کد خبر: ۱۹۲۵۳۷
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۵/۳

زیاندهی صنعت تایر و خلف وعده وزیر صنعت در قیمت‌گذاری دستوری + ۳ چالش
رئیس هیات مدیره انجمن صنعت تایر مطرح کرد:

زیاندهی صنعت تایر و خلف وعده وزیر صنعت در قیمت‌گذاری دستوری + ۳ چالش

رئیس هیات مدیره انجمن صنعت تایر با اشاره به خلف وعده وزیر صنعت برای خروج محصولات از شمول قیمت‌گذاری دستوری و زیاندهی شرکت ها، سه چالش اصلی این صنعت را بر شمرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا عبدالمالکی در نشست خبری با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش سود صنعت تایر و زیانده شدن این صنعت شده، گفت: طبق توافق تایرسازان با وزارت صنعت در اواخر سال ۹۹، مقرر شد شرکت های تولیدی آمار تولید و فروش را در سامانه جامع تجارت قرار دهند اما همه محصولات آنها از شمول قیمت گذاری خارج شود. اجرای این توافق منجر به رشد ۲۰ درصدی تولید شد اما در ۱۴۰۰ این روند برعکس شد.

وی افزود: سال گذشته وزارت صنعت بدون مشورت با فعالان صنعت، تایر خودرو را مشمول قیمت‌گذاری دستوری کرد و درخواست افزایش قیمت در این سال مورد موافقت قرار نگرفت که سبب شد شرکت‌ها با حاشیه سود سه تا ۱۱ درصدی مواجه باشند در حالی که تورم مواد اولیه ۷۷ درصد بود. در سه ماهه نخست سال صنعت تایرسازی با زیان مواجه بود و هیچ شرکت سوددهی در این صنعت وجود نداشت که این مسئله متاثر از قیمت‌گذاری دستوری است.

این فعال صنعت تایر ادامه داد: مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایر در هشتم خرداد داده شد در حالی که پیشنهاد تایرسازان رشد ۷۰ درصدی قیمت ها بود.
با واردات ۳۰ درصد مواد اولیه از خارج که بر اساس قیمت‌های جهانی و دلار نیمایی خریداری می‌شود، جنگ روسیه و اوکراین که منجر به افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه در جهان شد و تامین ۷۰ درصد مواد اولیه از بورس کالا با قیمت های شناور، نمی توان انتظار داشت قیمت نهایی محصولات ثابت باشد.

عبدالمالکی سرمایه‌گذاری را دومین مشکل این صنعت برشمرد و عنوان کرد: نیاز داخلی سالانه ۴۵۰ هزار تن است که ۳۰۰ هزار تن در داخل تولید و ۱۵۰ هزار تن از طریق واردات تأمین می‌شود. ارزبری تولید داخل یک دلار به ازای هر کیلوگرم تایر اما ارزبری واردات ۳.۵ دلار به ازای هر کیلوگرم است. ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت تایر با انجام پروژه‌های مختلفی تعریف شده که بین ۲۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما زیان‌ده شدن صنعت در ۲ سال گذشته سبب شده سرمایه‌گذاری ها دچار چالش شده و بانک‌ها حاضر به تامین سرمایه در گردش این صنعت نباشند.

به گفته وی، مشکل صادرات سومین چالش این صنعت است. برای صادرات تایرهای سواری ۱۰ درصد تولیدات شرکت و برای تایرهای کشاورزی ۳۰ درصد تولید مجوز داده شده اما به شدت درگیر تشریفات اداری است. قیمت گذاری تایر باید کارشناسی، منطقی، منطبق بر واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ