کد خبر: ۲۲۰۹۶۸
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲

تبعات تصمیمات خلق‌الساعه دولت بر بورس + توجه ویژه فعالان به دو عامل
دو تحلیلگر بازار سرمایه بررسی کردند:

تبعات تصمیمات خلق‌الساعه دولت بر بورس + توجه ویژه فعالان به دو عامل

دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تبعات تصمیمات عجیب و خلق‌الساعه دولت بر بورس و لزوم توجه ویژه فعالان به دو عامل تا پایان سال، روند معاملات را پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر تصمیمات عجیب و خلق‌الساعه دولت بر بورس و توجه ویژه فعالان به دو عامل تا پایان سال در گفت و گو با دنیای اقتصاد، روند معاملات را پیش بینی کردند.

کامل ابراهیمیان: بازار سرمایه این روزها متاثر از تصمیمات عجیب و خلق‌الساعه دولت قرار گرفته‌ است. از یک‌سو با دستورالعمل وزارت نفت در خصوص نحوه محاسبه نرخ خوراک و قیمت فرآورده‌های پالایشی بیش از ۶۰ هزار‌ میلیارد‌ تومان از دارایی سهامداران و فروش این شرکت‌ها از دست رفت.

از سوی دیگر دستورالعمل انتشار گواهی‌ سپرده ۳۰ درصد که هفته گذشته توسط بانک‌مرکزی ارائه شد، نرخ رسمی جذب منابع را بیش از ۷ درصد افزایش داد و اثر آن‌هم بیشتر انتقال سپرده‌های سپرده‌گذاران از نرخ پایین‌تر و تبدیل سپرده در بانک ها است.

این افزایش نرخ سپرده‌ها منجر به ابطال بیش از ۲۰ هزار‌ میلیارد‌ تومان از واحدهای صندوق‌های درآمد ثابت شد و نرخ بازده مورد انتظار سهامداران را نیز بالا برد و با افزایش نرخ سپرده و افزایش نرخ بهره بدون‌ ریسک منجر به افزایش بازده مورد انتظار سهامداران و در نتیجه کاهش P/E فوروارد سهامداران شد یعنی P/E های پایین‌تر برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌شود.

با این اتفاقات به‌رغم رشد گزارش‌های فصل پاییز شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به دلیل ریسک قیمت‌گذاری‌ها از طرف دولت در اقتصاد و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس منجر به رکود در این بازار می شود. ارزش معاملات کاهش قابل‌ ملاحظه‌ای داشته و نسبت P/E TTM هم تقریبا در کف‌های تاریخی قرار دارد.

از سمت دیگر ارزش دلاری بازار سرمایه هم تقریبا در آستانه کف تاریخی است و شاخص‌ بورس هم اصلاح قابل‌ملاحظه‌ای داشته و در نقطه حمایتی محکمی قرار دارد. با این‌حال تصمیمات دولت و سیاست گذار پولی هنوز سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس نکرده است. چنانچه اتفاق خاصی نیفتد به‌نظر می‌رسد روند متعادلی طی شود و سیاست گذار بالاخره به این نتیجه برسد که باید رشد و توسعه بورس را در اولویت قرار دهد‌. در بازارهای جهانی هم فعلا روند متعادل و پایدار پیش‌بینی می‌شود و به‌نظر نمی‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی رخ دهد.

حسن حسین‌نیا: هفته گذشته معاملات کم‌عمق و بی‌رمق تداوم یافت. شاخص‌ به کمتر از محدوده ۲‌.۱ میلیون واحد افت کرد و خروج نقدینگی اشخاص حقیقی ادامه داشت.

ریسک‌های سیستماتیک از تنش‌های منطقه‌ای تا تصمیم‌گیری‌های سیاست گذار اقتصادی و نرخ سود بانکی بر کلیت بازارهای مالی سایه انداخته و پیام روشن و مشوق اثرگذاری برای حمایت از بورس تا به اینجا دیده نشده‌ است. افت ارزش معاملات و خروج نقدینگی اشخاص حقیقی در کنار ریسک‌ها باعث می‌شود خریداران دست به‌عصا و با احتیاط بیشتر عمل کنند. تا رشد ارزش معاملات و ورود حقوقی‌ها و نهادهای اثرگذار برای حمایت مشاهده نشود، رویه فعلی ادامه خواهد داشت.

موضوع بعدی نزدیکی به ماه پایانی سال‌ است که بطور سنتی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی به‌منظور جبران هزینه‌ها اقدام به‌فروش سهام می‌کنند و فشار عرضه‌ها افزایش می‌یابد اما با درنظرگرفتن شرایط فعلی بورس شاید این مورد کمی تحت‌تاثیر قرارگرفته و ورق به گونه‌ای دیگر برگردد.

در هفته پیش‌رو شاخص‌کل با حمایت در محدوده ۲‌ میلیون و ۸۴‌ هزار واحد مواجه است و البته روز اول هفته به دلیل بین‌ التعطیلی کم‌حجم خواهد بود. موضع‌ گیری‌ها و سخنان مقام‌های عالی‌رتبه در ۲۲ بهمن درباره مسائل منطقه‌ای اثر عمده‌ای بر ادامه روند بورس در هفته اخیر دارد. همزمان فعالان باید به دو موضوع اصلاح احتمالی معافیت‌های تجدید ارزیابی دارایی‌ها و شرایط بازار ارز و بویژه ارز نیمایی که بلاتکلیف مانده و پرونده آنها بسته نشده توجه ویژه داشته باشند. شاید پیام رئیس‌ بانک‌مرکزی درباره خبر خوش بورسی در این امتداد باشد. به هر حال دو عامل فوق اثر معناداری بر بورس دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» محمد | ساعت ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
0
0
پاسخ
سازمان بورس هم برای سهامدارانش تدبیری بیاندبشد وگرنه خیلی زود دیر میشود
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ