کد خبر: ۲۱۹۲۳۷
۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴

پیش بینی رشد شاخص بورس به اندازه تورم/ اثر دو عامل بر سود شرکت های صادراتی
دو کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

پیش بینی رشد شاخص بورس به اندازه تورم/ اثر دو عامل بر سود شرکت های صادراتی

دو کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر کاهش سیاست های دولت و نرخ دلار بر سودآوری شرکت‌های صادرات‌ محور، رشد شاخص را به اندازه تورم پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر کاهش سیاست های دولت و نرخ دلار بر سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور در گفت و گو با دنیای اقتصاد، رشد بورس را به اندازه تورم پیش بینی کردند.

کامل ابراهیمیان: طی هفته گذشته روند معاملات رونق نسبی داشت. بعد از تایید و تکذیب‌های قیمت‌گذاری دستوری خودرو بالاخره دستورالعملی از  شورای‌ رقابت ارائه شد و نرخ گذاری به سازمان حمایت البته زیرنظر شورا محول شد. این موضوع در بلندمدت می‌تواند زیان‌سازی صنعت خودرو را کاهش دهد. هرچند این صنعت به دلیل پیش‌فروش حجم بسیاری از تولیدات در سامانه با بهای تمام‌شده بالاتر و قیمت فروش پایین‌تر زیان‌های بسیار سنگینی را شناسایی کرده و پیش‌بینی می‌شود تا زمانی‌که تعهدات پیش‌فروش قبلی تمام نشود زیان‌سازی صنعت خودرو و قطعه‌سازان ادامه خواهد داشت.

نگاه بازار به ریسک‌های خارجی از جمله سیاسی و تنش‌های موجود در دریای سرخ و حمله اسرائیل به غزه و... نیز بوده و هست که اثرات روانی را بر بورس گذاشته و می‌گذارد. با توجه به روند روبه‌رشد نقدینگی، تراز منفی تجاری و تورم موجود پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه حداقل نسبت به اندازه تورم رشد کند.

با توجه به اینکه نسبت P/E گذشته‌نگر 50 شرکت بزرگ بازار 7.7 مرتبه است و نسبت به میانگین این نسبت که 7.9 مرتبه است، پایین‌تر قرارگرفته و از سوی دیگر شاخص‌کل در محدوده حمایتی قرار دارد و احتمالا گزارش‌های فصل پاییز برخی شرکت‌ها از جمله پالایشگاهی‌ها، سیمان و دارویی‌ها مناسب باشد.

این موضوعات کمک می‌کند نسبت P/E گذشته‌نگر با ارائه گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها تعدیل شود. درپیش‌بودن فصل مجامع که 5 ماه آینده اتفاق خواهد افتاد و چشم‌انداز آتی نرخ ارز باعث می‌شود چنانچه ریسک‌های سیاسی داخلی از جمله وضعیت بودجه‌ و ریسک‌های سیاسی خارجی اثر روانی نگذارند به آینده بورس و روند روبه‌رشد شاخص‌ امیدوار بود.

بحث تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه شرکت‌ها از این محل نیز مطرح است و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های پایانی سال ‌به‌صورت عملیاتی اتفاق بیفتد.

نیما میرزایی: بازار سرمایه از وضعیت اصلاحی فاصله گرفته و هفته گذشته نیز روندی متعادل را دنبال کرد اما درمیان و بلندمدت روند صعودی نسبتا پر قدرت که در مقطع فعلی خوش بینی به ادامه حرکت‌های صعودی وجود دارد. در وضعیت فعلی سیاست‌های انقباضی دولت کاهش یافته و در مقابل قیمت دلار چه در بازار آزاد و چه دلار نیمایی به خاکریز 40‌ هزار‌ تومان رسیده و احتمالا در زمستان اعداد بیش از 40 هزار‌ تومان را برای اولین‌بار خواهیم دید که بطور مستقیم روی سودآوری بخش عمده‌ای از شرکت‌های دلاری و صادرات‌محور بورسی اثرگذار خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ