کد خبر: ۲۲۱۷۷۰
۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱

دلیل توقف رشد اخیر شاخص و پیش بینی معاملات بورس تا پایان سال
دو کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

دلیل توقف رشد اخیر شاخص و پیش بینی معاملات بورس تا پایان سال

دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلیل توقف رشد اخیر شاخص ، روند معاملات تا پایان سال را متعادل پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلیل توقف رشد شاخص در هفته گذشته در گفت و گو با دنیای اقتصاد، روند معاملات  تا پایان سال را متعادل پیش بینی کردند.

مریم محبی: هفته گذشته اتفاقات مثبتی به‌ نفع بازار سرمایه رخ داد مانند افزایش قیمت دلار، افزایش حجم معاملات و خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت با هدف ورود به بورس اما ابتدای هفته‌جاری معاملات مثبت نبود و در کنار آن اخلال در سامانه فرابورس هم مزید بر علت و باعث شد سهامداران با رغبت کمتری حرکت کنند.

به‌نظر می‌رسد در روزهای پایانی سال ‌اتفاقات مثبتی مشاهده نشود. با توجه به ارزندگی، قیمت‌های موجود در کف‌های جذاب به‌سر می‌برد و بازار نمی‌تواند منفی‌های بسیاری تحمل کند اما از لحاظ بنیادی برای رشد آماده نیست و احتمال می رود در روزهای پایانی سال‌ همچنان روند متعادل مشاهده شود.

ابراهیم سماوی: اواخر هفته و مخصوصا سه‌شنبه و چهارشنبه بازار رو به رکود بود. وقتی شاخص‌کل از محدوده 2.15 میلیون واحد عبور کرد، انتظار می‌رفت تا 2.2 میلیون واحد حرکت کند اما در این محدوده متوقف شد. چرا که افراد خریدار سهام در محدوده 2.04 میلیونی با توجه به تعطیلات و اعیاد  پیش‌رو، ترجیح دادند سود محقق کنند.

در روزهای انتهایی هفته حجم نقدینگی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت گسیل شد. صندوق‌های درآمد ثابت با توجه به گواهی‌های جدید و نرخ‌هایی که در ابزارهای درآمد ثابت اخیرا منتشر شده، میانگین را بعضا حتی به بیش از 30‌ درصد نیز رساندند. در هفته‌های آینده و حتی هفته دوم فروردین حجم معاملات کم است و سهامداران ترجیح می‌دهند نقدینگی را در صندوق‌های با درآمد ثابت نگه دارند تا از بهره کوتاه‌مدت استفاده‌های لازم را ببرند.

بنابراین هفته‌جاری، احتمالا روند معاملات متعادل باشد و ریزش و رشد خاصی پیش‌بینی نمی‌شود. از طرفی مشکلات سخت‌افزاری و بسته‌بودن بازار و ریسک‌های ناشی از فناوری اطلاعات در دو روز اخیر نیز به رکود بازار دامن زد. اخبار مثبت مانند معافیت عوارض صادراتی برای برخی محصولات پتروشیمی وجود داشت. همچنین صحبت‌هایی نیز بر سر خودرویی‌ها بود که این اخبار اثر مثبت گذاشتند. علاوه‌بر این بورس چشم‌انتظار ببیند رئیس سابق در سازمان ابقا خواهد شد یا خیر. در مجموع برآورد می‌شود بازار آرامی باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ