کد خبر: ۲۲۱۸۰۱
۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲

اثر انتشار ۹۰ هزار میلیارد اوراق بدهی در تشدید رکورد بورس + دو عامل محرک
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

اثر انتشار ۹۰ هزار میلیارد اوراق بدهی در تشدید رکورد بورس + دو عامل محرک

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر انتشار ۹۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در تشدید رکورد بورس، دو عامل محرک روند معاملات تا پایان سال را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر انتشار 90 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در تشدید رکورد بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد، دو عامل محرک روند معاملات تا پایان سال را اعلام کردند.

مهدی دلبری: بورس در چند روز اخیر به‌شدت تحت‌تاثیر نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد بود. معمولا اواخر سال ‌با توجه به اینکه سیاست گذار پولی در تلاش برای ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره و دلار است و از طرفی با توجه به همزمانی با نگرانی‌ها درخصوص کسری‌ بودجه، رکود تشدید می‌شود. مهم‌ترین اتفاق بحث انتشار اوراق 90 هزار ‌میلیارد‌ تومانی توسط دولت است که بازارها را تحت‌الشعاع قرارداده و احتمالا رکود را تشدید می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود فشار بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تخصیص این اوراق تشدید شود. از لحاظ ارزش معاملات نیز متاسفانه بازار ضعیف‌تر شده و دلیل این موضوع هم یکی دو خبر منفی است. یکی از آنها نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود که ظاهرا دولت در حال تعدی از فرمولی است که تصویب کرده و نرخ بالاتری را به پتروشیمی‌ها تحمیل می‌کند. از آن طرف دو برابر‌شدن نرخ برق صنایع وجود دارد که اوایل هفته مخابره شد و بازار را تحت‌تاثیر قرار داد.

به‌نظر می‌رسد فروشندگان سنتی نیز چند روز آخر سال‌ فشار فروش ایجاد کنند و همزمان بورس به استقبال ماه فروردین می‌رود که به‌صورت سنتی ماه مطلوبی بود. از طرفی متاسفانه نرخ بهره در بالاترین سطح ممکن تثبیت‌ شده و بازار در یک کانال مانده و صبر کرده تا متغیر بنیادی مخابره شود. از طرفی معمولا در فصل مجامع خبرهای مثبتی مخابره می‌شود.

بهمن سال‌ گذشته دولت شروع به جمع‌آوری منابع مردم با طرح پیش‌فروش خودرو و ثبت‌نام خودروهای خارجی کرد که نرخ دلار ظرف دو هفته 25‌ درصد ریزش کرد البته مجددا نصف این ریزش را هفته بعد جبران کرد اما بعد از تثبیت دلار رشد 40‌ درصدی را ظرف دوماه در بورس تجربه کرد و بعد از آن اردیبهشت هیجانی داشت که با تصمیمات درخصوص نرخ خوراک صنایع و ریزش شاخص همزمان بود.

اگر قرار باشد الگوی سال‌گذشته تکرار شود باید وقایع را تطبیق داد. زمزمه‌هایی در مورد پیش‌فروش خودرو و سکه شنیده می‌شود یعنی طرح‌ها دقیقا همان طرح‌های سال‌گذشته است. از طرفی نرخ بهره نیز افزایش پیدا کرده‌ است. دلار باید کاهش پیدا می‌کرد اما الان نرخ تثبیت شده‌است و برای تکرار آن الگو باید رشد 30‌ درصدی در بورس رخ دهد و این نیازمند شکل‌گیری جریان نقدینگی است که هنوز شکل نگرفته‌ است. احتمال شکل‌گیری جریان نقدینگی مانند سال‌گذشته وجود دارد.

محمد خبری‌ زاد: دیروز سامانه بورس و فرابورس فعال و لیدرها، دو صنعت خودرو و بانک بودند. خودرویی‌ها به این دلیل که بازهم خبر تجدیدارزیابی جدی شد مورد اقبال سهامداران قرارگرفت. این دو خودروساز منتظر مجوز سران قوا هستند و تقریبا مهم‌ترین مصوبه‌ای است که اگر به نتیجه برسد در رابطه با بازار سرمایه توسط سران قوا تصویب می‌شود.

در صنعت بانک نیز بحث تجدیدارزیابی و فروش دارایی‌ها جدی شده‌ است. بانک تجارت در این رابطه شفاف‌سازی در سامانه کدال منتشر کرد. در کل این دو صنعت از نظر بازدهی بسیار از کلیت بازار عقب هستند. بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب عقب‌افتاده و جزو ضعیف‌ترین بازارها بوده اما هنوز جریان نقدینگی برای تکان‌دادن بورس بوجود نیامده و به همین دلیل دیروز فقط دو سه صنعت مثبت شدند.

این در حالی است که همیشه در حرکت‌های بزرگ بسیاری از صنایع با هم حرکت می‌کردند اما وقتی سایر صنایع با صنعت لیدر حرکت نمی‌کنند به این معنا است که هنوز کمبود نقدینگی به‌چشم می‌خورد. سهامداران امیدوارند در روزهای پایانی سال ‌یا دست‌کم در روزهای ابتدای سال‌ آینده حداقل بخشی از عقب‌ماندگی بورس نسبت به سایر بازارها جبران شود.

ایمان رئیسی: تعطیلی فرابورس داستانی بود که اگر ادامه پیدا می‌کرد آسیب آن جبران‌ناپذیر می‌شد البته آسیب دو روزه به روند بازار نیز بسیار است. بازار سرمایه بیشتر حول و حوش خبرهای گروه خودرویی نوسان دارد و خبرهای جدی‌تری از دو غول خودروساز به گوش می‌رسد و تغییر مدیرعامل سایپا نیز با دستاورد قبلی که داشت و "خاور" زیانده را به سود رساند، شوک مثبتی محسوب می‌شود.

دیروز حجم معاملات گروه خودرویی و صف خرید پیام مثبت در این روزهای نا خوش بود. وقتی گروه خودرویی مثبت می‌شود معمولا کلیت بازار از آن اثر می‌گیرد. گروه دیگری که می‌تواند این روزها مورد‌توجه قرار بگیرد گروه بانکی است که بحث نرخ تسعیر ارز و واگذاری املاک مورد‌توجه است و سودهای مناسبی در چند ماه آینده به سهامداران می دهد.

به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه با توجه به شوک تعطیلی هسته معاملات فرابورس با لیدری گروه خودرو می‌تواند به استقبال بهار برود. دلار نیمایی نیز در صورت افزایش، محرک بعدی بازار و گروه پتروپالایشی‌ها است. روند معاملات این هفته که دو روز از آن باقی‌مانده احتمالا همچنان مثبت است و می‌توان به آینده بازار در بهار امیدوار بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ