کد خبر: ۲۲۱۷۳۱
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰

دلایل چرخش معاملات بورس و احتمال اتفاقات جالب در روزهای پایانی سال!

دلایل چرخش معاملات بورس و احتمال اتفاقات جالب در روزهای پایانی سال!

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به علل چرخش معاملات از هفته دوم اسفند، پیش بینی کرد روزهای پایانی سال ‌با اتفاقات جالب و شاخص ۲.۲ میلیون واحدی همراه باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن حسین‏‏‏‌نیا با بیان اینکه هفته دوم اسفند با رشد ارزش معاملات و شاخص بورس به‌زعم بسیاری از فعالان چرخش روند منفی را کلید زد به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: پس از هفته‌ها افت ارزش معاملات که نشان‌دهنده رخوت و خروج نقدینگی بود روزهای کاری هفته دوم اسفند متفاوت از هفته‌های قبل بود.

در چنین شرایطی بررسی علل این برگشت می‌تواند اولویت داشته‌ باشد. در روزهای ابتدایی اسفند تغییراتی در واحد نظارت بر بورس‌های سازمان و اعمال محدودیت بازارگردان‌ها در سمت سفارش فروش رخ داد که به‌نوعی از فشار عرضه‌ها کاست.

عملکرد بازارگردان‌ها و بهره‌گیری از معاملات الگوریتمی با دستورالعمل فعلی که با انتقاد جدی فعالان همراه بود و به ابزاری برای کنترل قیمتی و نوسانات محدود تبدیل شده‌ بود در اولویت برنامه‌های مدیر جدید قرارگرفت. آنچه فرآیند معاملات پر حجم در هفته دوم را کلید زد، اخبار و گزارش‌های منتشره از ایران‌ خودرو بود که در کنفرانس اطلاع‌رسانی، امیدواری‌ها به تغییرات و اتفاقات خوش در این شرکت را افزایش داد.

قیمت‌گذاری دستوری که به پاشنه آشیل و اهرم زیان‌سازی شرکت‌های بزرگ خودرویی بدل‌شده به‌عنوان نمادی از دخالت‌های دولت شناخته می‌شود و اصطلاح سوءمدیریتی که از نگاه تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه شرکت‌های با ظرفیت بالای سودآوری را به عرصه عدم‌کارآیی کشانده و تغییر رویکرد دولت در آن را نشانه‌ای از تحول احتمالی در دیدگاه دولت نسبت به تولید می‌دانند.

با توضیحات مدیریت مجموعه ایران‌ خودرو درباره بررسی مجوز افزایش سرمایه زودهنگام از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها در جلسه آینده سران قوا و اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته جهت خروج از تولید محصولات با زیان و نوید عدم‌خروج نماد آن از تابلوی معاملات بورس، تقاضای نسبتا قوی در نماد این شرکت روی تابلو شکل‌گرفت که البته به واسطه نگاه لیدرمحوری در فضای فعلی و حساسیت‌ها نسبت به روند این نماد، جو افزایش تقاضا به سایر نمادها نیز تسری یافت.

صنعت مهم دیگری که در ماه‌های اخیر با چالش تغییر قیمتی در محصولات مواجه‌ و اصلاح قیمتی قابل‌توجهی را تجربه‌ کرده، صنعت پالایشی است. در روزهای اخیر شایعات تایید نشده مختلفی از اصلاح دستورالعمل قیمتی محصولات پالایشی شنیده می‌شود که منجر به نوسانات این گروه شده و البته تا زمان صدور رسمی اصلاحیه نمی‌توان نسبت به اثر آن اظهارنظر کرد. موضوع دیگر به سیاست‌های پولی و اقدامات بانک‌مرکزی معطوف بود.

با اجرایی‌شدن انتشار گواهی‌ سپرده خاص ۳۰ درصد، عملا موجی از ناامیدی در بورس شکل‌گرفت که با این نرخ سود، تامین مالی برای شرکت‌های بزرگ و تولیدی بورسی را امری دشوار می‌پندارد و جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس را نیز کاهش می‌دهد و با اظهارات متناقض وزیر اقتصاد و رئیس‌ بانک‌مرکزی مبنی‌ بر محدود‌بودن در‌برابر تداوم انتشار در زمان لازم، سردرگمی در بین فعالان افزایش یافت و حتی خروج سنگین نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت نیز بیشتر شد.

آنچه باعث شد استراتژی بانک‌مرکزی بیشتر مورد نقد قرار گیرد، انتشار شفاف‌سازی از سوی بانک‌ها بود که در آن به‌صورت تلویحی بر عدم‌ جذب نقدینگی جدید برای این گواهی‌سپرده‌ها تاکید شده‌بود و تبدیل سپرده‌های قدیمی به جدید با نرخ سود بیشتر را تایید می‌کرد که معنی دقیق آن افزایش هزینه‌های بانک‌ها خواهد بود.

مورد دیگر تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد بود که البته وزیر اقتصاد و رئیس‌ بانک‌مرکزی بر عدم‌ اهمیت و غیر‌ رسمی‌بودن آن تاکید داشتند. به هر حال از تفاوت قیمتی سنگین بین نرخ دلار نیمایی و آزاد از سوی فعالان به‌عنوان متغیر افزایش سود شرکت‌ها در آینده ذکر می‌شود که عامل اقبال‌نسبی به بازار نیز شده‌ است. همزمان با این اتفاقات در بازار دلار آزاد، بانک‌مرکزی نیز اقدام به پیش‌فروش ربع سکه طلا کرده که البته با فاصله قیمتی محدود نسبت به حاشیه بازار انجام می‌شود.

به هر ترتیب آنچه اخیرا تحت‌عنوان افزایش ارزش معاملات مشاهده شد متاثر از برآیند اتفاق‌هایی است که به‌نظر می‌رسد با توانایی ایجاد یک موج روندی پرقدرت فاصله دارد. چون جریان ورود نقدینگی سنگین از منابع خارج از بورس تا این لحظه رؤیت‌ نشده و در عین‌حال اخبار کلیدی که توانایی ایجاد یک شوک مثبت را داشته‌باشد هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده‌ است.

تجربه‌های مشابه گذشته نشان‌داده در موارد این‌چنینی که بازار سرمایه در عطش برای یک مشوق یا خبر بنیادین قوی قرار دارد، تاخیر در ارائه عامل فوق منجر به شکل‌گیری روند فرسایشی و ناامیدی از تغییرات بنیادین مثبت منجر به تکرار خروج نقدینگی با شیب تند می‌شود.

نزدیکی به پایان سال ‌و استراتژی‌های فعالان در روزهای قبل از تعطیلات نیز می‌تواند از حجم و ارزش معاملات بکاهد. هرچند آنچه سال جاری مشاهده شد همبستگی معناداری با روندهای تاریخی سال‌های قبل نداشت اما احتمال پر خبر‌بودن روزهای باقی‌مانده تا پایان سال ‌نیز می‌تواند گزینه‌های متعددی را پیش‌رو قرار دهد.

وره مدیریتی عشقی نیز در هفته اخیر به پایان می‌رسد و تغییر یا عدم‌ تغییر وی نیز می‌تواند حاوی نکات مهمی برای جامعه بورسی باشد. دوره ۳۰ ماهه‌ای که با انتقادات جدی مواجه بوده و فعالان نسبت به‌عملکرد وی نقدهای گسترده‌ای دارند. پس می‌توان انتظار داشت همچنان روزهای باقی‌مانده تا پایان سال ‌با اتفاقات جالبی همراه باشد.

بطور خلاصه در روزهای پیش‌رو اخبار پیرامون صنعت خودرو اهمیت بسزایی واهد داشت و در صورت صدور مجوز کاهش فاصله زمانی بهره‌مندی از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها، می‌توان شاهد ورود جریان نقدینگی قدرتمند بود. در عین‌حال توجه به اتفاقات و سیاست گذاری‌ های حوزه بازار پول نیز ضرورت بیشتری دارد بویژه با توجه به تاکید چند هفته پیش رئیس بانک‌مرکزی مبنی‌بر اعلام اخبار خوش در آینده که می‌توانند محرک موتور بورس باشند.

صعود شاخص‌ به محدوده بیش از ۲.۲ میلیون واحدی می‌تواند شرایط لازم جهت رونق بورس در فروردین ۱۴۰۳ را مهیا سازد. قرار گرفتن P/E بازار در محدوده کف چند‌ ساله اخیر و افت ارزش دلاری با وجود ورود شرکت‌های جدید، بورس را به‌عنوان بازاری عقب‌افتاده از تورم و دارای حباب منفی به سرمایه‌ گذاران معرفی کند و ارائه مشوق عملیاتی، جرقه یک رشد قابل‌توجه را خواهد زد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ