کد خبر: ۸۷۰۵۹
۱۰:۵ - ۱۳۹۷/۴/۱۷

پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در صنعت فولاد + تشریح حال و آینده
مدیران عامل "فولاد و هرمز" مطرح کردند:

پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در صنعت فولاد + تشریح حال و آینده "هرمز"

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به حمایت از زنجیرۀ تأمین داخلی از پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در صنعت فولاد خبر داد. مدیرعامل فولاد هرمزگان نیز حال و آینده این زیرمجموعه "فولاد" را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام سبحانی درخصوص شرایط فعلی اقتصاد و لزوم پیاده سازی اقتصاد مقاومتی به فارس گفت: صنعت فولاد یکی از صنایع پیشران در اقتصاد است و شاهد آن هستیم که اقتصاد مقاومتی در این صنعت پیاده سازی شده است.کاهش اتکا به خارج مصداق اصلی پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در صنعت فولاد است و بر این اساس، مهندسی معکوس و تأمین نهاده‌های اصلی تولید ازجمله قطعات یدکی، روغن ها، گریس ها، نسوزها و تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی و بومی‌سازی دانش تولید آن از جمله مواردی است که منجر به تحقق این امر در صنعت فولاد شده است.

وی افزود: فولاد مبارکه حمایت از زنجیرۀ تأمین داخلی را در دستور کار قرار داده و بر همین اساس، در زنجیرۀ تأمین فولاد مبارکه حدود 2800 تأمین کنندۀ داخلی و شرکت خدماتی وجود دارند که عمدۀ نیاز "فولاد" را رفع می‌کنند.فعالیت این شرکت بورسی در راستای افزایش بهره‌وری و توسعۀ هرچه بهتر تأمین کنندگان داخلی است.همچنین فعالیت‌های مستمر در راستای اهداف بلندمدت موجب شده دستاوردهای مهمی در حوزۀ بهره‌وری، اثربخشی بازاریابی و فروش، تعهد به مسئولیت های اجتماعی، استفاده بهینه از منابع آبی، تکمیل زنجیرۀ ارزش و طرح های توسعه حاصل شود.

نتیجه مجمع سالانه زیرمجموعه "فولاد"

مجمع سالانۀ شرکت فولاد هرمزگان با حضور ۹۸ درصدی سهامداران برگزار و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی گذشته و نظر حسابرس و بازرس قانونی ، به پیشنهاد هیات مدیره 16 تومان سود قابل تقسیم تصویب شد.

جایگاه فولاد هرمزگان در صنعت

فرزاد ارزانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با ارائه گزارشی از فعالیت های این شرکت در سال مالی گذشته درخصوص زیان انباشته سال های گذشته گفت: فولاد هرمزگان با ۳۳۸ میلیارد تومان زیان انباشته مواجه بوده، اما تا پایان سال ۹۶ توانسته با ۴۴۰ میلیارد تومان سود، زیان را پوشش دهد و به سوددهی برسد.

وی با اشاره به جایگاه صنعت گفت: در سال گذشته فولاد هرمزگان به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان فولادی موفق شد میزان8.16 درصد از تولید فولاد خام ایران را به خود اختصاص دهد. این مجموعه توانست با تولید یک میلیون و ۵۲۵هزار و ۵۴۰ تن آهن اسفنجی و یک میلیون و ۴۳۷هزار و ۳۲۵ تن تختال در سال ۹۶ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵، به میزان ۱۹ درصد رشد در تولید آهن اسفنجی و ۲۴ ردصد رشد در تولید تختال و همچنین درزمینۀ فروش (داخلی و صادرات) رشد ۲۳ درصدی در مقایسه با سال ۹۵ ثبت کند.

مهمترین دستاوردها

این مقام مسئول با اشاره به بخشی از دستاوردهای حوزۀ بهره برداری در سال ۹۶ گفت: دستیابی به رکورد تولید سالانه آهن اسفنجی به میزان یک میلیون و ۵۲۵هزار و ۵۴۰ تن، کاهش مصرف آب مجتمع از 3.41 مترمکعب بر تن تختال در سال ۹۵ به 3.12  مترمکعب بر تن تختال در سال ۹۶، کاهش مصرف برق مجتمع از ۱۰۶۰ کیلووات ساعت بر تن تختال در سال ۹۵ به ۱۰۲۵ کیلووات ساعت بر تن تختال در سال ۹۶، کاهش مصرف گاز مجتمع از 11.9 گیگاژول بر تن تختال در سال ۹۵ به 10.7 گیگاژول بر تن تختال در سال ۹۶، دستیابی به رکورد تولید سالانه تختال به میزان یک میلیون و ۴۳۷هزار و ۳۲۵ تن در سال ۹۶ و تحقق ۱۰۶ درصدی برنامۀ تولید تختال، دستیابی به رکورد ۴۸ ذوب ریخته گری شده در یک روز، کاهش مصرف الکترود در کوره های قوس الکتریکی از ۲ کیلوگرم بر تن مذاب در سال ۹۵ به 1.98 کیلوگرم بر تن مذاب در سال ۹۶، کاهش مصرف نسوز از 8.48 کیلوگرم بر تن مذاب در سال ۹۵ به 7.66 کیلوگرم بر تن مذاب در سال ۹۶ و نصب و راه اندازی کمپرسور دوم واحد اکسیژن در جهت تداوم تولید گازهای صنعتی و به حداقل رساندن توقف ناشی از عدم ارسال گازهای صنعتی به واحدهای تولیدی از این جمله است.

رشد تولید

ارزانی درزمینۀ رشد تولید شرکت فولاد هرمزگان گفت: در سال گذشته میزان تولید محصول نهایی شرکت به بیش از یک میلیون و ۴۳۷هزار و ۳۲۵ تن رسید که نسبت به سال ۹۵ با افزایش ۲۴ درصدی همراه بوده است.

وی به دستاوردهای حوزۀ فروش نیز اشاره کرد و گفت: حضور در جمع ۱۰۰ شرکت برتر داخلی به لحاظ کسب درآمد، رشد ۶۸ درصدی فروش محصول تختال در بازار داخلی نسبت به سال ۹۵، رشد ۱۰ درصدی فروش محصول تختال در بازارهای جهانی نسبت به سال ۹۵، رشد ۲۳ درصدی فروش محصول تختال در بازارهای داخلی و صادراتی نسبت به سال ۹۵ و دریافت گواهینامۀ ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان جزو مهمترین دستاوردهای واحد فروش بوده است. همچنین مقدار فروش صادراتی و داخلی شرکت در مقایسه با دوره مشابه قبل به ترتیب رشد ۱۰ درصدی و ۶۸ درصدی را نشان می دهد.مقدار کل فروش نیز ۲۳ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است.

اهم اقدامات ایمنی

مدیرعامل فولاد هرمزگان به اهم اقدامات ایمنی نیز اشاره کرد و گفت: پیاده سازی سیستم مدیریت ریسک در حوزۀ بهره برداری، پیاده سازی نظام مشارکتی کارت سبز (گزارش شبه حوادث)، تشکیل کمیتۀ ارتقای ایمنی واحد بهره برداری و پیمانکاران و برگزاری جلسات مربوطه، ارتقای سطح توانمندی کادر آتش‌نشانی ازطریق برگزاری دوره های تخصصی (کار در ارتفاع، غواصی و...)، تدوین گردشکار مدیریت ضایعات، ممیزی داخلی سیستم ISO45001 جهت شناسایی عدم انطباق ها، بازنگری و تکمیل دستورالعمل های ایمنی تخصصی فعالیت های پایه و تکمیل و به روزرسانی HSE Plan پیمانکاران ازجمله اقدامات ایمنی صورت گرفته است.

ارزانی با اشاره به اقدام های زیست محیطی ادامه داد: نصب و راه اندازی سامانۀ پایش لحظه ای غبار روی استک دیداستینگ و انتقال اطلاعات مربوط به آن به صورت آنلاین به سازمان محیط زیست، استفاده از آب تصفیه شدۀ پساب بهداشتی جهت آبیاری فضای سبز از ابتدای سال ۹۶، رفع مغایرت های پساب بهداشتی و صنعتی ناشی از عملکرد نامناسب تصفیه خانه های صنعتی فولادسازی، مدیریت ضایعات تولیدشده ازطریق انتقال به موقع و کاهش آثار زیست محیطی و کسب لوح چهارمین جشنوارۀ زیباترین و مناسبترین فضای سبز شهری در بخش صنایع، مهمترین اقدامهای زیست محیطی شرکت در سال ۹۶ است.

طرح های توسعه‌ای

وی درباره طرح های توسعه ای فولاد هرمزگان گفت: با نگاهی اجمالی به برنامه های آتی در جهت توسعۀ کارخانه می توان به مواردی چون قرارداد طرح توسعۀ ۳ میلیون تن فولاد هرمزگان در سال ۹۶ و افزایش ظرفیت فولادسازی فعلی از 1.5میلیون تن به 1.8 میلیون تن همراه با احداث فولادسازی جدید به ظرفیت 1.2میلیون تن شامل یک کوره، دو کورۀ پاتیلی، یک خط ریخته گری، احداث واحد اکسیژن، احداث آب شیرین کن دریا، احداث واحد آهک و احداث پست برق اشاره کرد.

اهداف و برنامه های سال ۹۷

این مقام مسئول به اهداف و برنامه های سال ۹۷ نیز اشاره کرد و گفت: رشد درآمد ازطریق افزایش فروش محصولات و صادرات، ارتقای بهره وری ، افزایش رضایت مشتریان، طراحی و توسعۀ محصولات جدید، توسعۀ ظرفیت های تولیدی و پشتیبانی و کاهش انحرافات زمانی و هزینه ای، افزایش سهم فروش در بازارهای صادراتی و توسعۀ بازارهای جدید، افزایش کمیت، کیفیت و تحویل به موقع محصولات، بهینه سازی مصارف عمده و ارتقای زیرساخت های پشتیبانی فنی تولید، ایجاد نظام گزارشگری مالی مبتنی بر IFRS و... از جمله برنامه هایی است که شرکت در سال ۹۷ به دنبال انجام آن است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ