کد خبر: ۸۴۴۶۵
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۳/۳۰

سفر رهبر کره شمالی به چین و رابطه ۳ بعدی چین، آمریکا و کره
نیویورک تایمز گزارش داد:

سفر رهبر کره شمالی به چین و رابطه ۳ بعدی چین، آمریکا و کره

رسانه مشهور آمریکایی با تحلیل سفر رهبر کره‌شمالی به چین اعلام کرد: ترامپ از رهبرکره شمالی علیه چین استفاده می‌کند . وی نیز از چین علیه ترامپ بهره می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،نیویورک‌تایمز به تحلیل سفر کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی به چین پرداخت و اعلام کرد: رهبر کره‌شمالی به دعوت چین به این کشور سفر کرده، دعوتی که به گفته شی یین ‌هونگ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه رنمین چین می‌تواند پاسخی شهودی به افزایش جنگی تجاری باشد که ترامپ به راه انداخته است. سفر غیرمنتظره کیم جونگ اون به پکن که تنها یک هفته بعد از دیدار وی با دونالد ترامپ در سنگاپور صورت می‌گیرد، سومین سفر رهبر کره‌شمالی به چین از ماه مارس به این سو است. سفرهای پیشین رهبر کره‌شمالی به چین تا پیش از پایان آن، رسانه‌ای نمی‌شد.

در ماه مارس که اولین سفر کیم به چین و همچنین اولین سفر به خارج از کره‌شمالی پس از به‌رهبری‌رسیدن انجام شد با قطار بود که خود را به پکن رساند و دو روز را در پایتخت چین گذراند و با شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین دیدار کرد. در ماه می، کیم بار دیگر به چین و این‌بار به شهر بندری دالیان سفر و باز هم با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

این‌بار کیم جونگ اون مثل بقیه رهبران جهان با هواپیما در فرودگاه بین‌المللی پکن فرود آمد و سپس با لیموزین به مرکز شهر رسید. خبرگزاری شینهوا جزئیاتی از سفر اخیر رهبر کره‌شمالی به این کشور منتشر نکرده با‌این‌حال به نظر می‌رسد رهبر کره‌شمالی می‌خواهد شرحی از دیدار و مذاکره سه‌ساعته با ترامپ را که پشت درهای بسته صورت گرفته بود، به اطلاع رئیس‌جمهوری چین برساند.

آندره لانکوف کارشناس روسی امور کره‌شمالی که پیش‌تر در کره‌شمالی زندگی می‌کرده و اکنون هم روابطی با افراد ساکن آنجا دارد، می‌گوید کیم تلاش می‌کند از درگیری بین ایالات‌ متحده و چین استفاده کند و با تقویت رقابت بین این دو کشور، مطمئن شود دو طرف با یکدیگر علیه وی متحد نمی‌شوند، مانند آنچه دو کشور سال گذشته درباره تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی کره‌شمالی انجام دادند. 

وی افزود: کیم می‌خواهد اتحاد چین و آمریکا را برهم بزند، اتحادی که سال گذشته به‌ طرز غیرمنتظره‌ای به وجود آمد اما حالا به خاطر جنگ تجاری بین دو کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد.کیم اکنون به دیپلمات بسیار خوبی تبدیل شده و مثل پدربزرگ مرحوم کیم ایل سونگ حتی ممکن است یاد بگیرد چگونه  با زرنگی از چینی‌ها استفاده کند.

تحلیلگران حوزه آسیا معتقدند چین هم به نوبه خود از کیم جونگ اون می‌خواهد اندکی از خوش‌خلقی‌ که در سنگاپور به ترامپ نشان داده، عقب‌نشینی کند.چین جنگ تجاری با واشنگتن را تهدید جدی‌تری نسبت به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی می‌داند. وقتی کیم جونگ اون و ترامپ سال گذشته کشورهای یکدیگر را به ویرانی تهدید می‌کردند، چین به‌عنوان اصلی‌ترین هم‌پیمان کره‌شمالی، دست بالا را در تجارت با ترامپ داشت.چین حالا می‌خواهد کیم اندکی از روش همیارانه با ایالات ‌متحده کم کند، به میزانی که ترامپ به دلیل منافع‌ در همکاری با چین برای مهار پیونگ‌یانگ، سخت‌گیری‌ در مسئله تعرفه‌ها را کم کند.

بیلاهاری کوسیکان وزیر امور خارجه سابق سنگاپور به نیویورک‌تایمز می‌گوید: چین می‌کوشد با استفاده از کیم، اهرم فشار بر ترامپ را احیا کند اما کیم دلیلی نمی‌بیند در زمین چین بازی کند و همه آنچه را در سنگاپور به ‌دست آورده، ازجمله مذاکره مستقیم با ایالات‌ متحده، کنار بگذارد.کیم می‌خواهد به صورت مستقیم با ایالات‌ متحده مذاکره کند از این رو، چرا باید به چین اجازه دهد همه چیز را به معادله سابق بازگرداند.ترامپ از کیم علیه چین استفاده می‌کند و کیم نیز از چین علیه ترامپ بهره می‌برد،این یک رابطه سه‌بعدی است که کیم در وسط آن قرار دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ