کد خبر: ۱۶۶۳۰۵
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱/۸

دستور کار جدید بورس کالا برای عرضه کل زنجیره فولاد در سال جاری
مدیرعامل اعلام کرد:

دستور کار جدید بورس کالا برای عرضه کل زنجیره فولاد در سال جاری

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری علاج خیلی از کالا‌ها نیست از دستور کار سال جاری برای آوردن کل زنجیره فولاد به این بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حامد سلطانی‌نژاد درخصوص اختلافات بین بورس کالا و وزارت صنعت بر سر قیمت‌گذاری فولاد در سال ۹۹ و برنامه‌ برای سال ۱۴۰۰ در این زمینه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سال ۱۴۰۰ برنامه آوردن کل زنجیره فولاد به بورس در دستور کار است که به دنبال آن چالش‌هایی نیز وجود خواهد داشت.

وی افزود: واقعی شدن ارزش معاملات زنجیره فولاد ممکن است مناسباتی که در حال حاضر وجود دارد را تحت تاثیر قرار دهد از این جهت به دنبال این هستیم که با حداقل تضاد و تعارض، کل زنجیره فولاد را به بورس کالا بیاوریم. ممکن است قرارداد‌هایی را تا اطلاع ثانوی در قالب قرارداد کشف پرمیوم و در بلند مدت بین خریداران و فروشندگان منعقد کنیم تا شرایط فعلی بازار به هم نخورد. در حوزه پایین دست هم سعی بر این است تا با بازار‌هایی که تا به حال در بورس نبوده‌اند مثل اصناف در سال ۱۴۰۰، قرارداد‌هایی را منعقد کنیم تا آنها نیز در بورس بتوانند خرید کنند. مثلا صنفی که در حوزه برش ورقه‌های فولادی و یا در حوزه تختال یا شمش کار می‌کند نیز باید با ساز و کاری با نظر سیاست گذاران وارد بورس کالا شود.

این مقام مسئول درباره معاملات کشف پرمیوم توضیح داد: معاملات کشف پرمیوم از جمله معاملاتی هستند که خیال مصرف کننده را بابت تامین کالا راحت می‌کند و در حال توسعه هستند. معاملاتی که اکنون در وکیوم باتوم صورت می‌گیرد روی محصولاتی مثل پتروشیمی نیز توسعه پیدا می‌کند و دغدغه خیلی از پایین دستی‌ها با راه اندازی معاملات کشف پرمیوم برای تامین کالاها حل خواهد شد.

سلطانی‌نژاد ادامه داد: به نظر می‌رسد دیگر اختلافات کارشناسی که وجود داشت، رفع شده و همه به این نتیجه رسیدند قیمت‌گذاری دستوری علاج خیلی از کالا‌ها نیست. یعنی باید یا قیمت‌گذاری دستوری داشته باشیم یا قیمت گذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا و یا کشف قیمت مبتنی بر عرضه و تقاضا که این اتفاق افتاده است. بورس کالا یک پلتفرم معاملاتی است که به سیاست گذاران و تصمیم گیران در جهت تصمیم گیری موثر و به موقع کمک می‌کند.
بورس کالا آمادگی همکاری ویژه در سال ۱۴۰۰ با نهاد‌های موثر در حوزه بازار کالایی را دارد زیرا ماموریت و رسالت اصلی آن ایجاد یک بستر شفاف است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ