کد خبر: ۹۷۶۹۶
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۷/۳

اثر تحریم های ترامپ علیه ایران بر پیش‌بینی نفت ۱۰۰ دلاری

اثر تحریم های ترامپ علیه ایران بر پیش‌بینی نفت ۱۰۰ دلاری

طبق پیش بینی کارشناسان به دلیل نگرانی از کمبود عرضه نفت بعد از اجرای تحریم‌های ایران ، قیمت تا پایان سال از مرز ۱۰۰ دلار بر بشکه عبور خواهد گذشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بلومبرگ،بهای نفت روز گذشته تحت‌تاثیر جواب رد اوپک به درخواست ترامپ برای افزایش فوری تولیدات، بیش از ۲ درصد رشد کرد و به سقف چهار ساله رسید.

همزمان با جهش قیمت نفت، سی و چهارمین کنفرانس سالانه آسیا پاسیفیک پترولیوم که به اختصار اپک (APPEC) نامیده می‌شود، توسط موسسه پلاتس بر آغاز شد. اولین روز این همایش ۳روزه، روز گذشته در حالی برگزار شد که غالب متخصصان و کارشناسان حاضر از رشد قیمت نفت در ماه‌های آینده خبر دادند.

بزرگ‌ترین‌ تاجران نفت برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار ظرف چند ماه را مطرح کرده‌اند. عدم توجه اوپک به درخواست ترامپ برای کاهش قیمت نفت در کنار ظهور نشانه‌هایی از کاهش صادرات نفت ایران، موجب شد که بانکداران، تجار و معامله‌گران در نشست سالانه پلاتس در سنگاپور پیش‌بینی کنند در ماه‌های پیش‌رو قیمت‌ها افزایش خواهند یافت.

دانیل جایگی بنیانگذار شرکت تجاری سوئیسی مرکوریا (Mercuria) به‌عنوان یکی از سخنرانان این کنفرانس، از رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: بازار هنوز پاسخ مناسبی به احتمال حذف ۲میلیون بشکه از عرضه نفت در سه ماه چهارم سال جاری نداده است. این امکان وجود دارد که قیمت‌ها به ۱۰۰ دلار برسند.

بن لوکوک معاون فروش شرکت تجاری ترافیگورا نیز با اشاره به احتمال کاهش صادرات نفت ایران از ادامه افزایش قیمت‌ها خبر داده است. هرچند وی بر این باور است که صادرات نفت ایران قطع نخواهد شد، با این حال معتقد است کاهش صادرات بیشتر از مقداری بوده که در زمان خروج ترامپ از برجام پیش‌بینی می‌شده است. در زمان خروج ترامپ از برجام پیش‌بینی می‌شد کاهش صادرات نفت ایران ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز باشد، اما در حال حاضر برآوردها از عرضه نفت ایران به بیش از یک میلیون بشکه و حتی 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده، چراکه ترامپ برای تحریم نفت ایران بسیار جدی به نظر می‌رسد.  از این رو قیمت نفت تا کریسمس به ۹۰ دلار و اوایل سال ۲۰۱۹ به ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید.

نگرانی از سمت عرضه تنها به ایران محدود نمی‌شود، همان‌طور که اشاره شد نگرانی از تداوم افت عرضه نفت ونزوئلا و از سوی دیگر احتمال کاهش رشد تولید آمریکا از دیگر مسائلی هستند که سمت عرضه نفت را تهدید می‌کند.  غیر از نگرانی‌هایی که در کنفرانس APPEC مطرح شده، بسیاری از بانک‌ها و موسسات بین‌المللی برآوردها از قیمت نفت را افزایش داده‌اند.

به‌طور مثال فرانسیسکو بلانچ یکی از مدیران بانک آمریکا (Bank of America) با اشاره به نشست اوپک و غیراوپک در الجزایر روز گذشته خطاب به مشتریان این بانک اعلام کرد: نشست الجزایر نشان داد باید منتظر واقعه‌ای در بازار نفت مانند آنچه در سال ۲۰۰۸ رخ داد، باشیم.

در سال ۲۰۰۸ به دلیل نامتعادل بودن سمت عرضه و تقاضا، قیمت نفت برنت تا ۱۵۰ دلار بر بشکه افزایش یافت، اما همین رشد سریع و غیرمعمول موجب افت تقاضا برای نفت و سقوط قیمت‌ها به حدود ۴۰ دلار در عرض چندماه شد. در حال حاضر نیز جنگ تجاری بین آمریکا و چین و همچنین ضعف اقتصادهای نوظهور می‌تواند تاثیر رشد قیمت‌ها بر میزان تقاضا را تشدید کند و تقاضا برای نفت را کاهش دهد.

بانک آمریکا در طرح اصلی، بهای نفت در سال ۲۰۱۹ را حدود ۸۰ دلار بر بشکه پیش‌بینی کرده است.  بانک سیتی‌گروپ نیز بهای نفت برنت در سه ماه چهارم سال را حدود ۸۰ دلار پیش‌بینی کرد. با این حال اعلام کرد به دلیل تعادل شکننده در سمت عرضه و تقاضا و همچنین نبود ظرفیت مازاد عرضه در بازار، قیمت‌ها می‌تواند تا ۹۰ دلار بر بشکه افزایش یابد و حتی به ۱۰۰ دلار بر بشکه نیز برسد. بانک‌های آمریکایی مریل لینچ و جی‎‌پی مورگان نیز برآورد از بهای نفت را افزایش داده و پیش‌بینی کرده‌اند که در نیمه اول سال ۲۰۱۹ قیمت برنت به ۹۵ دلار بر بشکه برسد.
انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ