کد خبر: ۲۲۰۹۱۴
۱۱:۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

وضعیت بورسی که از دولت ضربات پی در پی خورده و پیش بینی رشد شاخص
دو کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

وضعیت بورسی که از دولت ضربات پی در پی خورده و پیش بینی رشد شاخص

دو کارشناس با تشبیه بورس به بوکسوری که از دولت ضربات متوالی خورده، رشد تا ۴۰ درصدی شاخص را پیش بینی و خواستار ارتقای جایگاه بورس از طریق قانون‌گذاری شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه با تشبیه بورس به بوکسور و خوردن ضربات متوالی از دولت در گفت و گو با دنیای اقتصاد، دلار را محرک اصلی صعود شاخص تا انتهای سال دانسته و با پیش بینی رشد تا 40 درصدی، خواستار ارتقای جایگاه بورس از طریق قانون‌گذاری شدند.

برزو حق‌شناس: وضعیت این روزهای بازار به بوکسوری می ماند که گوشه رینگ افتاده و از دولت ضربات متوالی می‌خورد و تا به خود بیاید و به مسابقه برگردد ضربه دیگری می‌خورد. جدا از ریسک‌های سیستماتیک هفته‌های گذشته و نرخ خوراک صنعت پالایشی و تغییر فوب از سنگاپور به خلیج‌ فارس و دست‌ اندازی دولت به سود پالایشی ها، اوراق 30 درصدی نیز یک‌شبه از طرف بانک مرکزی اعلام شد و همه این اتفاقات بورس را تحت‌تاثیر قرار داد.

علت وضعیت این روزهای بورس بیشتر این‌گونه است که دولت به‌طور مداوم در حال دخالت است و بازار هم به صورت طبیعی به ریسک‌های سیستماتیک و حرکات مخرب دولت واکنش نشان می‌دهد. با توجه به اینکه ریسک‌های سیستماتیک مقداری کاهش یافته، اگر اتفاق جدیدی نیفتد رشد 30 تا 40 درصدی طی ما‌ه‌های آینده برای شاخص متصور است. 

محرک اصلی بورس تا انتهای سال دلار است و هفته آینده به نقطه تعادل خواهد رسید به این معنی که افت آنچنانی نخواهیم داشت و کفی برای حرکت بعدی خواهد بود.

نیما میرزایی: تصمیماتی که در وزارتخانه‌های متعدد و بانک مرکزی برای حوزه‌های مختلف گرفته شد فشار عرضه سنگینی را به بورس تحمیل کرد. اولین موضوع بحث تغییر قیمت فروش پالایشی‌ها بود که طبق برآوردهای مختلف چند ده هزار میلیارد تومان سود را به صورت مستقیم از بیرون می‌کشید. عدد اثرگذار و بسیار و خبر بعدی عرضه گواهی 30 درصدی به میزان 280 هزار میلیارد تومان بود.

نکته مهم و دلگرم‌کننده عدم واکنش بورس به این اخبار بود و افت بسیار محدودی را تجربه کرد. صندوق‌های اهرمی هم افت معناداری نکردند و در همان سطوح قیمتی با افزایش حباب نسبت به NAV روبرو شدند.

از منظر تکنیکال شاید عدد دقیق 2.1 میلیون واحد برای شاخص از دست رفته باشد اما حمایت‌ها و مقاومت‌ها محدوده‌ای هستند. برای مثال سال 99 شاخص عدد رند 2 میلیون واحد را شکست داد اما اندکی که بالاتر رفت با فشار عرضه‌های سنگین مواجه شد و ریزش تاریخی رقم خورد. بنابراین محدوده دقیق حمایتی از منظر تکنیکال میانگین متحرک 20 هفته‌ای است که روی عدد 2 میلیون و 96هزار واحدی است.

شاخص نشان داده علاقه‌ای به شکست این عدد ندارد و احتمال برگشت از محدوده‌های فعلی بسیار است. بورس منتظر محرک است تا از وضعیت فعلی فاصله بگیرد و به وضعیت صعودی و باثبات برگردد. اصلی‌ترین گره بازار و چالشی که با آن روبرو است نرخ دلار نیمایی است که همچنان پایین تر از محدوده 40‌ هزار تومان نگه داشته شده و به آن اجازه رشد نمی‌دهد.

این در حالی است که دلار بازار آزاد نوسانات شدید داشته و دیروز حوالی 55 هزار تومان معامله شد که این نرخ اختلاف معناداری با دلار نیمایی پیدا کرده و مستقیما از سود شرکت‌های بورسی برداشت می‌شود. بنابراین تعدیل نرخ دلار نیمایی ضمن اینکه بازار ارز را از التهاب خارج می‌کند اثر بسزایی بر بورس خواهد داشت و قطعا اگر این اتفاق بیفتد بازار را از خواب زمستانی بیدار می‌کند.

به نظر می‌رسد بازار سرمایه به‌رغم همه شعارهای انتخاباتی که داده می‌شد و جمعیت 50 میلیونی سهامداران، جایگاه مناسبی در تصمیمات اقتصاد کلان ندارد. به نوعی که این بازار اولین گزینه‌ای است که از دل آن کسری بودجه را تامین می‌کنند.

لازم است بورس از طریق قانون‌گذاری به جایگاه اصلی ارتقا یابد. هم در تصمیمات کلان و مرتبط منافع سهامداران و تولیدکنندگان لحاظ شود و هم در خصوص بانک مرکزی و در سطح کلان‌‌‌تر شورای عالی پول و اعتبار تصمیمات به نوعی نباشد که جذابیت را به حداقل برساند و سرمایه‌ها در بازارهای رقیب و مخصوصا سفته‌بازی سرگردان شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
0
0
پاسخ
تا به حال حتی یک نفر از رئیسی سوال نکرده چی شد اون وعده و قول جنابعالی مبنی بر درست کردن یک هفته ای مشکل بورس ؟!!!!!
لطفا" خبرنگاران، مردم و کارشناسان بورس از جناب رئیسی و وزیر اقتصاد سوال نمایند.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ