کد خبر: ۱۸۰۱۵۵
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱

پیش بینی این هفته بورس با انتظار اقبال گروه های کوچک و بزرگ کالایی
یک کارگزاری با بررسی آخرین متغیرها اعلام شد:

پیش بینی این هفته بورس با انتظار اقبال گروه های کوچک و بزرگ کالایی

وضعیت این هفته بورس با تکیه بر آخرین تحولات در متغیرهای موثر و اقبال گروه های کوچک و بزرگ کالایی از سوی یک کارگزاری پیش بینی شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام در حالی آخرین روز کاری از اولین هفته زمستان سال جاری را با افت 2599 هزار واحدی و عقب نشینی شاخص به کانال یک میلیون و 397 هزار واحدی سپری کرد که کارگزاری آبان درباره اوضاع روزهای قبل و آینده اعلام کرد: بازار در هفته گذشته با روندی مثبت همراه بود و در پایان هفته و آغاز مذاکرات مجددا شاهد عقب نشینی خریداران رو تشدید جو احتیاط بود.

نکته مثبت، بازگشت نسبی تعادل پس از ماه ها بی ثباتی بود و در این هفته پس از مدت ها ارزندگی معنا دار شد و عکس العمل بازار به سطوح قیمتی جذاب مشاهده شد و البته نکته منفی اصرار ادامه دار حقیقی ها به خروج از بازار است که بیش از پیش خدشه دار شدن اعتماد و سختی احیای آن را گوشزد می کند.

در بازارهای جهانی اما تعطیلی گسترده و کم حجمی معاملات در روزهای پایانی سال و البته در همین فضای نیمه تعطیل نیز رشد قیمت ها در بازار نفت و فلزات رخ داد. نفت برنت به 80 دلار نزدیک شد و افت شاخص دلار، طلا و فلزات اساسی را متاثر کرد. روی بالاتر از 3500 دلار در هر تن و مس نیز بالاتر از 9700 دلار با معاملاتی کم حجم همراه هستند. چشم انداز این بازارها که حالا ترس کمتری از گونه های جدید ویروس کرونا دارند همچنان مثبت است.

در بازار ارز اما تعادل در سطوح پایین تر از 30 هزار تومان و هرچند اخبار داخلی از روند مذاکرات مثبت است اما بازار بی توجه به این جو در هر دو سمت نوسانات محتاط و منتظر اخبار جدی از مذاکرات است. وقفه سه روزه مذاکرات به دلیل آغاز سال نو میلادی نیز اثر مثبت بر نرخ ارز داشت و افت چند روزه نرخ ارز نیز جبران شد و مجددا در بازار آزاد و در معاملات غیررسمی قیمت ها رشد نسبی داشت. به نظر می رسد فعلا مهم ترین موضوع اثر گذار بر بازار ارز وضعیت مذاکرات و اگر اظهارات طرف های غربی جدی باشد، وضعیت مذاکرات باید تا چند هفته آینده نهایی شود و همین مسئله بازار را تا حدودی زیادی محتاط کرده است.

در بازار سهام اما اصلاح مثبت برخی از اقلام بودجه در سال آینده واکنش مثبت سهامداران را به دنبال داشته و سطوح قیمت ها رشد نسبی داشت و در پایان هفته جو احتیاط بر بازار حاکم شد و میل به خرید به قدرت ابتدای هفته نبود. نهاد ناظر در بازار اگر بصورت جدی به دنبال ایجاد ثبات و کاهش ترس حقیقی ها از بازار است باید از تصمیمات خلق الساعه به جد پرهیز کند.

بارها تبعات تصمیمات نسنجیده در بازار امتحان شده و تصمیم گیران باید در این مقوله تا حدود زیادی هماهنگ، منظم و منطقی رفتار کنند. اقتصاد در وضعیت حساسی قرار گرفته و بازار سهام می تواند نقشی اساسی در کاهش بحران ایجاد کند و نهاد ناظر و تصمیم گیر باید این حساسیت را به موقع درک و از اقدامات و مصوبه هایی که به ترس پول دامن می زند، جلوگیری کند.

از طرفی بازار همچنان رشد را در گرو رشد تورم می بیند و اخبار مثبت از مذاکرات احیای برجام را با فروش سهام پاسخ می دهد. همین موضوع نیز ناشی از بی اعتمادی فعالان به تصمیم گیرندگان اقتصادی است و بازار در حال تصمیم گیری بر اساس تجربه گذشته است. در دولت قبل پس از دسترسی به درآمدهای نفتی بازارها با رشد نرخ بهره سرکوب شد و فعالان همین سناریو را در صورت احیای برجام محتمل می بینند.

باید توجه داشت هرچند تا کنون رشد نرخ بهره در بازار بدهی موجب فرار نقدینگی از بازار سهام شده اما وضعیت فعلی تا حدود زیادی با وضعیت ابتدایی دولت قبل متفاوت است. وضعیت بازارهای جهانی و رشد نقدینگی و فراگیرتر شدن بازار سهام باعث شده تا دست اندرکاران اقتصادی ناچار به توجه بیشتر به بازار سهام باشند و آزاد شدن اقتصاد از زنجیر تحریم های پرهزینه می تواند سرمایه گذاری و اصلاح زیرساخت های صنایع و کاهش هزینه و رشد درآمد و تسهیل فروش و دریافت پول را به دنبال داشته باشد و به معنای کامل، رشد واقعی اقتصاد را سبب شود.

بصورت عمومی گارد بسیاری از گروه های بازار پس از افت های اخیر صعودی است و به نظر می رسد بازار رفته رفته در حال پشت سر گذاشتن بحران ها است. گروه های کوچکتر که از حذف ارز ترجیحی منتفع می شوند هرچند با ابهام اظهارات روبرو هستند اما به احتمال زیاد رفته رفته با شفاف تر شدن بودجه می توانند مقصد جذب نقدینگی باشند و گروه های بزرگ کالایی نیز که فروش های جذابی در آذر ماه گزارش کرده اند با توجه به احتمال ارائه گزارش های مطلوب 9 ماهه با شیبی ملایم مورد توجه خواهند بود.

ابهام احیای برجام نیز به نظر تا چند هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد و هر چند رفع تحریم ها و باز شدن فضای اقتصادی و دسترسی دولت به درآمدهای نفتی قطعا گزینه بهتری برای فضای عمومی اقتصاد خواهد بود و احتمال فشار فروش اوراق بر بازار سهام را کاهش خواهد داد، اما سطوح فعلی قیمت ها جذابیت بازار سهام در صورت وقوع هر سناریویی را گوشزد می کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ