کد خبر: ۸۴۴۶۲
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۳/۳۰

عواقب منفی عدم بازگشت ارز پتروشیمی‌ها به نیما اعلام شد
توسط معاون وزیر صنعت:

عواقب منفی عدم بازگشت ارز پتروشیمی‌ها به نیما اعلام شد

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تقاضا برای واردات افزایش یافته، عواقب آن دسته از شرکتهای پتروشیمی‌ که عرضه ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بر نگردانند را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس،مجتبی خسروتاج در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره عواقب عدم عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها به سامانه نیما گفت: چون مدیریت پتروشیمی‌ها دولتی است، بنابراین وزرای مربوطه از جمله وزیر نفت و صنعت باید در این مورد پاسخ‌گو باشند. اگر پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادرات را برنگردانند، مالیات بر ارزش‌افزوده مسترد نمی‌شود و برای مواد اولیه و صادرات مشمول مالیات می‌شوند و صادرات آنها مشمول تشویق نمی‌شود.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: واحدهای تولیدی نگرانند با وضع تحریم‌ها در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شوند و به همین دلیل تقاضا برای واردات افزایش یافته است.

این مقام مسئول در مورد ارزان‌بودن دلار 4200 تومانی که منجر به افزایش واردات شده، گفت: افزایش تقاضا یا واردات ناشی از دغدغه روانی و نگرانی واحدهای تولیدی از تحریم‌هاست.با خروج آمریکا از برجام واحدهای تولیدی نگران تأمین مواد اولیه هستند و بنابراین سعی می‌کنند ذخیره‌سازی داشته باشند و به همین دلیل تقاضای واردات را افزایش داده‌اند.

خسروتاج با تأکید بر اینکه افزایش تقاضا برای واردات به معنای ارزان‌بودن نرخ ارز نیست،گفت: عمده واردات براساس دلار ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود و براساس اعلام بانک مرکزی حدود 9.5 میلیارد دلار ارز برای واردات تخصیص داده شده و 7.5 میلیارد دلار هم تأمین شده است.آنچه باعث افزایش تقاضا برای واردات شده، بیشتر ابعاد احتیاطی و ذخیره‌سازی موجودی واحدهای تولیدی است.درمورد نرخ ارز حاصل از صادرات که 20 درصد صادرات کل ایران را تشکیل می‌دهد،صحبتی خارج از نرخ 4200 تومانی نشده، تنها در اینجا حق واگذاری اظهارنامه صادراتی به واردکننده داده می‌شود و ممکن است این اظهارنامه صادراتی ارزش پیدا کند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ