراد را برای خرید تأیید نکرد. 

رئیس سازمان خصوصی‌سازی به داستان جلسه‌ای اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای نزد عده‌ای قبل از این تصمیم گفتم من مسئولیت دنیا و آخرت این کار را قبول نمی‌کنم، گفتند ما جواب می‌دهیم و پس از آن هیأت وزیران مصوبه داد سرخابی‌ها قابل فروش نیستند چرا که این دو تیم طرفداران میلیونی دارند و در انتخابات می توانند برای کاندیداها شاخ و شانه بکشند. ته دل‌نگرانی مخالفان این بود یعنی اینکه انحصار ایجاد می‌شود و همه را یک نفر می‌خرد پس سهم من دولتی چه می‌شود.

پوری‌حسینی با بیان اینکه راه و روش تعامل با بخش خصوصی را نمی‌دانیم، گفت: بعضی از ما دولتی‌ها کار دولتی و حاکمیتی را بلد نیستیم و می‌خواهیم با کار تصدی سرگرم شویم. وزیر باید سیاست‌گذاری کند نه آنچه من می‌گویم چه کسی مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره باشد تا زمانی که عزرائیل بخواهد جانم را بگیرد با این مسأله می‌جنگم. 

وی واگذاری سهام عدالت، توزیع سیب‌زمینی و امثال آن را نمونه کارهای پوپولیستی دانست و گفت: اگر بخش خصوصی واقعی باشد مشکل کمیته امداد و بهزیستی حل می‌شود. 12 میلیون تحت پوشش داریم که اگر به فردی در انتخابات رأی بدهند با حواشی آنها رئیس جمهور می‌شود اگر خوب سیب‌زمینی توزیع کنید.فقط مدیر توزیع درآمد و تقسیم پول هستیم کسی عرضه پول در آوردن ندارد باید مدیران بگویند چطوری می‌خواهند پول در بیاورند.

بنگاه‌ها را کسی نمی‌خرد اما دولتی‌ها می‌گویند به ثمن بخس می‌فروشید

این مقام مسئول با طرح این سؤال که آیا می‌دانید چگونه یک بنگاه ایجاد می‌شود با ذکر مثالی گفت: در شهر اسفراین مجتمع صنایع اسفراین و لوله‌گستر اسفراین وجود دارد که در مجتمع مواد ذوب شده و در لوله‌گستر لوله برای چاه‌های نفت در خوزستان تولید می‌شود. مواد اولیه این لوله‌ها از بندر می‌آید و محصول نیز به خوزستان برده می‌شود. 9 بار مزایده برای فروش آن گذاشتیم کسی نخرید.

پوری حسینی افزود: به هیأت سرمایه‌گذاری می‌گویم قیمت را پایین بیاورد اما همان دولتی‌ها می‌گویند به ثمن بخس می‌فروشید. المهدی در سال‌های قبل از آن 450 میلیارد تومان ضرر تولید کرده بود و با 320 میلیارد تومانی که از ایمیدرو گرفته بود می‌چرخید. 

وی به ماجرای ورود وزیر اقتصاد به پرونده المهدی و هرمزال اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای طیب‌نیا به من گفت فشار بر سر المهدی زیاد است از خیر آن بگذر، گفتم دادگاه می‌روم به من گفت اذیت می‌کنند، گفتم می‌ایستم بنابراین وزیر اقتصاد دولت یازدهم به من گفت حالا که می ایستی من هم پشت سرت می‌ایستم. حتی پیش آمده گفتند ما وزرا و معاونین وزیر دزد هستیم. در شهرستان یکی از بستگان من به دلیل ساخت‌وساز و عدم فروش آن اقساط بانکی‌ عقب افتاد به وی گفته بودند مگر تو از بستگان پوری‌حسینی نیستی، دو تا از فیش‌های نجومی وی را بیاوری مشکل حل می‌شود. 

پوری‌حسینی در مورد واگذاری سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیز گفت: دو سال پیش در جلسه‌ای رئیس جمهور دستور دادند تا سهم 17 درصدی دولت از این شرکت‌ها فروخته شود اما چون این موضوع شفاهی مطرح شد نیاز به مصوبه هیأت وزیران دارد که بعد از دو سال همچنان خبری نیست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ