کد خبر: ۷۸۸۹۵
۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۲/۸

احتمال افزایش 15 تا 20 درصد قیمت خودرو با احتساب مواد اولیه و نرخ دلار

احتمال افزایش 15 تا 20 درصد قیمت خودرو با احتساب مواد اولیه و نرخ دلار

با بررسی عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت خودرو مانند نرخ فلزات مصرفی و دلار 4200 تومانی ،احتمال افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت انواع خودرو پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در صنعت خودروسازی از مواد زیادی از جمله آهن، آلومینیوم، پلاستیک استیل، شیشه، لاستیک، مواد نفتی، مس، فولاد و ... برای ساخت استفاده می‌شود که با ظهور فناوری های جدید در این صنعت،این مواد نیز به شیوه های جدیدی به کار گرفته شد اما علاوه بر درنظر گرفتن ایمنی،مدل و شرکت خودروساز،قیمت ان نیز مورد قابل توجهی است که خریداران بسته به سقف درنظر گرفته شده نسبت به خرید اقدام می کنند.

طبق بررسی ها،به نظر می رسد بالاخره دیر یا زود زمان اعمال افزایش قیمت در فروش محصولات فرا خواهد رسید بنابراین می توان عوامل تاثیر گذار بر این احتمال را بررسی کرد.

براین اساس، خودروسازان طی 2 سال اخیر قیمت محصولات خود را تنها 1.8 درصد افزایش داده اند اما فولاد آلیاژی که یکی از قطعاتی است که قطعه سازان برای ساخت قطعات موتور و بدنه خودرو استفاده می کنند طی 3 سال اخیر با افزایش بیش از 30 درصدی رو به رو شده است.

از سوی دیگر طی 3 سال اخیر قیمت محصولاتی نظیر سرب، پلیمرهای پلاستیکی و کائوچوی طبیعی به ترتیب 30،46 و47 درصد گران شده که به معنای افزایش هزینه های تولید خودروسازان است.قیمت مس نیز طی 3 سال اخیر با افزایش 50 درصدی از 17 هزار تومان در سال 94 به 36 هزار تومان در سال جاری رسیده است.

قیمت دلار نیز از عواملی است که هم در نرخ قطعات مصرفی خودورهای تولیدی و هم قیمت خودروهای وارداتی اثرگذار است. نرخ دلار در سال 95 حدود 3300 تومان و نرخ مبادله ای سال گذشته 3700 تومان تعیین شد. در سال جاری نیز با اتخاذ یکسان سازی نرخ ارز به عنوان سیاست جدید دولت،مبلغ 4200 تومان در نظر گرفته شده و پیش بینی ها حکایت از آن دارد که با ثبات نرخ ارز و عدم افزایش قیمت خودرو ، تولیدات در سال جاری کاهش پیدا خواهد کرد.

به این ترتیب با رشد نرخ ارز، پیش بینی می شود حدود 15 تا 20 درصد به قیمت خودروهای داخلی اضافه شود. درحالی که دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا پیش فروش محصولات را تا اطلاع ثانوی طبق روال فروردین 97 با عدم افزایش قیمت اعلام کردند و اگر این پیش بینی محقق نشود، خودروسازان سال جاری با مشکلات جدی و کاهش تولید روبرو خواهند شد.

در این میان دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان اواخر فروردین سال جاری با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی قیمت نهاده‌های تولید قطعه سازان گفته میانگین قیمت خودرو باید ۱۹.۵درصد افزایش یابد تا به موج تعطیلی در این صنعت افزوده نشود.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که قیمت انواع خودرو و آمار تولیدات در سال جاری با تحولاتی روبرو خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ