کد خبر: ۲۱۲۳۳۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۴/۲۵

۴ پیشنهاد برای پرداخت مطالبات یک میلیارد دلاری نیروگاه‌ها به صندوق توسعه
معاون صندوق مطرح کرد:

۴ پیشنهاد برای پرداخت مطالبات یک میلیارد دلاری نیروگاه‌ها به صندوق توسعه

معاون صندوق توسعه ملی با اشاره به مطالبات یک میلیارد دلاری از نیروگاه های برق، ۴ پیشنهاد جهت بازپرداخت بدهی و تامین مالی طرح های نیروگاهی مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا میرمحمد صادقی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی به عنوان یکی از ابزارهای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی، آمادۀ تامین مالی نیروگاه های جدید است، اعلام کرد: متقاضیان تسهیلات ارزی، طبق اساسنامه و ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی باید به بانک های عامل طرف قرارداد صندوق مراجعه کنند.با هدف تسریع در فرآیند اعطای تسهیلات، قراردادهای عاملیت ارزی سال 1401 بین صندوق توسعه و بانک های عامل تمدید و قراردادهای سال جاری نیز در حال ابلاغ است.

با پیگیری ها از ابتدای فعالیت دولت فعلی تاکنون 554 میلیون دلار به منظور تکمیل نیروگاه های درحال ساخت تسهیلات پرداختی که منجر به افتتاح نیروگاه های خرم آباد، زنجان و ... توسط وزارت نیرو شده در حالی که در مدت مشابه و از ابتدای سال 99 ، تسهیلات پرداخت شده در این بخش 190 میلیون دلار بود که افزایش 3 برابری دارد.

میزان مطالبات ارزی صندوق تا 20 تیر از نیروگاه ها یک میلیارد دلار است. صندوق توسعه ملی به استناد مصوبات هیات وزیران در خصوص تامین ارز مورد نیاز جهت بازپرداخت اقساط ارزی تسهیلات نیروگاه ها و آب شیرین کن ها با نرخ رسمی (مبادله ای) و با هدف تامین 7200 مگاوات برق مورد نیاز از سال 94 تا کنون، بابت پشتیبانی و تامین مالی 46 طرح نیروگاهی به میزان 4.6 میلیارد دلار مسدودی صادر کرده که 3.7 میلیارد دلار به متقاضیان پرداخت شد. واریز این تسهیلات با تعهد نامۀ کتبی بانک مرکزی و وزارت نیرو بوده و چنانچه درآن زمان صادر نمی شد، عمده این معوقات امروز وجود نداشت.

4 پیشنهاد جهت بازپرداخت بدهی و تامین مالی طرح های نیروگاهی

با وجود اینکه صندوق پرداخت کننده تسهیلات بوده و باید اقساط را دریافت کند، پیشنهادهایی برای بازپرداخت بدهی و تامین مالی نیروگاه ها ارایه کرده که امکان فروش برق مستقیم نیروگاه ها به صنایع برای طرح های اجرا شده و جدید، یکی از این پیشنهادات است. افزایش مدت قراردادهای خرید تضمینی برق توسط وزارت نیرو برای طرح ها از دیگر پیشنهادات صندوق است.

واریز 80 درصد وجوه دریافت شدۀ قبلی متقاضیان به حساب بانک عامل و متعاقبا به صندوق و افتتاح حساب مشترک به منظور واریز مطالبات نیروگاه ها به حساب های صندوق، پس از کسر منابع مورد نیاز نیروگاه ها جهت نگهداری و تعمیرات از دیگر پیشنهادهای اجرایی صندوق جهت بازپرداخت بدهی و تامین مالی طرح های نیروگاهی محسوب می شود.

صنایع بزرگ که جهت تامین انرژی برق نیاز به نیروگاه جدید دارند در صورتی که برای اجرا و ساخت نیاز به منابع مالی داشته باشند در اولویت استفاده از منابع صندوق قرار دارند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ