کد خبر: ۲۲۰۸۱۵
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵

بنزین سه نرخی فعلا
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش:

بنزین سه نرخی فعلا" در کار نیست/ تکلیف همه پالایشگاه‌ها در خاموشی فلرها

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش با اعلام دستور کار همه پالایشگاه‌ها برای خاموش کردن فلرها، گفت: فعلا مصوبه‌ و ابلاغیه‌ ایی برای سه نرخی شدن بنزین وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلیل سالاری درباره ناترازی بنزین و راهکارهای رفع این مسئله، اعلام کرد: تولید داخل بیش از استانداردهای دنیا و مصرف بنزین و سی ان جی ۱۱۵ و ۲۰ میلیون لیتر معادل سه برابر حالت طبیعی بوده که به معنی مصرف ۱۳۵ میلیون لیتری سوخت است.

برای بهینه‌ سازی مصرف انرژی باید اقداماتی انجام و با استانداردهای جهانی هماهنگ شود. ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر هم مصرف روزانه مازاد بنزین خودروهای فرسوده است که می‌توان این میزان را صادرات کرد. لذا باید به موازات تولید بنزین و احداث پالایشگاه جدید به کیفی سازی در حوزه بهینه‌سازی هم اقدام کرد.

طرح‌هایی از جمله هیبریدی و تثبیت ظرفیت به عدد ۱۳۰ میلیون لیتر در حوزه کیفی سازی و توسعه شرکت‌های پالایشی در سبد سوخت دیده شد.

درباره نرخ سوم بنزین هم فعلا" مصوبه و ابلاغیه‌ای وجود ندارد. چرا که واردات چالش چندانی ندارد و با ظرفیت داخل، نیاز روزانه تامین می شود و صرفا هنگام تعمیرات اساسی یا نیاز خاص برخی پالایشگاه‌ها به این موضوع توجه می شود.

در عمده کلان‌شهرهایی که تکلیف شده بنزین و نفت‌ گاز یورو ۵ عرضه و بخش کیفی‌سازی بر اساس مصوبات و در مابقی فراورده‌ها نیز تا سال ۱۴۰۴ اقدامات انجام می گیرد. در نفت‌کوره نیز طرح‌های جامع کیفی‌سازی پیش‌بینی شده که تدریجا اجرایی می‌شود و باتوجه به اینکه ماهیت عمده طرح‌ها زیست محیطی بوده، لازم است صدور مجوزها تسریع و این موضوعات زمان‌بر است. به همین سبب باید از سوی دستگاه‌ها کمک شود تا بتوان در برخی پروژه‌ها که مطالعات مهندسی آن آغاز شده، عملیات اجرایی را نیز در مابقی شرکت‌ها آغاز کرد.

همه پالایشگاه‌ها طرح خاموش کردن فلرها را در دستور کار دارند و در دو پالایشگاه باقی مانده هم در حال اجرا است. بازیافت گازهای‌ مشعل نیز در همه  پالایشگاه ها انجام شده و آنچه مانده در حوزه بالادست بوده که در طرح‌های وزارت نفت است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ