کد خبر: ۸۷۶۰۰
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۵/۱

احتمال انتقال صادرات و واردات از خلیج فارس به دریای عمان
معاون سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

احتمال انتقال صادرات و واردات از خلیج فارس به دریای عمان

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره شرایط صادرات و واردات در خلیج فارس در صورت اعمال تحریم ها توضیح داد و گفت: احتمال دارد مبادلات را به دریای عمان انتقال یابد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از شرق، 3 روز قبل از دور اول تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، قرار است خط کشتی‌رانی هاپاگ‌لوید آلمان، قیمت هر تی‌‌ای‌‌‌‌یو در مسیر شرق دور و خلیج فارس را 300 دلار افزایش دهد. این اتفاق، اثر مهمی بر افزایش قیمت حمل‌ونقل دریایی این خط کشتی‌رانی خواهد داشت.

آن‌گونه که کارشناسان تحلیل می‌کنند احتمالا هاپاگ‌لوید، آغازگر چنین جریانی است و دیگر خطوط خارجی که از این منطقه عبور می‌کنند، هم دنباله‌ رو این خط کشتی‌ رانی، افزایش قیمت را در نظر خواهند گرفت و هم‌ اکنون نیز صداهایی شنیده می‌شود. براساس تحلیل کارشناسان، احتمالا شرکت‌های بیمه به سبب پرریسک‌شدن منطقه خلیج فارس از 4 آگوست، درست روز بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، پشت این ماجرا هستند.

با این اوصاف، جز در مواقع اضطرار برای ایران نمی‌صرفد که با چنین خطوطی کالاهای تجاری را جابه‌جا کند. براساس آمار، کشتی‌رانی ایران حدود 40 تا 50 درصد کل بار ها را جابه‌جا می‌کند که با تحریم‌ها، شاهد حذف این خط و همچنین خطوط بزرگ کشتی‌رانی خواهیم بود. به نظر می‌رسد با این اتفاق و خروج خطوط کشتی‌رانی خارجی یا افزایش قیمت‌ حمل‌ بار دریایی، با انحصار برخی خطوط کشتی‌رانی که همچنان با ایران همکاری خواهند کرد، روبه‌رو شویم.

انحصاری که احتمالا با افزایش قیمت تمام‌شده کالا همراه خواهد شد. حال باید دید کشتی‌رانی و سازمان بنادر، چه سیاستی را در چنین شرایطی در پیش خواهند گرفت تا با نهایی‌شدن تحریم‌ها در دور دوم از احتمال کمبود شدید کالاهای اساسی جلوگیری شود. آیا راهی برای دورزدن تحریم‌ها در این شرایط وجود خواهد داشت؟

اگر نگاهی به دور قبلی تحریم‌ها داشته باشیم، به خوبی شاهد خواهیم بود که ایران مجبور شد برای حمل بار دست به دامان برخی شرکت‌های داخلی و خارجی شود که از فضای ایجادشده، سود می‌بردند. همان کاسبان تحریم‌ که با پیچیده‌ترشدن فضا، به خوبی می‌توانند سهم‌گیری کنند و پولی به جیب بزنند. کارشناسان توصیه می‌کنند که این‌بار به جای راه‌دادن به واسطه‌ها، دولت و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی وارد مذاکره مستقیم با شرکت‌های متوسط و کوچک و برای شیوه حمل بار خود وارد لابی شوند.

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره جایگزینی عمان به جای خلیج فارس گفت:‌ یقینا به هر دلیلی از جمله تحریم، دزدی دریایی و غیره وقتی تعداد خطوطی که باید به بنادر وارد شوند کاهش می‌یابد، حتما هزینه بارها افزایش خواهد یافت. افزایش هزینه حمل بار روی افزایش قیمت کالای نهایی اثرگذار خواهد بود البته با درنظرگرفتن اینکه بار کانتینر چیست، میزان افزایش قیمت کالای نهایی متغیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ناوگان ایران بسیار قوی است، افزود:‌ صاحبان بار در شرایط کنونی باید تدبیری بیندیشند که اگر در تحریم‌های قبلی، کالای ایران به جبل‌علی می‌رفت و از آنجا با کشتی‌های کوچک یا فیدرها وارد ایران می‌شد، اکنون راه‌حل دیگری را در پیش بگیرند. به بیان دیگر، آنها می‌توانند به بنادر بیرون خلیج‌فارس و به‌طور مشخص بنادر دریای عمان رجوع کنند تا بار آنها از طریق کشتی‌ها یا فیدرهای کوچک‌تر به بندر چابهار منتقل شده و وارد شود. به این طریق با کاهش هزینه بار روبه‌رو خواهیم شد.

به گفته این مقام مسئول، قطعا در دوران تحریم‌ها دوباره هزینه‌ها افزایش خواهد یافت، اما راه‌حل‌های جایگزین برای کاهش هزینه‌ها نیز در نظر گرفته شده است.منافع شرکت‌های بزرگ در آمریکا بالاست به همین دلیل از منافع در ایران گذشتند و در حال حاضر در حال مذاکره با شرکت‌های کوچک‌تری هستیم که منافع و مراودات اقتصادی با آمریکا ندارند و می‌توانند با ایران همکاری کنند.

حق شناس درباره چگونگی جلوگیری از حضور دوباره کاسبان تحریم در فضای تحریم‌ها گفت: راه‌حل آن است که دولتی‌ها یا بنگاه‌های اقتصادی داخل، مستقیما با عرضه‌کنندگان کالا و خدمات در آن‌سو وارد مذاکره شوند و واسطه‌ها را انتخاب نکنند. در این صورت دست کاسبان تحریم نیز کوتاه خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ