کد خبر: ۲۰۵۰۶۵
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱

زمان راه اندازی قرارداد آتی شمش طلا در بورس کالا اعلام شد + جزییات
از ۲۰ فروردین:

زمان راه اندازی قرارداد آتی شمش طلا در بورس کالا اعلام شد + جزییات

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا از راه اندازی قرارداد آتی شمش طلا در بورس کالا از ۲۰ فروردین سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس کالا پس از راه اندازی موفق معاملات گواهی سپرده شمش طلا در هفته گذشته، معاملات قراردادهای آتی شمش طلا را نیز از ۲۰ فروردین راه اندازی خواهد کرد تا فعالان بازار سرمایه و طلا در فقدان قراردادهای آتی سکه، امکان فعالیت در بازاری رسمی، استاندارد و تضمین‌شده را داشته باشند.

بر اساس این گزارش، یکی از قراردادهای آتی موفق در بورس کالا که در دوره معاملاتی مورد استقبال گسترده فعالان بازار سرمایه قرار داشت، قرارداد آتی سکه طلا بود و پس از آن در سال ۹۷ قراردادهای‌ آتی زعفران راه‌اندازی شد که می‌توان از آن به عنوان اولین تجربه موفق قراردادهای آتی محصولات کشاورزی یاد کرد. در پایان سال ۹۹ قراردادهای آتی نقره راه‌اندازی شد.

سال گذشته برای اولین بار قرارداد آتی بر روی یک صندوق کالایی (طلا) راه‌اندازی شد. این قرارداد از این جهت حائز اهمیت بود که علاوه بر اینکه بر روی یک صندوق کالایی غیر کشاورزی طراحی شده بود به دلیل نقدشنودگی بالای صندوق به عنوان دارایی پایه صندوق طلا بسیار موفق عمل کرد و تا به امروز نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات این قرارداد است.

راه‌اندازی قراردادهای آتی شمش طلا در ادامه نوآوری‌های بورس کالا علاوه بر افزایش قدرت تنوع‌بخشی به پرتفوی فعالان بازار سرمایه در فقدان قراردادهای آتی سکه، امکان فعالیت سرمایه‌گذاران بازار طلا در بازار رسمی، استاندارد و تضمین‌شده را فراهم می‌کند.

رونمایی از دارایی جذاب در بازار مشتقه

رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا با اشاره به مزایای قراردادهای آتی شمش طلا اعلام کرد: به نظر می‌رسد فعالان عمده این بازار، صندوق های طلا، فعالان صنف طلا و جواهر، صرافی‌ها و سایر نهادهای سرمایه‌گذاری باشند. این واحدها فعالان اصلی بخش طلا و سکه هستند که از طریق قراردادهای آتی شمش طلا می‌توانند بخش عمده‌ای از ریسک نوسانات قیمت طلا را پوشش دهند و این مهمترین مزیت این بازار خواهد بود.

این قراردادها علاوه بر پوشش ریسک به دلیل داشتن اهرم مالی و کارمزد پایین معاملاتی برای سرمایه‌گذاران جذابیت زیادی خواهد داشت. یک کارکرد و ویژگی مهم این بازار نیز تأثیر آن بر فضای اقتصاد کلان از طریق ایجاد بازار شفاف و رسمی برای طلا به عنوان یکی از دارایی‌های مهم است. معاملات در بازار طلای آب‌شده در بازارهای غیررسمی انجام می‌شود و معاملات غیررسمی جز برای افراد معدود و خبره برای دیگر سرمایه‌گذاران ریسک معاملاتی بسیاری به همراه دارد.

این در حالی است که در معاملات قراردادهای آتی شمش طلا، فعالان بازار با ارائه وجه تضمین اولیه که بخش کمی از ارزش قرارداد است و براساس مشخصات قرارداد و استاندارهای رسمی اقدام به انجام معامله خواهند کرد. بنابراین این ابزار نقش مهمی در جذب نقدینگی و سوق نقدینگی سرگردان از بازارهای غیرشفاف به سمت بازار رسمی و شفاف خواهد داشت.

مهم‌ترین نکته‌ای که در تعیین اندازه قرارداد باید توجه شود این است که حجم قرارداد به نحوی تعیین شود که بیشترین تعداد سرمایه‌گذار توان ورود به بازار این قرارداد را داشته باشند. از این رو مطابق مشخصات قرارداد آتی شمش طلا، اندازه هر قرارداد یک گرم در نظر گرفته شده و اشخاص با سرمایه‌های خرد نیز امکان فعالیت در این بازار را خواهند داشت.

امکان انجام معاملات برخط قراردادهای آتی شمش طلا نیز مشابه سایر ابزارهای مشتقه بورس کالا برای فعالان بازار وجود دارد و دارایی پایه این قراردادها، گواهی سپرده شمش طلا بوده و امکان تحویل شمش در سررسید براساس گواهی سپرده شمش طلا انجام خواهد شد و تحویل فیزیکی نهایی نیز از طریق انبار پذیرش شده بورسی صورت می‌پذیرد.

با توجه به اینکه گواهی سپرده شمش طلا و قرارداد آتی شمش طلا هر دو در یک سامانه معاملاتی و در بستر معاملات شرکت بورس کالا انجام می‎شود در جهت کاهش هزینه‌های معاملاتی و انجام برخی از ساز و کارهای‌ معاملاتی از سوی فعالان بازار، امکان استفاده از گواهی سپرده شمش طلا به عنوان بخشی از وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی شمش طلا در آینده فراهم خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ