کد خبر: ۲۱۲۳۲۷
۰:۰ - ۱۴۰۲/۴/۲۵

عملکرد بازارهای رقیب بورس، بازدهی شاخص و تبعات منفی سیاست دولت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

عملکرد بازارهای رقیب بورس، بازدهی شاخص و تبعات منفی سیاست دولت

کارشناس بازار سرمایه با بررسی عملکرد دولت،بازارهای رقیب و بازدهی شاخص، گفت: تداوم سیاست‌ های کنترلی ضمن عدم هدایت نقدینگی به بورس، منجر به کاهش سود شرکت‌ها می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهنگ حسینی درباره وضعیت این روزهای معاملات بورس به ایرنا اعلام کرد: تجربه سال ۹۹ برای فعالان و تازه واردها به بازار سرمایه بد و بسیار پرهزینه بود. از زمان اوج بازار تا کنون قیمت دلار بیش از ۲ برابر و تورم سالانه ۴۰ تا ۵۰ درصد شده اما بیش از ۳۰ ماه طول کشید تا بازار به سطح اوج قبلی برسد.

این موضوع نشان از آن دارد شاخص بورس در مرداد ۹۹ سازگار با واقعیت‌های اقتصادی نبود. اکنون متوسط نسبت قیمت به سود شرکت‌ها بین ۵ تا ۱۰ است در حالی که در مرداد ۹۹ به ۳۰ تا ۴۰ رسیده بود. این امر نشان می‌دهد بازار آن زمان ۴ تا ۶ برابر گران‌تر از وضعیت عادی بود. امروز نسبت قیمت به سود بازار در محدوده ۸ است که حاکی از عدم تشابه با سال ۹۹ را دارد. به دلیل تجارب سال‌های قبل و نیز تجربه مردم، انتظار نمی‌رود طی سال‌های پیش‌ رو بازاری مشابه سال ۹۹ را تجربه کرد.

عملکرد دولت در بازار سهام

عملکرد دولت در بازار سهام از زوایای مختلفی قابل بررسی است. دولت برنامه تامین مالی از طریق فروش سهام یا اوراق با درآمد ثابت را از اولویت‌ها خارج کرده که باعث ایجاد ثبات نسبی در بازار شده است. از سوی دیگر، دولت فعلی برخلاف دولت قبل هیجانات سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار سرمایه را کنترل کرد که این موضوع در کاهش رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار اثرگذار بود.

دولت در ۲ سال گذشته اقداماتی در راستای بهبود حقوق سهامداران از جمله فرایند افزایش سرمایه الکترونیکی، پرداخت سود نقدی و معوقات از طریق سامانه سجام، متنوع‌سازی صندوق‌ها از جمله صندوق تضمین اصل سرمایه و املاک و مستغلات و تضمین سود سهامداران خرد و در ریز ساختارهای بازار، افزایش دامنه نوسان و نمایش تمام مظنه‌ها به همه فعالان در دستور کار قرار داد. بازار در این مدت تحت تاثیر اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها از سوی مسئولان شاهد ورود شرکت‌های دانش بنیان بود.

بازدهی ۱۰۰ درصدی شاخص بورس در ۶ ماه

بازار سهام در فصل بهار روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت. شاخص بورس در ابتدای سال سقف تاریخی معاملات در سال ۹۹ را شکست و تا اوسط اردیبهشت روند صعودی داشت. شاخص بورس پس از کسب بازدهی ۱۰۰ درصدی از آبان ۱۴۰۱ تا اردیبهشت قادر به کسب بازدهی متناسب و حتی بیشتر از رشد دلار بود اما در نیمه دوم بهار وارد مدار اصلاحی شد و در یک روند فرسایشی ۱۵ درصد از ارزش را از دست داد.

عملکرد بورس تابعی از چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها است. در بازار ارز ثبات نسبی قیمت‌ها مشاهده و افسار تورم کشیده شد. در بازارهای جهانی قیمت کالاهای تولیدی و صادراتی شرکت‌های بورسی از جمله محصولات فلزی، معدنی و پترو پالایشی با وضعیت ضعیفی همراه هستند و در ماه‌های پیش‌رو چشم‌انداز چندان روشنی برای بهبود بازارهای جهانی وجود ندارد. بنابراین طبق پیش‌بینی‌ها آینده بورس تحت‌تاثیر عوامل داخلی و خارجی ضعیف به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، افزایش قیمت نهاده‌های تولید سبب کاهش حاشیه سود و سودآوری شرکت‌های بورسی شد. بنابراین به نظر می‌رسد در بورس مشابه سایر بازارها از جمله بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو رکود نسبی حاکم باشد.

توصیه به سهامداران/ پیش‌بینی بازدهی مناسب

به سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای توصیه می‌شود بصورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند. سیاست‌های کنترل رشد نقدینگی ، تورم و قیمت ارز در محدوده فعلی به عنوان برنامه اصلی دولت در حوزه اقتصاد کلان محسوب می‌شود که تداوم آن ضمن عدم تحرک نقدینگی و هدایت به سمت بورس، منجر به کاهش رشد سودآوری در شرکت‌های بورسی و عدم انتظار بازده بالا برای بورس می شود. انتظار می‌رود بورس تا پایان سال بتواند بازدهی بین رشد دلار و سود بانکی را تجربه کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ