کد خبر: ۸۴۶۰۶
۱۳:۳ - ۱۳۹۷/۴/۳

ظریف:رویترز روزانه ٥٠ خبر دروغ از اقتصاد ایران می دهد/ پیشنهاد دور زدن تحریم‌ها

ظریف:رویترز روزانه ٥٠ خبر دروغ از اقتصاد ایران می دهد/ پیشنهاد دور زدن تحریم‌ها

وزیر خارجه ایران ضمن اعلام پیشنهادی برای دورزدن تحریم ها از انتشار روزانه ٥٠ خبر دروغ درباره اقتصاد ایران توسط خبرگزاری رویترز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اقتصادآنلاین،محمدجواد ظریف در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به نقش محدود وزارت خارجه در حوزه روابط اقتصادی گفت: به اهمیت اقتصاد در قدرت ملی واقفم.دیپلماسی اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در دوره گذشته مشکلی وجود داشت به نام هزینه بدنامی کار کردن با ایران که امروز این هزینه را ترامپ خواهد داد،افزود: این هزینه در آن دوران برای ما گران تمام شد.پیش بینی‌ یک مسئول و فعال اقتصادی به واقعیت تبدیل می‌شود، پس مراقب پیش‌بینی‌ها باشیم،اگر پیش‌بینی کنیم برجام شکست می خورد حتما شکست می‌خورد.

این عضو کابینه ادامه داد: امروز نیاز به خیال بافی نداریم، بلکه نیاز به امید داریم.اگر بر اساس عملکرد نا امیدى را به دنیا ثابت کنیم نباید انتظار امید آنها را داشته باشیم.ما به دشواری عادت داریم، دوران دشواری را گذراندیم و جنگ را با بشکه‌ای ۸ دلار مدیریت کردیم آیا نمی توانیم ایران را با نفت ۷۵ دلاری اداره کنیم آن هم در شرایطی که اروپا خرید نفت ایران را تضمین کرده است.

ظریف گفت: خبرگزاری رویترز روزانه ٥٠ خبر دروغ درباره اقتصاد ایران منتشر می‌کند.یکی از کشورهای همسایه هم پول کلانی را در رسانه‌های دنیا خرج می کند که اعلام کند همه شرکت‌ها در حال خروج از ایران هستند.با این شرایط پیش بینی مثبت بکنید و نتیجه آن را ببینید.باید بدانیم هدف استراتژیک آمریکا خروج ایران از برجام است و ما این هدف را می دانیم، البته این بدان معنا نیست که به هیچ وجه از برجام خارج نمی‌شویم اما آمریکا در این هدف منزوی است.

وی با اشاره به مذاکره با اروپایى ها، چین و هند و سایر کشورها گفت: به جز رژیم صهیونیستى و سه کشور همسایه جنوبی همه متفق القولند که برجام باید ادامه داشته باشد.موتور محرک اقتصاد اکثر کشورهاى اروپایى شرکت هاى کوچک و متوسط است که حتى مى توانند جایگزین شرکت‌هاى بزرگ شوند.

وزیر خارجه ایران با ذکر مثالی درباره پیشنهاد برای دور زدن تحریم‌ها ادامه داد: توتال وقتی در یک کشور کاری انجام می‌دهد فقط کار مدیریت و سرمایه گذارى را انجام مى دهد و بقیه کار را این شرکت‌ها انجام می‌دهند.پیشنهاد من این است که کمیته اى در اتاق بازرگانى براى شناسایى شرکت هاى کوچک و متوسط ایرانى که متناظر با شرکت هاى کوچک اروپایى هستند، ایجاد کنیم و از امکانات جدیدی که ایجاد می‌شود استفاده کنیم.

ظریف گفت: در مورد مسایل بانکی بخشی از مشکلات با برجام حل شد اما در  زمینه شفافیت بنا نبود که برجام کاری بکند.حل مشکلات بانکی باید با FATF صورت می‌گرفت که متاسفانه درک صحیحی از آن وجود ندارد.همانطور که در برجام پیش رفتیم، مشکلات نظام بانکى و پولشویى را نیز مى توانیم با دستورات رهبری حل کرده و پیش ببریم،این مشکل  را حل خواهیم کرد.

وی افزود: موضوع بانکى از طریق بانک هاى یورویى حل خواهد شد.همه چیز را سیاه و سفید نبینیم. موانع بسیار است اما اعتقاد دارم این موانع قابل حل است. در ایران همه داخل یک کشتى قرار داریم.هدف دشمن نظام و رییس جمهور و دولت فعلی نیست، بلکه هدف اصلى ایران و نابودى آن است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ