کد خبر: ۲۰۹۸۰۹
۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۳/۱

۴ دلیل برای عدم‌ تحقق ابر تورم و ادعای کاهش نرخ !

۴ دلیل برای عدم‌ تحقق ابر تورم و ادعای کاهش نرخ !

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام ۴ دلیل برای عدم‌ تحقق ابرتورم در سال جاری، مدعی شد اقتصاد ایران با کاهش نرخ تورم مواجه خواهد شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، میثم خسروی با اشاره به اینکه در سال جاری به 4 دلیل شوک تورم و ابرتورم وجود نخواهد داشت، اعلام کرد: اول اینکه سیاستی شبیه حذف ارز ترجیحی که سال گذشته انجام شد، انجام نمی‌شود. مورد دوم و سوم نرخ رشد نقدینگی تا حدودی کنترل و تورم جهانی کمتر شده و چهارم اینکه رشد نرخ دستمزد بسیار کمتر از سال گذشته است.

سال جاری مستعد شکل‌گیری ابر تورم نبوده و نشانه‌هایی هم برای آن قابل تصور نیست. بر خلاف این ادعا به‌ نظر می‌رسد ایران با کاهش نرخ تورم مواجه خواهد شد. طی سالیان اخیر در سال 97 بیش از همه سال‌ها زمینه شکل‌گیری ابرتورم در اقتصاد ایران وجود داشت. زیرا در آن سال نقدینگی پس از چند سال که نرخ سود بالای بانکی مانع از تبدیل شدن آن به تقاضا شده بود به حرکت درآمده و فنر فشرده نرخ ارز هم پس از چند سال سرکوب، رها شده بود.

شرایط اقتصادی سال 97 در سال جاری رخ نخواهد داد و بررسی شاخص‌ها نشان می‌دهد طرح مسئله ابرتورم در شرایط فعلی علمی و کارشناسی نیست. تورم دارای عوامل کوتاه‌ مدت و بلند مدت بوده و برای حل مسئله تورم باید سیاست‌های کوتاه‌ مدت و بلند‌ مدت را به‌کار گرفت. اصلاح نظام بانکی، حل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح نظام بودجه‌ریزی راهکارهای بلندمدت حل مسئله تورم و تک‌رقمی کردن تورم برای اقتصاد ایران است.

بانک مرکزی اقدامات مناسبی را برای مدیریت بازار ارز انجام داده اما باید در برخی سیاست‌های ارزی از جمله پرداخت ارز به‌نرخ ثابت برای واردات کالاهای اساسی تجدیدنظر کند. دولت و بانک مرکزی نباید اجازه دهند ارز 28.5 هزار تومانی به سرنوشت ارز 4200 تومانی مبتلا شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
برچسب ها
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ