کد خبر: ۲۲۱۷۰۹
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰

رمز دوم سال آینده از پرداخت‌های دوره‌ای حذف می‌شود/ مهم­ترین اقدامات
معاون بانک مرکزی:

رمز دوم سال آینده از پرداخت‌های دوره‌ای حذف می‌شود/ مهم­ترین اقدامات

معاون بانک مرکزی با اعلام مهم­ترین اقدامات در حوزه فناوری­ های نوین از عملیاتی شدن سامانه "پل پی" در سال آینده جهت امکان خرید و پرداخت­‌های دوره ­ای بدون نیاز به رمز دوم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهران محرمیان با اشاره به مهم­ترین اقدامات بانک مرکزی در حوزه فناوری­ های نوین در سال جاری، اعلام کرد: طبق برنامه ­ریزی انجام شده تا سه سال آینده تمامی چک ­ها الکترونیکی خواهد شد. اکنون 12 بانک در زمینه ارائه خدمات چک الکترونیک فعال هستند و زیرساخت­ های فنی چک الکترونیک در 30 بانک بطور کامل فراهم شده است.

با هماهنگی وزارت صنعت و سازمان امور مالیاتی زمینه برای استفاده از فاکتورهای فروش و صورت حساب ­های الکترونیک در گزینه بابت فراهم خواهد شد تا کسبه و فعالین اقتصادی مجبور به ارائه فاکتورها به ­صورت فیزیکی و دستی به بانک­ ها نشوند. اکنون قابلیت استعلام فاکتورهای فروش از داخل شعب بانک­ ها وجود دارد.

بانک مرکزی به منظور شفاف ­سازی تراکنش های بانکی و مبارزه با پولشویی، علاوه بر شناسایی و نظارت بر مبداء و مقصد تراکنش­ ها، موضوع تراکنش­ های بانکی و گزینه بابت در نقل و انتقالات بانکی را مورد توجه قرار داده است. در همین راستا محدودیت ­هایی برای افرادی که به طرز مشکوکی از گزینه بابت قرض و تأدیه دیون در نقل و انتقالات بانکی استفاده می ­کنند در نظر گرفته شده و افراد تا سقف مشخصی امکان استفاده از این گزینه را دارند. 

بانک مرکزی ضمن ارتقای زیرساخت ­ها و سامانه­ های نظارتی پیشین به­ منظور نظارت دقیق‌تر بر خلق نقدینگی بانک ها با طراحی سامانه‌های جدید، نظارت را تقویت کرد.

ارتقای الگوی اعتبارسنجی

الگوی فعلی اعتبارسنجی تنها 30 درصد از ایرانیان را پوشش می­ دهد که با عملیاتی شدن الگوی جدید اعتبار سنجی این نسبت به 100 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. به ­علاوه با توجه به اینکه شرکت­ های معتبر اعتبارسنجی دنیا دقت 92 درصد دارند با الگوی جدید دقت اعتبارسنجی از 60 به 87 درصد خواهد رسید.

پروژه ریال دیجیتال

مرحله پیش ­آزمایش ریال دیجیتال به اتمام رسیده و در سال جاری وارد مرحله آزمایشی شد. سال آینده نیز در جزیره کیش و آزمایش های دیگر وارد چرخه عملیاتی خواهد شد. اجرای این پروژه ظرفیت مطلوبی برای ارتباطات بین­ المللی ایجاد کرد و در موضوع تحریم نیز کمک کننده خواهد بود. همزمان با اجرای این پروژه اتصالات بین­ المللی بانک مرکزی تکمیل خواهد شد. زیرساخت­ های پرداخت کارتی ایران به زیرساخت ­های پرداخت کارتی روسیه و شبکه شتاب ایران به شبکه میر روسیه متصل می­ شود. ارتباطات سامانه سپام و SPFS، ارتباطات مالی بین بانک­ ها را به اندازه قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

ماهیت ریال دیجیتال دقیقا مشابه اسکناس است. هیچ تفاوتی بین ریال دیجیتال از نظر ماهوی با اسکناس وجود ندارد با این تفاوت که ریال دیجیتال نیاز به جابجایی فیزیکی پول وجود ندارد.

اجرای پروژه اصلاح نظام کارمزد

شبکه پرداخت برای بهره برداری، بروز ­رسانی و ایجاد نوآوری نیاز به نقدینگی و اصلاح نظام کارمزد داشت. اجرای پروژه سنگین اصلاح نظام کارمزد در سال جاری با هماهنگی و رایزنی­ با سازمان­ های مربوط، همکاری بانک ها در حوزه بانکداری الکترونیک، فرهنگ سازی عمومی و همکاری مردم اجرایی شد. اجرای این طرح در بلندمدت منجر به حذف اسکناس در حوزه پرداخت شده و نسبت اسکناس و مسکوک به کل پول در ایران جزو پایین­ ترین و بهترین نسبت ­ها در دنیا است.

تکمیل پروژه کهربا و پرداخت­های مبتنی بر NFC

یکی از مهم­ترین اقدامات بانک مرکزی تکمیل پروژه پرداخت­ های مبتنی بر NFC است. اکنون کارت­ های پنج بانک به پروژه کهربا متصل شده­ و مشتریان بانکی می ­توانند از طریق موبایل و نزدیک کردن آن به دستگاه­‌های پوز، بدون استفاده از رمز با کاربری آسانتر و امنیت بیشتری پرداخت ­ها را انجام دهند. با عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت­ های بانکی به ­صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت­ های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می ­کند.

بهره برداری از سامانه  پل ­پی در سال آینده

بانک مرکزی در سال جاری ضمن تقویت سامانه پل همگام با استانداردهای جهانی، "پل­ پی" را نیز در بستر پل ایجاد کرد که امکان خرید و پرداخت­‌های دوره ­ای مانند اقساط، اجاره و قبوض را بدون نیاز به وارد کردن رمز دوم یا cvv2 فراهم می ­کند. این سامانه  علاوه بر تسهیل در پرداخت ­های بانکی، امنیت پرداخت را نیز افزایش داده و پرداخت­ های دوره­‌ای آبونمان کسب و کارها را نیز تسهیل می­ کند و اکنون کارهای فنی پل­ پی به اتمام رسیده است و همه بانک ­ها به این سامانه تجهیز شده­ و در سال آینده بهره ­برداری آن عملیاتی خواهد شد.

عملیاتی‌سازی سامانه سیاق

بهره برداری از سامانه سیاق با همکاری قوه قضائیه از دیگر اقدامات بانک مرکزی است که اثر قابل‌ملاحظه‌ای در مقوله‌های مرتبط با توسعه دادرسی الکترونیکی و حرکت به سمت قوه قضائیه هوشمند خواهد داشت. با بهره گیری از این سامانه زمینه برای حذف مکاتبات کاغذی و دیوان‌سالاری بین دستگاهی و از طریق گسترش تعاملات الکترونیکی بین بانک ها و دستگاه‌های قضائی فراهم شد و  کلیه مراحل شناسایی حساب‌ها توسط مرجع قضائی، استعلام موجودی لحظه‌ای حساب و صدور دستور مسدودی و رفع مسدودی حساب به‌صورت آنلاین و در لحظه و در تمام ساعات شبانه‌روز قابل‌انجام است.

تجهیز مرکز مبادله ارز و طلا

سال جاری مرکز مبادله ارز و طلا با بکارگیری سامانه های متعدد تجهیز شد که ابزارهایی را به­ منظور اجرای سیاست­ های ارزی در حیطه بازار ارز و طلا در اختیار سیاست­ گذاران، معاونت ارزی و رئیس بانک مرکزی قرار می­ دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ