کد خبر: ۲۲۰۷۷۹
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵

دو عامل جذب سرمایه به بورس و نتیجه معکوس حذف قیمت گذاری دستوری
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

دو عامل جذب سرمایه به بورس و نتیجه معکوس حذف قیمت گذاری دستوری

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دو عامل مهم جذب سرمایه گذاری در بورس، گفت: حذف قیمت گذاری دستوری نه تنها اثری در سفره مردم نداشت بلکه برخی شرکت ها دچار بحران شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان رضاپور با اشاره به اثر شرایط بیرونی همچون مسایل سیاسی، امنیتی و ریسک های سیتماتیک و شرایط اقتصاد همچون بحث نقدینگی و شرایط تورمی در خروج بازارها از تعادل به ایسنا، اعلام کرد: بواسطه ریسک های امنیتی حرکت دلار پر شتاب و رشد بیش از ۱۵ درصدی را تجربه کرد. به تناسب آن بازار طلا هم در زمان کوتاهی تحت تاثیر مستقیم قرار گرفت و با همبستگی بسیاری منطبق شد.

سایر بازارها تحرکات کمتری نشان دادند، بخصوص که در گذشته با نرخ های دلار بالاتر منطبق بودند. به عنوان مثال، طبق شاخص های بازار مسکن نرخ دلار بالاتر از ۶۵ هزار تومان بوده که در اقصی نقاط قابل مشاهده است، هرچند که استثنائات مختلفی ممکن است وجود داشته باشد.

مرداد سال ۸۹ شاخص بورس در محدوده ۲.۱ میلیون واحد بود و طی ۳.۵ سال اخیر، ارزش دارایی شرکت ها با تغییرات بسیاری همراه بوده و باعث شده فاصله بسیاری میان دارایی شرکت ها با قیمت بازار سهام آنها ایجاد شود. این موضوع همواره عامل جذب سرمایه گذاران است. بورس فقط به دارایی شرکت ها توجه نمی کند بلکه بحث سود و زیان آنها هم بسیار بااهمیت است.

با وجود اینکه دولت فعلی تصمیم گرفت سازمان بورس قیمت گذاری دستوری را کنار بگذارد و اجازه دهد شرکت ها غیردستوری فعالیت را انجام دهند اما متاسفانه نتیجه این تصمیم عوض شد. این موضوع نه تنها اثری در سفره مردم نداشت بلکه رانت هایی برای برخی افراد خاص ایجاد کرد و سودی برای شرکت ها یا مردم نداشت حتی برخی شرکت ها دچار بحران شده اند.

با توجه به تجربه های ناموفق به نظر می رسد دولت از مواضع عقب نشینی کند تا مجددا شرکت ها بتوانند از نظر سودآوری وضعیت بهتری را تجربه کنند. ارزش نهفته دارایی ها و سود مناسب شرکت ها می تواند برای بورس شرایط بهتری را رقم بزند اما لازمه آن وضعیت بهتر فضای ریسک های عمومی از جمله مباحث امنیتی، اجتماعی و سیاسی داخلی است.

با فروکش کردن اتفاق های منطقه و تعیین تکلیف شدن بحث بودجه، رفته رفته با فرصت های جذاب به نظر می رسد طی یکسال آینده سود مناسبی عاید سرمایه گذاران شود. دولت باید همراهی لازم را با سهامداران داشته باشد تا شرایط بازار سرمایه بهبود یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ